Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linksys WRT54G setup o säkerhet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste skaffa trådlöst nätverk hemma. Linksys verkar ha bra räckvidd på sina prylar. Men de nämner knappt apple över huvudtaget. de tillhandahåller ju ingen mjukvara för installation via OSX. Efter som jag är ett blåbär på nätverk undrar jag hur man kopplar upp sig med en WRT54G och hur man får sitt nätverk att bli någorlunda säkert.. Är det mycket krångligare än airport express? Använder mig av bredbandsbolaget.

mvh jens...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-30 11:38

99% av alla trådlösa routers kan (och ska) konfigureras via webläsare mot deras inbyggda webbserver så där är det inga problem.

Säkerhet...hmm...allt beror på hur paranoid du är. WPA-PSK räcker långt för de flesta, är du riktigt paranoid har du med MAC-filtrering och en aluminiumfolie-hatt på huvet.

Annars finns det fina guider på bl.a www.dslreports.com och många andra sidor.

Grattis till ett bra val av router iaf.
Om du eventuellt stöter på problem med tappad connection när du överför filer mellan en trådad och en trådlös router kan du återkomma...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-30 12:04

WRT54G fungerar klockrent med Mac, dock har den en vana av att dö vid tung trafik (t.ex. BitTorrent). Your mileage may vary.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-30 12:13
Ursprungligen av tjogin:

WRT54G fungerar klockrent med Mac, dock har den en vana av att dö vid tung trafik (t.ex. BitTorrent). Your mileage may vary.

??? Min har aldrig dött utan fungerar superbt.

Ang. säkerhet: Jag har MAC-adress filtering på och WPA2 Personal (välj bara ett tillräcklig bra lösenord). Dessutom har jag stängt av SSID Broadcast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 23:07
Ursprungligen av tjogin:

WRT54G fungerar klockrent med Mac, dock har den en vana av att dö vid tung trafik (t.ex. BitTorrent). Your mileage may vary.

Det problemet ska vara fixat i deras senaste firmware sägs de..

finns o ladda på..

http://www1.linksys.com/international/firmware.asp?intfwid=75&coid=25

//Trissen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-31 11:00
Ursprungligen av trissen:

Det problemet ska vara fixat i deras senaste firmware sägs de..

finns o ladda på..

http://www1.linksys.com/international/firmware.asp?intfwid=75&coid=25

//Trissen

Problemet ligger i att CPUn inte pallar med. Jag har klockat min från 200Mhz till 215Mhz för hand och den ger sig aldrig nuförtiden.

Vet inte hur mkt de har valt att klocka i firmware:t från linksys, men jag skulle då aldrig gå över 220Mhz, då behövs bättre kylning...

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 11:24

HUr klockar man CPUn, för jag har just det problem som du nämner!

//Jon

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:50
Ursprungligen av Jonez:

HUr klockar man CPUn, för jag har just det problem som du nämner!

//Jon

Ja kom igen b0bben, berätta!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-30 13:00

Som sagt, your mileage may vary.

Köpte denna router idag. Testade och allt funkade. Sedan skulle jag ge mig på deras webbaserade konfigurationsprogram. Blåbär som jag är verkar jag ha misslyckats fatalt. Nu vill den ha lösenord för att ansluta till nätverket fast jag inte valt något lösenord i konfigurationen. Inte verkar det som om jag kan komma åt konfigurationen utan routern heller.. Finns det något sätt att fixa detta ..?

Lyckades återställa factorysettings. Nya friska tag..:)

Nya problem med min linksys..:( Airport tappar efter ca: 15min surfande kontakten med linksys nätverk. Har ingen aning om varför. Vet ej om problemet ligger hos linksys, bredbandsbolaget ellr min amatörkonfiguration. När jag försöker återuppta kontakten med nätverket så säger datorn bara att ett anslutningsproblem uppstått. Står något om att man måste ändra IP-adress på övriga routrar..? Funkar bredbandsbolagets modem som router..??

Jag fattar ingenting..

1
Bevaka tråden