Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken säkerhet skall man välja?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna fråga har säkert dykt upp här tidigare. Men jag är desperat och hinner inte leta.

Frågan är: Om man skall göra sitt Airportnätverk säkert finns det några alternativ att välja mellan.

1. Ingen säkerhet
2. WPA2 Personal
3. WPA2 Enterprise
4. WEP

Punkt 1 vet jag vad det är för den har jag idag men viken av de andra skall jag välja. Och vad betyder dom?

/ Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 12:56

Lite generellt kan man säga så här:

1. Ingen säkerhet
Solklart, helt öppet och det du kör nu.

2. WPA2 Personal
WPA2 är en bra krypteringsstandard som du bör använda. "Personal" kräver att du manuellt ställer in samma lösenord på alla apparater som ska prata ihop. Denna bör du välja.

3. WPA2 Enterprise
Skiljer sig från "Personal" genom att ha mekanismer för att automatiskt löpande byta lösenord om jag minns rätt. Tänkt för större installationer där det är jobbigt att behöva konfigurera om alla maskiner manuellt när man tex vill ta bort en dator från nätverket.

4. WEP
Gammal osäker krypteringsstandard. Kan sniffas och knäckas på ett par minuter med en gammal PalmPilot...

Sedan finns det WPA (version 1) också. Mycket bättre än WEP, men självfallet är WPA2 starkare.

Tack det lät som en utförlig beskrivning. Vi får se om jag lyckas.

Let mer gällande säkerhet i accesspunkter.

- Broadcasta aldrig SSID't!
- Filtrera trafiken via MAC-adresser så att endast klienter som finns med i macadress-listan får prata med accesspunkten.
- WEP skall aldrig användas eftersom det är enkelt att knäcka genom att lyssna av trafiken. Någon typ av WPA ger ett mycket bra skydd.

Sen har du ett stensäkert skydd!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-06 00:04

Sedan handlar det väl om hur paranoid man är.

- MAC-adress filtrering hindrar andra från att använda din internetanslutning. Kan ju vara trevligt om man vill ha bandbredden för sig själv (som jag t.ex.).

- När det kommer till kryptering, typ WPA, så är det mer en fråga om att hindra andra från att se vad du sysslar med. Ju längre och obegripligare lösenord desto krångligare för någon att avlyssna dig.

1
Bevaka tråden