Ikoppling av extern skärm?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 18:02

Hej, min fråga är angående anslutning av "Apple Videoadapter" till en IBook 1,33GHz.

Fram till i går så räckte det med att ansluta kabeln när datorn var i gång så hittades den externa skärmen (i detta fall tv). Men vid gårdagens försök så kracha burken regält. Tog några svettiga minuter att få igång datorn igen. Först vägra datorn starta om, men när det väl gick så funka inte datorns skärm. Testa allt möjligt, starta utan tillägg (eller vad det heter numera), ta ur extraminnet mm, men inget funka. Tillslut fick jag igång datorn igen efter att ha "zappat pramen" och svurit en del.

Men numera så känner datorn inte av när videoadaptern ansluts utan jag måste söka efter skärmar för att det ska funka, samma sak när den kopplas ur. Inget problem i sig men lite lustigt med tanke på att det funkade innan "den stora krachen".

Apples support säger att min modell inte ska kunna känna av externa skärmar automatiskt om kabeln inte sitter i från start, vilket är rätt lustigt i och med att det har funkat utmärkt i 2 månader.

Således undrar jag om det kan vara nån inställning som försvann i och med pram-raderingen eller om det finns någon annan förklaring till varför det helt plötsligt inte funkar som tidigare.

Vore också intressant att höra om hur andra IBook användare går tillväga för att ansluta extern skärm (plugg and play eller måste ni söka efter bildskärmar).

Tack på förhand //Markus C

• Oregistrerad
  • 2005-10-27 19:12

hmm

Både jag och flickvännen behöver bara koppla in kabeln till den externa skärmen (TV eller monitor spelar ingen roll) på våra ibook 1gz G4 för att den skall känna av den. Har för mig att jag läste någonstans att man rekommenderar att datorn skall vara i viloläge innan man ansluter den externa skärmen, men jag kan ha fel. Det orkar dock aldrig jag göra Släpar runt ibooken i aktivt läge hela tiden.

Tyvärr har jag verkligen ingen aning om varför din dator kraschade, någon annan kanske har bättre koll?

Ajajaj. Släpa runt datorn aktiv? Fel forum, jag vet.

Jag kopplar jämt i externa grejer med datorn igång. Skärmen bara blinkar till och så funkar det.

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 16:42

Tackar det är precis så jag har haft det. Lite lustigt bara att Apples support hävdar att det inte är möjligt med 1.33Ghz IBooken.

Får väl ligga på dem men de var tvärsäkra på att det inte ska gå med "plug and play". Förtroendet för support är ju sisådär numera.

//Markus

Förut kopplade jag in den externa skärmen när datorn var i vila, då hände det allt oftare att markören vart osynlig och omstart var enda möjligheten. Nu kopplar jag alltid in den externa skärmen med datorn aktiv och det funkar perfekt. (PB 12" OS 10.3.9)

1
Bevaka tråden