iAudio X5 eller Apple iPod 30gb?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-10-25 16:14

Ja, nu är det så att jag har svårt att bestämma mig för vilken mp3-spelare jag skall köpa. Kanske ni kan hjälpa mig?
Det är antingen iAudio X5 30gb eller Apple iPod 30gb som jag vill ha. iAudio har fler funktioner, men iPoden är en.. iPod! I'm lost :/

Info om iAudio X5: http://eng.iaudio.com/

Tack på förhand!

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-25 16:27

Bättre ljud i iAudion tycker jag. Något värstingljud är det ju inte för det är ju trots allt mp3, men på de iAudio jag har provlyssnat så har det varit betydligt bättre än iPod:ens ljud. iAudio är kan driva större lurar också.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-10-25 17:02
Ursprungligen av Hallon:

Bättre ljud i iAudion tycker jag. Något värstingljud är det ju inte för det är ju trots allt mp3, men på de iAudio jag har provlyssnat så har det varit betydligt bättre än iPod:ens ljud. iAudio är kan driva större lurar också.

intressant.

Ursprungligen av acke:

Vad är det för extra funktioner och kommer du verkligen använda dem efter en vecka?

En annan sak, hur funkar iAudion i Mac OS X? Har du otur (vilket jag tror) så funkar inte den med iTunes och då får du antagligen lägga över alla låtar för hand.

Sedan är ju en iPod just en iPod. Slår iAudion rejält på fingrarna designmässigt tycker jag.

T.ex inbyggda Radion. Jag vet inte hur den funkar med iTunes, men den funkar med osx står det. Men det är inte så värst jobbigt att dra musiken in i en mapp på spelarens hårddisk istället för fliken "min ipod" i iTunes. Och saken är den att jag tycker båda är snygga. Så båda är liksom ett givet val..
Men om någon vet mer om hur iAudio funkar med iTunes skulle det vara sjysst att dela med sig

göra om filmerna

Med iPoden så har du nackdelen att filmen inte kan vara i speciellt många format om den ska gå att spela upp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 16:52

Vad är det för extra funktioner och kommer du verkligen använda dem efter en vecka?

En annan sak, hur funkar iAudion i Mac OS X? Har du otur (vilket jag tror) så funkar inte den med iTunes och då får du antagligen lägga över alla låtar för hand.

Sedan är ju en iPod just en iPod. Slår iAudion rejält på fingrarna designmässigt tycker jag.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-10-25 17:55

Att tänka på är upplösningen på skärmen! (detta är taget från resp. hemsida)

iAudio x5
# 260,000 Colors TFT-LCD, Resolution 160x128

iPod
# Ljus TFT-skärm på 6,35 cm med en upplösning på 320 x 240 bildpunkter

Ska man ha den som musikspelare så har det kanske inte så stor betydelse.
/J

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-25 17:56

iAudion fungerar inte med iTunes. Du får manuellt dra filerna från iTunes till den monterade USB-enheten så att de kopieras över. Du förlorar alltså hela automatiken som är så underbar med integrationen iTunes/iPod med automatisk överföring av ny musik, betyg, spelningar, podcasts, videocasts, albumart, filmer, kontakter, kalendrar osv.

Uppskattar man inte den typen av integration/automatik eller helt enkelt aldrig har provat och inte är fäst vid iPodens design kan man lika gärna köpa iAudion och njuta av alla dess tekniska funktioner. Själv skulle jag dock aldrig byta ut iTunes-integrationen mot alla tekniska extrafunktioner i världen.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-10-25 20:22
Ursprungligen av akesson:

iAudion fungerar inte med iTunes. Du får manuellt dra filerna från iTunes till den monterade USB-enheten så att de kopieras över. Du förlorar alltså hela automatiken som är så underbar med integrationen iTunes/iPod med automatisk överföring av ny musik, betyg, spelningar, podcasts, videocasts, albumart, filmer, kontakter, kalendrar osv.

Uppskattar man inte den typen av integration/automatik eller helt enkelt aldrig har provat och inte är fäst vid iPodens design kan man lika gärna köpa iAudion och njuta av alla dess tekniska funktioner. Själv skulle jag dock aldrig byta ut iTunes-integrationen mot alla tekniska extrafunktioner i världen.

Vad menas med "automatisk överföring av ny musik"?
Jag använder inte podcasts, kontakter eller kalender. Men betyget är ju en bra funktion såklart.
Men det är en sak som iAudio slår iPod med, batteritid. Det finns en modell, iAudio X5L som har 35h batteritid. Det är ganska nice. Men jag är fortfarande osäker på vilken jag vill ha, så ni har fortfarande chansen att övertala mig

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-25 21:18
Ursprungligen av sdh:

Vad menas med "automatisk överföring av ny musik"?

Eftersom ditt musikbibliotek speglas mellan iTunes/iPod så kommer ny musik du lägger till i iTunes automatiskt också finns på din iPod. Du behöver aldrig fundera på att föra över musik till spelaren eller något sådant. Bara koppla in iPoden så sköter sig resten automatiskt, du behöver inte göra någonting alls själv. Detta är hela tjusningen med kombinationen iTunes/iPod.

PS. Testa PodCasts. Mycket bättre än reklambesudlad kommseriell radio som spelar samma musik om och om igen, dessutom börjar det fyllas på med mycket bra innehåll från SR. DS

• Medlem
  • 2005-10-25 21:39
Ursprungligen av akesson:

Eftersom ditt musikbibliotek speglas mellan iTunes/iPod så kommer ny musik du lägger till i iTunes automatiskt också finns på din iPod. Du behöver aldrig fundera på att föra över musik till spelaren eller något sådant. Bara koppla in iPoden så sköter sig resten automatiskt, du behöver inte göra någonting alls själv. Detta är hela tjusningen med kombinationen iTunes/iPod.

Visst. Jag har 250 Gb musik. Men ingen iPod.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-25 22:13
Ursprungligen av Baron:

Det kan jag förstå. Å andra sidan skulle du ju kunna köra med autofill i lite olika varianter om du nu skulle vilja ta med dig några utvalda låtar.

Annars kan du ju vänta och köpa en iPod år 2013 när 250 GB-varianten lanseras. Fast då har du väl förmodligen ett musikbibliotek på ca 3.8 TB.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-25 22:37
Ursprungligen av Baron:

Hoppsan! Men då antar jag att du har rätt hög kvalitet på filerna, för med Apples vanliga beräkningar blir det väl annars (ett ögonblick..) över 60 000 låtar och det är ju sådär 4-5000 skivor och det.. är ju dyrt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 21:15

Jag som trodde iPoden sålde sig själv...

Ska försöka förklara "automatisk överföring" för dig. Som förvalt (även om man kan klicka ur den funktionen) så har iTunes en underbar funktion som tar hand om sorteringen av din musik. Den musiken man dra till biblioteket, öppnar i iTunes eller importeras från CD kopieras automatiskt till en mapp där all musik sorteras först i en mapp med artistens namn och sedan efter vilken skiva låten finns på och sedan innuti den mappen låten med låtens namn och låtnummer.

Allt detta fungerar utmärkt så länge låtarna man har är ID3 taggade, dvs har artistnamn, låtinfo osv inlagt i sig (kommer automatiskt om man importerar från CD och datorn är uppkopplad mot internet)

Sedan kan kan välja att varje gång man kopplar in sin iPod så öppnas iTunes och automatiskt så lägger datorn in alla nya låtar som du lagt till i iTunes sedan sista gången du synkade din iPod med datorn.

Överlägset system med massor med inställningar så man kan få det nästan exakt som man vill. Har inte sätt någon lika smidig lösning någon annanstans. Köp en iPod, använd iTunes och glöm allt sstrul med att behöva bry sig om vart låtarna ligger osv.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-10-25 23:00
Ursprungligen av acke:

Sedan kan kan välja att varje gång man kopplar in sin iPod så öppnas iTunes och automatiskt så lägger datorn in alla nya låtar som du lagt till i iTunes sedan sista gången du synkade din iPod med datorn.

Det var nog bara den snutten som jag sökte svar till, kände till det andra -som även akesson berättade. Det är en väldigt bra funktion det! Men ni som har iPod, hur är det med batteritiden egentligen (på alla modeller). Kan inte säga att jag någonsin hört något positivt om det, bara negativt.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-26 00:50
Ursprungligen av sdh:

Det var nog bara den snutten som jag sökte svar till, kände till det andra -som även akesson berättade. Det är en väldigt bra funktion det! Men ni som har iPod, hur är det med batteritiden egentligen (på alla modeller). Kan inte säga att jag någonsin hört något positivt om det, bara negativt.

Jag har då aldrig haft några problem med batteritiden. Lyssnar aldrig på musik mer än 15 timmar i sträck. Ska du lyssna i bilen kan ju en billaddare vara bra och reser du mycket kan en extern laddare vara fint att köpa till. Med 15-20 timmars batteritid ska det dock mycket till för att batteriet ska ta slut om du laddar den lite då och då...

• Medlem
  • 2005-10-25 22:57

Säg runt 1000 cd-skivor rippade i 192-320 Kbps. Typ...

• Medlem
  • 2005-10-25 23:06

Jag ska nog skaffa en iPod Nano med en iTrip.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 12:49

Det där med batteritid...
Vem lyssnar slut på ett batteri utan att någon gång under den tiden ha tillgång till ett strömuttag?

Nordpolenutforskare och tarzan, javisst men resten av oss? Om batteritiden varit 2.5h hade det varit en annan sak men nu är den så lång så att jag tycker det är en ickefråga.

Tror även att batteritiden är en av de få saker som iPoden ligger efter på och därmed den enda saken PC-folk osv kan klaga på.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-26 17:04

Innan du stirrar dig blind på alla finesser så tycker jag du ska ta med dig dina egna hörlurar till butiken och provlyssna.
Jag vet inte, men jag verkar vara ensam om att lägga vikten vid ljudkvalitén. Visst, det är mp3, men det ÄR skillnad på mp3-spelare och mp3-spelare.

I och för sig så prioriterar man kanske annorlunda när man köper en med stor display, kalender och allt vad som nu finns där i..
Själv kommer jag satsa på den som har bäst ljud. Övriga finesser känner jag inte att jag behöver ha i mp3-spelaren.

Missförstå mig rätt - visst är det kul med finesser, men just en musikspelare vill jag hellre ha liten/smidig och med bra ljudkvalité.

Hej,
jag letade egentligen efter en tråd för att se om det finns fler Macnördar än jag som har iAudio, och då hittade jag denna. Jag har ingen iPod alltså, och kan inte ge ngn ljudjämförelse, men jag har en X5 (20 GB) och är mkt nöjd med ljudkvalitén, den är otroligt bra. Jag köpte denna eftersom iPod inte har radio, eller möjlighet till dels inspelning från radio och dels mikrofominspelning, vilket jag hade som krav. iPod kanske har det nu? Den är snygg, liksom det mesta från Mac, men jag tycker inte min X5 går av för hackor heller utseendemässigt.

Sedan är det förvisso ett aber att den inte synkar mot iTunes, men jag har i varjefall inget behov av att lägga över filer så automatiserat, även om jag givetvis förstår att andra har glädje av denna finess.
Jag tycker X5 har två nackdelar för mig: dels när jag ska föra över en långfilm från datorn till X5, ni vet när man ska titta på en film på bussen, då måste jag gå över ett program som följer med, som bara går i Windows. Jag undrar om det finns någon som har någon lösning på det, annars får jag fortsätta att låna min dotters pc. Det andra är att när jag kopierar över mina gamla vinylskivor via Toast och sedan gör mp3 av tex opera, så blir det en enda fil. Det skulle vara bättre om det kunde bli åtminstone en fil per akt eller så; nu måste jag sätta min X5 på paus när jag inte har tid att lyssna (iofs är det ett bra mått på batterikapaciteten, men ändå...) jag är inte så datakunnig, så om någon har en lösning för mig så vore jag tacksam för en så detaljerad beskrivning som möjligt. (Jag har QTpro så jag kan göra om filer).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 17:21
Ursprungligen av Lars Häggarth:

Sedan är det förvisso ett aber att den inte synkar mot iTunes, men jag har i varjefall inget behov av att lägga över filer så automatiserat...

Är vad du tror tills du har provat det, otroligt beroendeframkallande.

Ursprungligen av acke:

Är vad du tror tills du har provat det, otroligt beroendeframkallande.

Jag tror dig gärna, men radion och mickinspelning är viktigare för mig i nuläget.
Fråga till Helljock: Kul med ngn mer som kör iAudio; spelar du in långa filer (tex. opera) på din apparat? Kan man "hacka" ner dem till fler småfiler som man kan spela efter varann?

• Oregistrerad
  • 2005-11-13 00:51
Ursprungligen av Lars Häggarth:

Jag tror dig gärna, men radion och mickinspelning är viktigare för mig i nuläget.
Fråga till Helljock: Kul med ngn mer som kör iAudio; spelar du in långa filer (tex. opera) på din apparat? Kan man "hacka" ner dem till fler småfiler som man kan spela efter varann?

Nja, har iofs kört in en väldigt copyskyddad skiva på den, och då blev ju filen som du säger sjukt lång. Har faktiskt ingen lösning dessvärre.

För övrigt köpte jag min av samma anledning: att kunna spela in utan tillbehör som tar plats och antagligen glöms när man behöver dom som mest.

Mvh Jocke

VisualHub=bra

(Kan inte ngn lära mig hur man gör de här snygga citaten som ni har överst).

Jag ville bara återkoppla på ett tidigare inlägg från mig om att överföra tex långfilmer till min iAudio X5 som bara supportas av Windowsprogram, vilket jag beskrev i ett inlägg. Här är ett argument för iAudio: VisualHub, ett billigt sharewareprogram som Adrian B tipsade om före jul här i ett forum. Jag köpte det och det funkar urbra. Grattis alla iAudioanvändare!

Synd att inte iAudio själva kunde tipsa; jag har varit i kontakt med deras support om detta.
Om jag kunnat det här med citat så hade jag lagt in en snygg länk här...;)

• Oregistrerad
  • 2005-11-12 16:56

När det gäller ljud tycker jag iaudio slår iPoden faktiskt. Inte rejält men ändå märkbart. Har en M3, föregångaren till X5, och en iPod nano.

Däremot har ju iPoden ett betydligt mer användarvänlig än iaudion. Det tar lite tid att komma in i iaudion, som förvisso känns rätt logisk efter en tid.

Mvh Jocke

1
Bevaka tråden