Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modellera databaser, program?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-23 11:20

Hej!

Läser på IT-Universitetet i kista och försöker allt för jämnan visa upp den ljusa plattformen. Just nu läser vi Modellering & Databaser och det vore strålande att inte behöva sitta med acess som kanske crashar lika ofta som word utan istället använda något annat...

Ska modellera SQL-databaser om det är relevant info... är inte så hemskt insatt ännu så vet inte riktigt om det spelar någon roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-23 11:31

Jo, jag använder MySQL men själva modelleringen...

när man ritar grafiskt, får upp boxar och dess relationer till varann och så vidare..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Jo, jag använder MySQL men själva modelleringen...

när man ritar grafiskt, får upp boxar och dess relationer till varann och så vidare..

ER-scheman alltså? Jag brukar skapa mina i OmniGraffle faktiskt... fungerar riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-23 14:17

ER vet jag inte riktigt vad det står för...

alltså, Office Access liknande program ...

Rita ut en databas tabeller och sen dras det pilar mellan som ser ut på olika sätt beroende på beroenden och nycklar markeras etc.

kanske ska ta en titt på OmniGraffle iaf

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 12:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
ER vet jag inte riktigt vad det står för...

Det lär du dig snart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 12:16

Chansar vilt på "EntityRelations" ... ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 14:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Rita ut en databas tabeller och sen dras det pilar mellan som ser ut på olika sätt beroende på beroenden och nycklar markeras etc.

Jag kör med, i tur och ordning, Penna&Papper, Illustrator och PHPMyAdmin.

Skämt åsido, ett sånt program vore ju kul! Det borde ju nästan finnas ett som snackar med MySQL. Om inte borde någon göra ett!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 14:41

Använd Developer tools för Webobjects där finns en Enterprise Object Modeler (EOModeler) den är suverän.

Ladda ner från http://connect.apple.com (ca 182MB)

Finns med demolicense som tar slut den 1:a April. lite snålt kanske...

Edit: La till bild.

[ 24. februari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: Bob ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-28 17:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
ER-scheman alltså? Jag brukar skapa mina i OmniGraffle faktiskt... fungerar riktigt bra!

Sitter just nu med ett så stort projekt att jag inte kan hantera det på bara papper. Provade OmniGraffle.. Grymt faktiskt! Vågar inte kika vad det kostar men får väl investera i det när man fått några jobb.

Tack Samuel.
Mvh
Ivar

1
Bevaka tråden