Powermac G4 eller macmini?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 15:44

Hej!
jag är på jakt efter dator, men har en mkt begränsad ekonomi. Kommer ha råd att punga ut med mellan fyra och sextusen ungefär. Beroende på hur länge jag kan tänka mig att leva på gröt.

JAg ska använda datorn till grafisk produktion och kanske kolla lite film på den osv. Kommer köra adobe CS2 på den till exempel.

VAd skulle ni ge mig för råd? Först tänkte jag hitta mig en powermac G4 då de ju går att hotta upp en del. Sen började jag istället snegla på mac mini...

VAd skulle ni råda mig till?

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-23 15:51

Beror lite grann pa; PM G4 gar ju som du sager att hotta upp ratt enkelt. Daremot sa gar det ju att lagga till saker aven till minin via firewire och USB. Minin kan du fa med superdrive om du vill gora backup.

Jag korde CS2 pa min 1,42, 512 MB RAM mini och det gick val skapligt men borjar man behandla riktigt stora kort sa kan det ju sega ner...men det bor det ju gora aven pa PM G4. Sa det ar kanske lite hugget som stucket.

Grejen är att en mini blir rätt dyr om du inte har tangentbord och mus sen tidigare. Billigaste minin går på 5200kr ca- Sen lär du få räkna med att köpa mer minne (den har bara en minnesplats) för 512Mb kan nog kännas lite segt om du kör lite tyngre grafisk produktion. Sen är ju hårddisken rätt liten, 40GB så du kanske måste köpa en extern. Du får också bara en combodrive så vill du bränna dvd måste du upp ett steg och då är 6000kr passerat med råge. Men till det hela måste också formatet och den låga ljudnivån vägas in. Jag hade lätt satsat på en mini för den täcker mina behov.

PowerMac går att hitta begagnade till rätt bra priser. Såg en G4 Dual 867Mhz med mycket minne, hårddisk osv för runt 6000kr. Med skärm. Men då är den knappast tyst eller smidig.

Så med din budget blir mitt råd att leta runt bland begagnat. Det är dock en djungel med rätt varierande priser så det gäller att vara vaken.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-23 16:52

Begagnad Dual PM. Byt lite fläktar i en sådan och de är ofta rätt tysta...
Men en Dual 450 G4 är trevligare att arbeta på en en Mac Mini faktiskt. I prestanda då. För multitaskingen fungerar bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 19:18

Jag köpte en beggad PM Quicksilver 2x1GHz, 1.5GB minne, 80+80GB disk och superdrive för 6500. Det tyckte jag var ett bättre köp en motsvarande Mini...

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 19:39

För 6 500 får man just nu en Dell med Intel Celeron 3.06GHz, 512 MB DDR-RAM, 80GB hårddisk (7200 rpm), 16x DVD+/-RW-brännare, integrerad grafik, Dell A215 högtalare, 90 dagars hämtservice och en 17" Dell-TFT-skärm samt medföljande mus och tangentbord. Slå det, Apple!

Men ska jag vara seriös så är inte mac särskilt prisvärt just nu. Kanske ändras med bytet till Intel. Om du ska arbeta med grafik kan i alla fall inte minin rekommenderas eftersom den inte följer VESA-standard vilket skapar problem med många skärmar (mörk skärm, störningar).

Så mitt råd är: köp en Dell och få en snabb dator och en bra TFT-skärm, vänta tills Intel-macarna kommer eller hitta en bra deal som "hicke" gjorde.

Alternativt spara ihop lite mer pengar och köp en Powerbook/PM G5.

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 19:58

emac då?

hmmm. mkt tankvärt ni skrivit... Mac mini får nog kvitta trpor jag. snygg och liten och tyst, men men.

JAg har dock ingen koll på vad som är ett bra PM-köp... Vad ska jag sätta som gräns för vad man bör nöja sig med? Dubbla processorer inget annat, eller en sålänge den är över 1gb?

Vill kunna köra utan att det segar för mkt, men samtidigt spara pengarna så att jag kan satsa på nåt ordentligt om kanske ett år.

Hur står sig En emac i konkurrensen till nämnda datorer förresten? De är väl hyffsat billiga begagnade? Så länge man trycker in ordentligt med ram (1gb är max?) så duger de väl? VAd får man punga ut för begagnat ramminne?

uj uj, många frågor...

tack på förhand!
mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2005-10-23 20:30

hade nog satsat på en bättre beggad G4. Hårddiskens slöhet drar ner prestandan rätt bra både i en mini och en bärbar mac. Jämför jag min iBook med farsans Quicksilver på 867 Mhz, så är den mycket rappare, då har min iBook ändå 1,33 Ghz processor och något mer RAM. Men det är som tidigare nämnt fullt möjligt att få en G4 tyst. Tryck i några Papst fläktar och sen är det löst. I regel får man då också både tangentbord o mus på köpet, vilket inte ingår med minin som sagt. Happy hunting!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-23 20:33

Personligen hadde jag siktat in mig på PM G4 2x1,25Ghz med 1gb RAM. Går att få för runt 5000 med lite letande och då ingår tangentbord. Mac Mini kostar över 5000 och då får du inte enns med tangentbord. Dessutom, p.g.a ifall du har begränsad ekonomi kommer du antagligen vilja uppgradera den efter hand och en Mac Mini är inget man uppgraderar i första taget.

Jag skulle aldrig sattsa på en dator som har dator och skärm i ett om jag har begränsad ekonomi. Varför? Jo, därför att då måste jag köpa dator + skärm nästa gång jag köper dator.

1
Bevaka tråden