Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Sparbanken

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av simonn:

"Det finns senare versioner av din webbläsare. Det är viktigt att du kontinuerligt uppgraderar och uppdaterar webbläsaren för att få bra funktionalitet och säkerhet på internet. Banken anpassar kraven för lägsta webbläsarversion när det behövs för att du ska ha bibehållen funktionalitet och säkerhet på internetbanken.

Klicka här för att läsa mer om godkända webbläsare och hur du uppgraderar/uppdaterar."

--------

Fick följande meddelande i dag från FSB. Har Firefox, senaste versionen och då jag försöker klicka för att läsa mer om godkända webbläsare.. så händer det ingenting...

Någon som har samma problem?

Ja, jag har exakt samma problem. MacPro (tror jag det var) fick nyligen beskedet att Fsb numera stöder InternetExplorer5.2 för mac.

Firefox understöds

Ursprungligen av simonn:

"Det finns senare versioner av din webbläsare. Det är viktigt att du kontinuerligt uppgraderar och uppdaterar webbläsaren för att få bra funktionalitet och säkerhet på internet. Banken anpassar kraven för lägsta webbläsarversion när det behövs för att du ska ha bibehållen funktionalitet och säkerhet på internetbanken.

Klicka här för att läsa mer om godkända webbläsare och hur du uppgraderar/uppdaterar."

--------

Fick följande meddelande i dag från FSB. Har Firefox, senaste versionen och då jag försöker klicka för att läsa mer om godkända webbläsare.. så händer det ingenting...

Någon som har samma problem?

Hej Simon!

Jag har också fått samma felmeddelande i Firefox av FSB. På FSB:s IT-support har man dock lovat att se över felet eftersom detta är något helt nytt för dem. Jag gjorde en anmälan till FSB om detta i början av veckan (måndag) och de har ännu inte gjort något åt saken.

Jag kör OS X 10.4.4 samt absolut senaste versionen av Firefox (kollar dagligen efter uppdateringar). Då jag för några år sedan var mer insatt i PC-datorer fanns ett liknande dilemma om Internet Explorer och Firefox i kombination med FSB och andra inloggningssidor, vilket mer berodde på vilken Internetleverantör man hade. Någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-10 18:23

Samma problem här idag, efter jag installerat den senaste versionen av Eldräven

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 18:26

Ska man behöva starta upp pcn för att hälsa på i sin bank? Finns det någon lösning på problemet?

Ursprungligen av simonn:

Ska man behöva starta upp pcn för att hälsa på i sin bank? Finns det någon lösning på problemet?

Nej, tidigare i tråden här har tipsats om webläsaren Camino, som klarar Föreningssparbanken. Och även klarar Bank-Id. Jag använder den utan problem, det är nu min standardläsare.

http://www.mozilla.org/projects/camino/

Var bara säker på att det är Camino version 1.0b2, den funkar, inte den svenskspråkiga, äldre.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 20:38

br-augustinus: okej... blir väl att lägga in camino så länge. (trodde jag skulle slippa det, har precis börjat vänja mej vid firefox )

alfacat: hör du något från fsb får du gärna berätta. alltid roligt att höra

Ang föreningssparbanken

Ursprungligen av simonn:

alfacat: hör du något från fsb får du gärna berätta. alltid roligt att höra

I förmiddags skrev jag ett riktigt långt och sammanfattat brev till IT-avdelningen på FSB om samtliga större problem som vi Mac-användare blivit diskriminerade för hos FSB. Jag påpekade också på att Apples datorer blir allt vanligare inköp bland studenter (not: studenter på högskola/universitet här i Sverige köper, procentuellt sätt, allt oftare en ny mac än en pc nuförtiden pga främst de vänliga studentpriserna, designen samt programmen). Inte vill de väl att deras framtida kunder ska byta bank eller? Dessutom är jag lite sugen på att snoka runt lite djupare i detta tema och kanske be tidningsredaktionen på Malmö högskola att skriva om detta till nästa tidningsnummer kanske. Vi har redaktionsmöte på tors, får se om detta kan komma upp på agendan då. *ler stort*

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-02-10 22:08

Camino fungerar inte heller fullt ut, tex så kan man inte titta på elektroniska fakturor.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-11 18:51

Jag fick svar från FSB att Safari 2 har högsta prioritet men att det tar lite tid. Ett standardssvar, givetvis. De skulle däremot fixa varningen om att det skulle finnas en nyare läsare, när man kör Firefox.

Det är kasst av FSB att försämra sin tjänst så att man sk behöve köra en gammal Firefox för att slippa felmeddelandet att man behöver uppgradera. Riktigt kasst! Särskilt som det fungerar utmärkt efter att man klickat bort meddelandet. Dessutom är länken till "hur man gör..." död.

Hur de kan kalla detta för en förbättring av sin Internetbank är löjligt. Men slutar det funka helt så byten jag till SPAB eller någon annan. Jag kommer i så fall inte att göra det utan att de ska få veta varför. Har haft dem i snart 15 år... och Internetbank i över 8 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 20:08

Jag var inne på www.fsb.se nyss av en slump med Safari (2.0.3) och allt funkade! Glad

Den klagade inte på att man hade fel webläsare. Firefox funkade också utan varningsskyltar!

kul! Safari, Firefox och Camino funkar numer! Tack Swedbank eller vad ni nu tänker heta!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-17 19:01

Nu har det slutat funkat och återgår till att påstå att jag behöver fylla i att jag ska godkänna alla typer av kakor

Ursprungligen av iggy:

Nu har det slutat funkat och återgår till att påstå att jag behöver fylla i att jag ska godkänna alla typer av kakor

Camino funikar fortfarande.... ta i trä!

Då har du fel länk.
Prova denna:
https://internetbank.fsb.se/bviPrivat/privat?ns=1

kopiera denna länk (högerklick) och klistra in och ersätt ditt gamla bokmärke

Jahapp...

Jag har kört Firefox de senaste åren och det har funkat bra, eller ganska bra. Man fick stå ut med att läsa att man hade en gammal webbläsare - trots att jag har den senaste + att man var tvungen att ha precision så man markerade PÅ en bokstav/siffra i sitt konto och betalningsmottagare. Annars blev det inget. Safari har inte fungerat sen jag skaffade Tiger.

Nu funkar inte Firefox längre, men det gör helt plötsligt Safari! Och bättre dessutom.

Först fick jag en klump i halsen, hur ska jag nu betala räkningarna men det gick snabbt över.

Kors i taket! Det fungerar i Safari!

Alla webbläsare fungerar, bara man klistrar in den länk jag visade här ovan i sitt bokmärkes adressfält.
Lurig länk för den byter adress när den kommer till inloggningsfönstret

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-18 17:45
Ursprungligen av Pocahontas:

Alla webbläsare fungerar, bara man klistrar in den länk jag visade här ovan i sitt bokmärkes adressfält.
Lurig länk för den byter adress när den kommer till inloggningsfönstret

Nja jag undrar det... den fungerade nu igen så det var nog någon tillfällig hicka

Nu funkar nya fsb på mitt safari

mvh/Tyrre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 14:11

För mig fungerade det att logga in genom att uppdatera mitt bokmärke!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 14:56

Äntligen

Det har irriterat mig oerhört mycket att man portat Safari och jag har flera gånger framfört mina synpunkter, först till Internetbankens support och sedan till min bank (fristående sparbank). Förra fredagen (10/3) kom ett mycket välskrivet svar från min bank där man utlovade att Safari skulle funka innan månadsskiftet. Tror nog att alla som skrivit, ringt och klagat har tvingat utvecklarna att ta lite allvarligare på det här problemet. Glädjande.

Problemen i Firefox att välja från rullgardinsmenyer lovade man också att ordna under mars.

Däremot har man inte uppdaterat informationen på Internetbankens FAQ-avdelning. Där är det fortfarande stopp för Safari medan t ex Explorer finns med på listan...

Hej!

Jag jobbar på banken har har en rätt så stor insikt i vad vi gör för att få olika webbläsare att fungera. Är ingen tekniker, men arbetar med tekniker för att kunna ta strategiska beslut. Jag tycker att det är intressant att följa vad som sker i dessa olika forum för Mac. Kul att höra att ni tycker att det är bra att Safari nu fungerar, för det var inte det lättaste att lösa, samt att det tar tid att hitta felet, testa att det fungerar så att rättningen inte stör ut andra applikationer samt att lägga ut en release så att vi har kontroll på vad som händer. Vi kommer även i framtiden att arbeta för att Mac fungerar i internetbanken. Jag tänkte faktiskt ställa en fråga till er och få en åsikt. En sak är klar och det är att det finns en hel del Mac-användare som fortfarande sitter på OS 9. På den fungerar varken Firefox eller Safari. Den som fungerar är IE 5, men den går ju inte ens att ladda ner längre. Samtidigt sker ju en utveckling av webbläsare och äldre webbläsare vill vi efterhand fasa ur. Om en mac-användare med OS 9 vill köra en webbläsare som inte är IE. Vad väljer de flesta då att köra med?

Hälsningar

Peter

Peter. Kul att du har hittat hit från banken! Ett tecken på att vi har blivit hörda

Ang. browsers i OS9 så kan jag personligen bara komma på 3st förutom IE. Kan tyvärr inte rangordna dem efter popularitet men de är:

Netscape 7.0.2 (tror det är den sista netscape som stöder OS9
Mozilla 1.2.1
Netscape Communicator 4.8

Och just det. Tack för att ni (fsb) fixat Safari-stöd!

Men vad är åsikten om iCab då? Den verkar fungera för OS 9.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-25 10:49
Ursprungligen av Slyandthefamilystone:

Men vad är åsikten om iCab då? Den verkar fungera för OS 9.

Jag är övertygad om att det är så försvinnande liten del som kör OS 9 utan att köra IE att det inte är tekniskt möjligt att undersöka resultatet.

Skapa en helt ny tråd och se om det är många som svarar på frågan vad de som kör OS9 men inte kör IE surfar med.

Bevaka tråden