köp av mac mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:11

Hej. Jag har funderat på att köpa en mac mini. Har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Hade tänkt köpa den billigaste minin med 1,25 och 512ram, kommer det funka till att surfa på internet, skriva arbeten och spela musik/filmer?

Jag hade tänkt köpa till airport extreme för att kunna ha trådlöst internet, kommer den funka till våran d-link router som vi har hemma?

Kan jag ha kvar mina gamla tillbehör som jag har till min pc nu, som tex skärm, tangetbord,mus, mm.?

Sen undrar jag om det finns någon program som ingår i tiger som man kan skriva sina arbeten i? eller måste man köpa office till macen?

är mac mini att rekomendera?

tack på förhand..

/ Patrik

Ursprungligen av Patcy:

Hade tänkt köpa den billigaste minin med 1,25 och 512ram, kommer det funka till att surfa på internet, skriva arbeten och spela musik/filmer?

Ja, men mer RAM skadar aldrig.

Ursprungligen av Patcy:

Sen undrar jag om det finns någon program som ingår i tiger som man kan skriva sina arbeten i? eller måste man köpa office till macen?

AppleWorks följer med. Det är en bra ordbehandlare, även om programmet numera är nedlagt till förmån för iWork.

Följande ingår med Mac Mini enligt AppleStore:
- Safari 2
- Mail 2
- Adressbok 4
- iChat AV 3
- iCal 2
- Typsnittsbok 2
- DVD-spelare 4.5
- Förhandsvisning 3
- Xcode 2
- Ännu fler program
- iLife ‘05
- iWork ‘05 (30-dagars provversion)
- AppleWorks
- Nanosaur 2
- Marble Blast Gold
- Apple Hardware Test

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:32

Mac mini duger bra att surfa på och för ordbehandling. Filmvisning fungerar också, men då kan du inte ha så mycket mer än filmvisningsprogrammet öppet om det inte ska hacka. Dessutom är väl inte undertextstödet det bästa på mac.

Du kan använda dina gamla grejor, men tangentbord/mus måste ha USB-kontakt för att fungera med minin. Tänk också på att minin bara har två USB-uttag, så om du vill ha mer än tangentbord och mus inkopplat får du köpa en USB-hubb. Jag rekommenderar att köpa ett Apple-tangentbord, eftersom mac använder en annan tangentbordslayout än PC och det kan bli lite förvirrande med PC-tangentborden med sina flaggor och annorlunda layout.

Till minin medföljer en DVI-VGA-adapter så du kan använda både analoga och digitala skärmar till den. Dock följer inte minin VESA-standard vilket bland annat kan innebära mörk bild, att skärmen slocknar från och till och diverse mer eller mindre irriterande störningar om du inte använder en Apple-skärm eller en skärm som fungerar bra med mini.

Till minin ingår Apple Works, som är ett gammalt ”office”-paket som inte uppdateras längre och inte känns särskilt fräscht – men det fungerar. Det finns även en textredigerare á la Wordpad, men inget avancerat. Jag rekommenderar Office 2004 till X, men det finns även gratislösningar, både hela paket och enskilda ordbehandlare.

Sammanfattning: minin är snygg och billig för att vara en mac, men du bör köpa ett mac-specifikt tangentbord och det är ganska troligt att skärmen kommer att se mörk och trist ut när den är kopplad till minin.

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:45
Ursprungligen av Macvarg:

Du kan använda dina gamla grejor, men tangentbord/mus måste ha USB-kontakt för att fungera med minin. Tänk också på att minin bara har två USB-uttag, så om du vill ha mer än tangentbord och mus inkopplat får du köpa en USB-hubb. Jag rekommenderar att köpa ett Apple-tangentbord, eftersom mac använder en annan tangentbordslayout än PC och det kan bli lite förvirrande med PC-tangentborden med sina flaggor och annorlunda layout.

Jag har ett logitech tangentbord med ps2 kontakt (tror det heter så), funkar fint till minin med en ps2-usb adapter. Macen identifierar mitt tangentbord och alla tecken sitter där de skall, windowstangenten=command och alt = option, om jag nu minns mac-terminologin rätt
När jag kör diablo II verkar dock inte command knappen fungera.

Till minin medföljer en DVI-VGA-adapter så du kan använda både analoga och digitala skärmar till den. Dock följer inte minin VESA-standard vilket bland annat kan innebära mörk bild, att skärmen slocknar från och till och diverse mer eller mindre irriterande störningar om du inte använder en Apple-skärm eller en skärm som fungerar bra med mini.

Jag kör en gammal AOC 19" CRT funkar skitbra! Ingett flimmer eller mörka skärmar här inte! Det verkar dock vara en svag punkt på minin jag har hört flera som hafft just ovanstående problem.
Jag har inte tittat aktivt på en hel långfilm, men kollat ca 5min och det hackar inte det minsta och då har jag ändå haft uppe 6 program (dock inga tunga sådana).
Jag sitter med en 1,25 mini och 1Gb ram. Är skitnöjd, jag skulle dock rekomendera en extern hd, 80gb på en stationär fylls rätt fort.

Lycka till med valet!

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:02
Ursprungligen av Patcy:

Finns en hel del alternativ vad gäller ordbehandling. Sök här på 99mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 14:18

jag har den gamla 1,4 med 512 ram. fungerar fint men bögsnurran dyker upp ibland om mycket är igång samtidigt. tror skillnaden på 1,25 och 1.4 är marginell. ramen är nog viktigast.

Jag hade tänkt köpa till airport extreme för att kunna ha trådlöst internet, kommer den funka till våran d-link router som vi har hemma?

ja. men varför ha trådlöst internet till en stationär dator? cancer i onödan

Kan jag ha kvar mina gamla tillbehör som jag har till min pc nu, som tex skärm, tangetbord,mus, mm.?

enligt apple ja, men vissa skärmar flimmrar tydligen. min "pc"-skärm fungerade dock finfint. du kommer nog snart vilja ha ett appletangentbord, men dina gamla ska fungera om det är usb.

finns enklare textredigerare, liknande wordpad. sen finns det ju open source officepaket. men microsoft office är nog det bästa.

är mac mini att rekomendera?

japp. om du inte förväntar dig en speldator utan prioriterar snygghet, smidighet och tysthet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 14:19

oj hade haft tråden förminskad ett tag, märkte inte att det redan kommit massa svar

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:20

Vad är en "bögsnurra"? Lågt och infantilt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 15:23

Vad är en "bögsnurra"? Lågt och infantilt.

Just det!

(Homosnurra låter trevligare).

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 15:11

tack för alla svar

• Oregistrerad
  • 2005-10-21 15:29

Usch, vad barnsliga ni är. Kan inte någon moderator rensa upp?

• Oregistrerad
  • 2005-10-22 00:08

Mac Mini är ju utmärkt, klarar mycket mer än "att surfa på nätet". Man behöver inte stänga ner program för att titta på film(!) Dessutom är ju datorn väldigt tyst, vilket man uppskattar i längden.

1
Bevaka tråden