Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya powerbooken (okt -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-03 09:01

Idag är jag lovad av TNT att min allra första Mac ska komma till mig, en Powerbook 15".

Jag känner mig som ett litet barn som väntar på julafton och jag kanske kommer ställa en och annan dum fråga de följande dagarna

Ursprungligen av kitesurf:

Funkar utmärkt med dessa jag beställde. De är Kingston (KVR533D2S4/1G, se bild)
De benämns "standard" och "reversed" i OS X, vet inte vad det innebär, men funkar gör de.

jag har exakt samma minne och det fungerar verkligen INTE bra.
datorn fryser sig stup i kvarten och kernel panics uppstår ibland.

Ursprungligen av technicolor:

jag har exakt samma minne och det fungerar verkligen INTE bra.
datorn fryser sig stup i kvarten och kernel panics uppstår ibland.

Tråkigt.

Körde memtest på mina stickor och de är felfria. Jag hade väl tur antar jag.

Ursprungligen av kitesurf:

Tråkigt.

Körde memtest på mina stickor och de är felfria. Jag hade väl tur antar jag.

kanske ett måndagsexemplar?
har nu felsökt i någon timme och det är garanterat kingstonminnet.
har provat byta plats osv..

får väl trycka i det igen och köra memtest.

EDIT

Nu har jag kört Memtest utan att det hittat något fel. kan det vara så att visar fel?

Senast redigerat 2005-11-08 16:11
  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 21:04

Hur läser jag av "Track this shipment" på AppleStore? Klickar jag på knappen kommer sidan "Shipment Status" upp med Carrier Name, Tracking Number, osv MEN det framgår ingenstans var min beställning befinner sig. Beställde Powerbook mfl grejer 24 oktober, men inget har levererats ännu.
"Track this shipment"-knappen och "Shipment Status"-sidan verkar en smula onödiga om de inte informerar om var beställningen befinner sig. Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-08 22:29
Ursprungligen av orange:

Hur läser jag av "Track this shipment" på AppleStore? Klickar jag på knappen kommer sidan "Shipment Status" upp med Carrier Name, Tracking Number, osv MEN det framgår ingenstans var min beställning befinner sig. Beställde Powerbook mfl grejer 24 oktober, men inget har levererats ännu.
"Track this shipment"-knappen och "Shipment Status"-sidan verkar en smula onödiga om de inte informerar om var beställningen befinner sig. Eller har jag missat något?

Det är en förskjutning på 24 timmar. Så ja, den är verkligen kass. Enligt den sidan har det inte hänt något med min PowerBook sedan två dagar sedan, då den tydligen var i Shanghai. Den ligger väl där och tar opium eller nått.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 00:24

på JME:

KingMax SODimm DDR2 1GB 533MHz/PC4200 200 pins - 1 092:- (de enda på lager just nu)
Samsung SODimm DDR2 1GB 533MHz/PC4200 200 pins - 1 705:-
Kingston SODIMM DDR2 CL4 1GB - 1 040:-

samsung och kingston har man ju i alla fall hört att det går att lita på. kingstonpriset var ju helt okej.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-27 14:55

Beställde en 15" med 120GB HD och 1GB RAM (2st 512MB) som "Hem-PC" via Power-PC i Lidköping.
18.340:- exkl. moms (22.925:- inkl. moms) går kalaset på.

Lade om min avslagna order med studentfinansering till kontant betalning. Fick priset höjt med 720:-!
Försökte få Apple att ge mig det första priset, men vart hänvisad till att vänta på orderbekräftelse och sen ringa upp och be om refound...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 19:13

Härligt, min PB som beställdes förra torsdagen skeppades igår. Anländer troligtvis i början på nästa vecka

Hoppas få min i början av nästa vecka också:
"On or before 28/10/2005", säger Apple's order-info nu.

Vad är CL4 och CL3 osv?

  • Medlem
  • 2005-10-28 00:48
Ursprungligen av raZmus:

Vad är CL4 och CL3 osv?

http://www.crucial.com/eu/pvtcontent/memorytype.asp?model=&memtype=CHOOSE#cl

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-28 09:05

Sådär ja, då har jag lagt beställningen och det enda jag lade till var en 100 gb 7200-rpm disk. Det känns lite grann som julafton i förväg just nu eller så är det bara Halloween-stämningen

28 okt 2005 21:04 Eindhoven Shipped From Originating Depot
28 okt 2005 19:14 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
28 okt 2005 19:12 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

*otålig*

Minnen i par

Med risk för att blotta min okunskap. Har läst någonstans att parvisa minnen ger bättre prestanda.

Har beställt en 15" med befintlig 512:a. Tjänar jag mer på att byta ut den mot två 1 giggare jämfört med att enbart en + det minne som sitter i. Självklart får jag mer RAM om jag väljer två gig jämfört med 512+1024, men bortsett från det - finns det anledning att ha jämna minneskonfigurationer i modulerna?

Tackar tackar

Ursprungligen av kitesurf:

28 okt 2005 19:14 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
28 okt 2005 19:12 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

*otålig*

Är det inte lite skumt att den kom till transitpointen två minuter efter att den passerat den? Men det vittnar ju om en otrolig prestandaökning! ;D

Senast redigerat 2005-10-29 20:49
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-29 13:33

Mig veterligen så gäller det endast Power Mac G5(osäker på äldre modeller) för den kräver hela tiden par i samma storlek.

Ja försökte också förstå logiken i det där, men utan att lyckas.

Inget nytt sen igår hos TNT, tänk om den försvann i den där time warp'en?! :eek:

En fråga till er som beställde nya PB:n

Hej

Kul att se att så många har beställt den nya PB:n. Men, jag har en fråga till er... Varför valde ni den ngt otympliga PB:n istället för en smidig iBook? Jag klandrar ingen.. jag vill bara veta rationalen? Kör ni speciellt tunga program som iBook:en inte klarar? Vill ni ha en bättre skärm?.. ja.. Varför helt enkelt?

ru4real?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-30 09:29
Ursprungligen av ru4real?:

Hej

Kul att se att så många har beställt den nya PB:n. Men, jag har en fråga till er... Varför valde ni den ngt otympliga PB:n istället för en smidig iBook? Jag klandrar ingen.. jag vill bara veta rationalen? Kör ni speciellt tunga program som iBook:en inte klarar? Vill ni ha en bättre skärm?.. ja.. Varför helt enkelt?

ru4real?

Jag skulle tippa på följande anledningar: skärmen, hastigheten, designen. Mycket mer finns väl inte att välja på? Så skulle jag resonera iaf, som fortfarande behöver en spark i arslet för att handla. Och det är f-n i mig inte lätt att välja mellan iBook och Powerbook. Mitt sunda förnuft säger att det räcker med en iBook, men samtidigt känns den lite väl gammal för att betala fullpris för. Eller är jag ute och seglar?

Ursprungligen av ru4real?:

Hej

Kul att se att så många har beställt den nya PB:n. Men, jag har en fråga till er... Varför valde ni den ngt otympliga PB:n istället för en smidig iBook? Jag klandrar ingen.. jag vill bara veta rationalen? Kör ni speciellt tunga program som iBook:en inte klarar? Vill ni ha en bättre skärm?.. ja.. Varför helt enkelt?

ru4real?

Tja, mitt svar kanske inte är ekonomiskt eller produktivt rationellt. Jag har en 14" ibook 1Gzh som löper fint, men jag har alltid suktat på Pb:n som jag tycker är närmast fulländad i design. Ytterligare en tum på skärmen tackar jag inte nej till. Ökad upplösning är kanon. Skönt när jag jobbar borta eftersom jag kör flera fönster öppna samtidgt.
Dessutom stödjer PB:n extra bildskärm, så när jag jobbar hemma får jag 15+21 tums skrivbord, det grejar inte ibooken som bara speglar sin egen skärm.

Till syvende og sidst var det nog plånboken som styrde. En förmån med att driva en firma är att det går att hålla sig hyfstat på topp i maskinparken.

Ursprungligen av ru4real?:

Hej

Kul att se att så många har beställt den nya PB:n. Men, jag har en fråga till er... Varför valde ni den ngt otympliga PB:n istället för en smidig iBook? Jag klandrar ingen.. jag vill bara veta rationalen? Kör ni speciellt tunga program som iBook:en inte klarar? Vill ni ha en bättre skärm?.. ja.. Varför helt enkelt?

ru4real?

Min gamla Pismo hamnade i koma i sommras och processorn hämtade sig tyvärr aldrig, nu lever de fungerande komponenterna ett nytt liv hos andra 99mac-medlemar
Min Pismo fick mig att älska Apples bärbara.

FW800 var ett tungt skäl till att skaffa PB istället för iBook. Men det hade jag å andra sidan även kunnat få i en begagnad PB.
Apple hat ju sänkt priset på PB ganska kraftigt det senaste året så nu var en ny PB med fräscha batterier ett bra val för mig.
Jag kör CAD och 3D så gott som dagligen, och ofta gör jag presentationer.
Prestandan kommer ge mig mer tid till annat.

Upplösningen på skärmen var ren bonus, jag hade köpt ändå nu.
Bättre grafikkort (snabbare/mer minne) ger mig möjlighet att se tyngre texturer i realtid i Lightwave och Modo. Dessutom försäkrar jag mig om flyt i presentationer. Vid uppspelande av filmsekvenser mm. använder jag ju både inbyggd skärm och projektor. Även på kontoret används extra skärm.

Edit: Förtydligande

Senast redigerat 2005-10-30 18:31
Ursprungligen av ru4real?:

Hej

Kul att se att så många har beställt den nya PB:n. Men, jag har en fråga till er... Varför valde ni den ngt otympliga PB:n istället för en smidig iBook? Jag klandrar ingen.. jag vill bara veta rationalen? Kör ni speciellt tunga program som iBook:en inte klarar? Vill ni ha en bättre skärm?.. ja.. Varför helt enkelt?

ru4real?

PB 15" vs. iB 14"

Bredd: 2,5 cm bredare
Djup: 1,8 cm smalare
Tjocklek: 0,62 cm tunnare
Vikt: 0,2 kg lättare

Exakt hur menar du med otymplig?

Ursprungligen av ill_chrill:

PB 15" vs. iB 14"

Bredd: 2,5 cm bredare
Djup: 1,8 cm smalare
Tjocklek: 0,62 cm tunnare
Vikt: 0,2 kg lättare

Exakt hur menar du med otymplig?

Njae... jag tänkte mer jämfört med IB 12''.. (vars ringa vikt uppskattas enormt)

ru4real?

Ursprungligen av ru4real?:

Njae... jag tänkte mer jämfört med IB 12''.. (vars ringa vikt uppskattas enormt)

ru4real?

Jaha ja. Ja den har ju inte direkt uppdaterats. Ljud in eller upplösning på extern skärm? Kanske pga känslan (har själv en 1GHz). Om inte priset spelar ngn roll så tycker jag den e ett givet val över iB. Men pris/prestanda kan ju diskuteras.

Ursprungligen av ill_chrill:

Jaha ja. Ja den har ju inte direkt uppdaterats. Ljud in eller upplösning på extern skärm? Kanske pga känslan (har själv en 1GHz). Om inte priset spelar ngn roll så tycker jag den e ett givet val över iB. Men pris/prestanda kan ju diskuteras.

Don efter person antar jag.. jag använder min IB enbart till Office, WEB, Foto och musik. Jag är helnöjd med prestandan (har satt in 1 gb extra) utom med iPhoto. Den lilla skärmen i kombination med dålig funktionalitet gör sig helt enkelt inte med bildhantering.
Skall skaffa PSE för mac när den kommer och kanske en större skärm.

ru4real?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 12:32

Jag har kört iBook 12" ett bra tag nu och tycker mycket om dess smidighet och utseende men det har varit lite för trångt på skärmen. Nu när det har blivit dags för ny dator blev det en 15" PB som en kompromiss mellan behov av bärbarhet och mer skärmyta.
Jag använder program som inte är roliga att arbeta med i 1024*768, för mycket tid går till att fälla ut och tillbaka paletter.
Att PBn dessutom har bättre grafik, stöd för utökat skrivbord, bättre ljudmöjligheter (24/96 in+ut), DVD-brännare och snabbare HD har också spelat in i mitt val. Däremot är jag mer förtjust i iBookens vita yta än Powerbookens Alu-finish.

/johannes

vars 15" med 7200 varvs HD ser ut att kunna dyka upp imorgon

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-30 12:54

Tillslut blev den en PowerBook! Från att t.o.m klickat på "skicka beställning" så ångrade jag mig till PowerBookens fördel. Jag tog en 12" PowerBook, det blev billigare än iBooken med de tillbehör jag beställde till. Nu får jag en kraftfullare dator (med bättre skärm!) för samma slutsumma! Tillbehören kan jag gott köpa senare.

Åh, jag är redan otålig... när ska den komma egentligen!?

Yes!

30 okt 2005 20:14 Stockholm Import Received

Bevaka tråden