Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man upp phpBB forum med en mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-10-21 00:08

Hej,

Utan att kunna ett skvatt om databaser har jag köpt webplats och en MySqldatabasplats för att lägga upp ett forum, blev rekommenderat phpBB forum, som skulle vara lätt och lägga upp.

Men jag stupar på första punkten.. hur skall jag kunna få upp databasen?
På webhotellet har jag fått dessa uppgifter

Server: mysql.sajthotellet.com
Databas: xxxxxx
Användare: xxxx
Lösenord: xxxxxx

Har försökt att få lite hjälp av sajthotellet, som hänvisar till verktyg till PC.

Min korta fråga är egentligen: Hur får jag upp phpforum med en mac??

Tack på förhand!

/Bernt

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-10-21 03:59

du hittar informationen på: http://www.phpbb.com/support/guide/#section2
om hur du installerar forumet. Det är viktigt att du laddar upp filerna i binärt format med ditt ftp program. jag rekomenderar att du andväder Fetch eller Captain FTP.
följ instruktionerna dom ger på sidan. Sen installerar du själva forumet igenom din webläsare.
Infomationen du fyller i installations formuläret borde definitivt ditt webhotell kunna hjälpa dig med. Du behöver inget Pc-program för att installera phpbb-forumet på din server.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-21 07:45

Vete fasen hur just phpBB gör. Men normalt så har nästan alla såna där applikationer en "install" fil. Bör väl vara "install.php" i ditt fall.

Man skapar databasen (som du tydligen redan har). Laddar upp alla filer till servern (i rätt mode, men det brukar de flesta ftp-klienter klara automatiskt). Sen tar man sin vanliga browser och kopplar upp mot http://minserver.com/phpBB/install.php eller var man nu lagt den där "install.php". Sen startar man och följer instruktionerna. Vanligtvis måste du kanske ändra behörigheter på en del mappar/filer, skapa en del (tomma) mappar och slutligen kasta bort själva installationsfilerna (så att ingen annan kan öppna dom och göra om hela konfigurationen).

Inte för att det är svar på din fråga, men jag vill gärna flagga för ett annat forum, som dessutom är utvecklat av en svensk, nämligen PunBB (www.punbb.org). Ta en titt på detta forum vars huvudmål är att vara enkelt, snyggt och lätt - gärna på bekostnad av onödiga finesser och bjäfs.

Jag har själv installerat det på mitt *nix-hotell hos Loopia. Hur enkelt som helst, jag bara laddade upp filerna till webbhotellet med FTP (Transmit) och körde sedan konfigureringsfilen via webbläsaren på min Mac.

Lycka till!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-21 09:11

Jag använder också PunBB och det var väldigt lätt att installera. Bara att ladda upp i valfri mapp hos webhotellet (förslagsvis "forum") och sedan skriva in adressen till install-filen (kommer inte ihåg om det var /install.php eller mappar emellan).

Ha uppgifterna till databasen till hands!

1
Bevaka tråden