Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknik: Dubbla farten i nätet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En nyhet i Mac OS X 10.4 Tiger som inte diskuterats mycket är möjligheten att använda dubbla nätverkskort för att öka prestanda och tillgänglighet. Tekniken kallas för "link aggregation" enligt 802.3ad standarden som släpptes redan 1999.

Principen går ut på att operativsystemet slår samman två eller fler nätverksportar till en logisk port och därmed dubblas eller flerdubblas hastigheten mot nätverket. Tillgängligheten ökar också - om en kabel eller port går sönder minskar prestanda men servern eller datorn kan fortfarande nå nätverket. Dom flesta hemanvändare har inte nytta av gigabit ethernet och är inte målgruppen för denna teknik. Men den som flyttar stora mängder data eller använder Apples XGrid teknik är det väldigt trevligt.

Med två portar är det också möjligt att använda din dator i två nätverk samtidigt - ett publikt nätverk mot internet och servrar och ett separat privat nätverk som används för exempelvis XGrid (en teknik som slukar enorma mängder bandbredd).

Läs mer om Link aggregation i denna artikel.

Så här gör du för att slå ihop dina två Ethernetportar i Mac OS X:

- Öppna systeminställningar
- Klicka på "nätverk"
- Välj "Visa: Nätverksportinställningar"
- Klicka på "Ny"
- Döp porten och välj "länka samman" och markera dina två Ethernetportar.

Klart

  • Medlem
  • 2005-10-19 20:16

Nämnas bör väl att switchen (eller whatever på andra sidan) måste också stödja detta samt ofta konfigureras för det eller?

Ursprungligen av gupen:

Nämnas bör väl att switchen (eller whatever på andra sidan) måste också stödja detta samt ofta konfigureras för det eller?

Det finns lite olika sätt att göra detta, och ifall man gör det på mjukvaro nivå (ej network trunking m a o) så går det alldeles utmärkt att göra detta utan att switchen behöver ha stöd för detta.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Det finns lite olika sätt att göra detta, och ifall man gör det på mjukvaro nivå (ej network trunking m a o) så går det alldeles utmärkt att göra detta utan att switchen behöver ha stöd för detta.

Menar du att använda flera fysiska portar för samma IP?
Hur skulle det gå till? Då måste ju varje port ha en egen MAC-adress (för att inte förvirra swtichen som bara kan knyta en MAC till en port i sin CAM-tabell), som man visserligen kan sända data med samtidigt. Men du kan ju bara ta emot data på den ena (porten/MAC-adressen) eftersom en host i andra änden av ethernet bara kan ha en MAC-adress till IP:n i sin ARP-tabell.

Eller så svarar man med olika MAC-adresser till olika ARP-frågande hostar, och skapar någon slags lastbalansering den vägen.
Men exakt samma funktionalitet får man inte. Eller tänker jag fel?

Jag undrar om 802.3ad verkligen varit en färdig standard sedan 1999.
Det har funnits mer eller mindre proprietära protokoll. Men färdig standard har det inte varit mer än typ 2-3 år så vitt jag vet.
Cisco har ju t.ex. kört sitt FastEther Channel osv.

Intressant att veta också är att tekniken även kallas LACP (Link Aggregation Control Protocol).

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag undrar om 802.3ad verkligen varit en färdig standard sedan 1999.
Det har funnits mer eller mindre proprietära protokoll. Men färdig standard har det inte varit mer än typ 2-3 år så vitt jag vet.
Cisco har ju t.ex. kört sitt FastEther Channel osv.

Intressant att veta också är att tekniken även kallas LACP (Link Aggregation Control Protocol).

Mellander är fel person att mästra när det gäller nätverksprylar för övrigt

Nu verkar det iofs som att jag hade fel när det gäller datumet. (http://www.ieee802.org/3/ad/index.html)
Men jag måste säga att det dröjde länge innan tillverkare implementerade det enligt standarden. Jag letade....

I artikeln som refereades till finns ett litet fel. Man pratar om ISL, som inte har något med denna typ av trunkning att göra. ISL är Ciscos föregångare till VLAN-taggning enligt 802.1Q. Begreppet trunk är lite förvirrat. Vissa menar flera VLAN över en tåt. Andra menar en länk över flera tåtar.
ISL är till 802.1Q som FastEther Channel är till 802.3ad.

Kul att Apple fått stöd för 802.3ad iaf!
Synd att så få Macar har dubbla nätverkskort...

Intressant. Detta fipplade jag med under Windows när jag bodde i Linköping och ville ha snabbare Internet och en utbytesstudent i korridorsrummet bredvid inte använde sitt uttag. Jag lyckades dock inte så bra :S

  • Medlem
  • 2005-10-21 17:48

Nej du tänker absoluter rätt (om jag tänker rätt vill säga).

Det enda man får med mjukvaran är en "lastbalansering" eller "redundans". Beror iofs på hur snabbt andra änden uppdaterar mac-adressen.

ja, fast om ena tåten dör kan man ju flytta över MAC-adressen och skicka ut en ram, som då uppdaterar switchen. ARP-tabellerna i andra änden behöver då inte uppdateras eftersom MAC-adressen är den samma.
Det är så VRRP (Virtual Router Redundancy Protocol) fungerar.

1
Bevaka tråden