Lurad. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-17 20:46

Min flickvän köpte en begagnad Pismo via annons på mactorget.nu och specifikationerna var som följer: 500 MHz, 768 mb i ram, 30 gb hårddisk och inbyggt airport-kort. Hela kalaset skulle kosta 3.000 kronor. När datorn nu anlänt visar det sig att processorn är på 400 MHz, den har bara 256 mb i ram-minne och det inbyggda airport-kortet är bara en tom plats (dvs: det finns inte). När jag kikar på baksidan står det "Powerbook G3, 500 MHz" och ett serienummer som inte är samma som det under systeminställningar. Med andra ord är processorn utbytt! Länken till annonsen har vi, men den är givetvis bortplockad (kan man få fram en cachad variant någonstans?). Betalning är lagd och säljaren (en snubbe norrut född -83) svarar inte på telefon eller, i skrivande stund, mail. Vad ska göras? Alla tips mottages tacksamt. Det kan tilläggas att vi (givetvis!) har säljarens fulla namn, adress och personuppgifter.

Ring Polisen.
Ni kan ha köpt stöldgods.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-17 20:56

Har ni kvitto? Vad står det på det? Spara den cachade annonsen. Om ni inte kan nå honom på annat sätt, skicka ett brev till säljaren och kräv att köpet går tillbaka eller att ni får fet rabatt. Skriv/säg att ni annars tyvärr måste polisanmäla. Om inget händer – polisanmäl!

Har ni försökt kontakta honom en längre tid så tycker jag också att ni ska tala med polisen.

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 21:02

Om ni har telefonnumret kanske ni kan få fram killens adress och lägga en betalningsanmodan hos Kronofogden, det är ju ett sätt, med tanke på hur långsamma polisen är...

Det var som h**vete, stackars, hoppas ni hittar skurken!!!!!

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 22:30

men lugna er lite, ni vet ju inte ens om det är HAN som har gjort fel eller om han bara är en i en kedja av ägare, dvs han inte visste bättre? låt honom åtminstonde få förklara sig?
självklart ska köptet antingen justeras eller annuleras, men påhopp mot hans person är väl ändå något tidigt?

..
Just my 2cents

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 22:31

Att han inte svarar varken i telefon eller på mail får väl anses att vara något mystiskt och ganska dålig stil.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-10-17 22:34

Handlar folk genom Mactorget fortfarande efter allt som hänt?

Uppenbrligen *Vad har hänt?*

Ja, det inlägget från thevil sammanfattar nog det hela rätt bra. Men så var det ju också hans 1337 inlägg...

Men är det MacTorgets fel? En oärlig säljare (t.ex. någon som säljer stöldgods) kan ju gå vart som helst. Just knädatorer är lättstulna, så det är klart bra om säljaren har originalskivor i alla fall. Gärna kartongen också. (Till en fem år gammal dator kräver jag faktiskt inte att kvittot skall finnas kvar.)

Berätta att du har hans personnummer och adress och att du tänker komma hem till honom när han minst anar det med dina otrevliga polare om han inte svara på ditt mail inom 2 dagar. Sen om han uppenbarligen ignorerar dig så far du dit och snackar med honom om du kan. Om han då visar sig vara en skurk så använd hans personnumer och adress till allehanda obehagliga saker som att beställa en jävla massa grejjer å sånt. Finns ju även lite grymmare saker du kan göra med ett personnummer om det är fullständigt

Ingen bra lösning kanske men jag skulle fundera på det om nån blåste mig för då skulle jag bli sjötokig och skita i om jag gjorde fel själv...öga för öga!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-18 12:18
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Berätta att du har hans personnummer och adress och att du tänker komma hem till honom när han minst anar det med dina otrevliga polare om han inte svara på ditt mail inom 2 dagar. Sen om han uppenbarligen ignorerar dig så far du dit och snackar med honom om du kan. Om han då visar sig vara en skurk så använd hans personnumer och adress till allehanda obehagliga saker som att beställa en jävla massa grejjer å sånt. Finns ju även lite grymmare saker du kan göra med ett personnummer om det är fullständigt

Ingen bra lösning kanske men jag skulle fundera på det om nån blåste mig för då skulle jag bli sjötokig och skita i om jag gjorde fel själv...öga för öga!

Vad du än gör, följ inte ovanstående råd! Jag repeterar: INTE!!!

Den första delen kan förmodligen betecknas som olaga hot (länge sedan jag läste juridik och människor nuförtiden är känsligare...).

Den andra delen är definitivt olaglig! Beställ inga saker i hans namn! Vet inte vad det kallas i juridiska termer, men det kan du åka dit på.

För övrigt så kanske mactorgetmannen kan hjälpa dig med en kopia av annonsen?-)

Jag förstår att du är arg och sur och önskar livet ur honom (?) men låt polisen ta hand om detta. Det blir garanterat lugnast för dig.
Om du ej fått tag på honom efter att par veckor så kanske du känner någon som bor i närheten av honom som kan åka dit och be honom ta kontakt med dig?
Lycka till!

/Per-Anders

öga för öga!

Låter som ett otroligt dåligt råd.

Ursprungligen av Adrian B:

Låter som ett otroligt dåligt råd.

Lugn, det var med en glimt i ögat (för ögat)

Som jag nämde tidigare så är det förmodligen ingen bra lösning, bara nåt som jag skulle kunna göra om jag blev sjötokig...

Men jag trodde inte man skulle behöva förklara i klartext att han inte ska göra som jag säger, trodde det bara var i USA man behövde det...

Lugn, det var med en glimt i ögat (för ögat)

Som jag nämde tidigare så är det förmodligen ingen bra lösning, bara nåt som jag skulle kunna göra om jag blev sjötokig...

Men jag trodde inte man skulle behöva förklara i klartext att han inte ska göra som jag säger, trodde det bara var i USA man behövde det...

Underskatta inte hur allvarligt saker blir i text, på gott och ont, speciellt utan smilies. Men jag trodde inte att du på allvar tyckte han skulle ägna sig åt identitesstöld, det var hela den där tanken på öga för öga som jag har svårt för. Hämnd är väldigt skönt, men inte så långsiktigt tänkt...

Ursprungligen av Adrian B:

Underskatta inte hur allvarligt saker blir i text, på gott och ont, speciellt utan smilies. Men jag trodde inte att du på allvar tyckte han skulle ägna sig åt identitesstöld, det var hela den där tanken på öga för öga som jag har svårt för. Hämnd är väldigt skönt, men inte så långsiktigt tänkt...

Sant...tanken säger en sak, och jag håller med om att det vore korkat, men när man själv blir utsatt för något så kan frestelsen säkert vara svår att motstå ;P

Samme kille tro?

Hmm, norrut....
Hoppas bara det inte är samma jag betalade en säljare i norr för.

Sitter och funderar på vart den jag betalade 2200:- för 11/10 till min son tog vägen. En mycket trevlig säljare (förutom att det nu verkar vara en blåsning då:( ) med ovanligt namn och som fanns adresserad på hitta.se. Medlem här, annonsen var utlagd både här och även på mactorget tidigare om jag minns rätt.

Hade en bra dialog fram till förra veckan, men ingen dator än och inte heller någon kontakt nu senaste dagarna trots mailande, sms, försök till att nå fram på mobil (enda som finns på hitta.se) Min säljare har till fredag fm på sig innan polisanmälan. Kanske vi skulle slå oss ihop ang. anmälande då om inget händer?

Ja, lugn för all del. Det är ju inget av de solklaraste svindelfallen, om du fått en fungerande Pismo med hyggligt med minne (om än mindre), lite långsammare och utanAirport. Hastigheten kan vara en ren tabbe. Jag har själv en felmärkt dator, helt enkelt för att den är hopsatt av två trasiga. Det står 500 MHz i botten men sitter 400 MHz i den. Någon som inte vet så noga skulle knappast tro att det var anat än det som står i botten. Att du inte får svar är inte kul förstås.

Att airport saknas är värre, det är direkt fel och det borde du få sådär 500 spänn tillbaka för. Det saknade minnet är väl också några hundra. Men det är allt det handlar om, kring en tusenlapp i värde! (Enligt min subjektiva värdering utan att ha sett maskinen.) Det är det inte värt att göra sig till brottsling för! Det är inte som om någon stulit din bil eller sålt ett mögelskadat hus till dig.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 14:24

Ironi är SÅ 90-tal.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-18 15:14
Ursprungligen av Macvarg:

Ironi är SÅ 90-tal.

Åttiotal t.o.m.

Jag är lycklig ägare till en finfin bok som heter "Your revenge is in the mail":
http://www.atomicbooks.com/products/-/6307.html
Jag kan tyvärr inte komma ihåg varför jag köpte den...

Upptäckte nyss att annonsen med den jag betalat för faktiskt ligger kvar här. Är rätt säker på att samme kille annonserade ut en Pismo (tillsammans med en LaCie-hårddisk tror jag på mactorget tidigare också. Tror epostadressen vid en snabbkoll talar för det iaf)

Ifall någon skulle vara sugen på följande annons så var försiktig av orsak som nämns i inlägget ovan! http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86123

Det kan kanske vara idé att ringa någon av de andra med samma efternamn och fråga efter honom? Han kan ju ha kört ihjäl sig eller något!?

Ursprungligen av lotelo:

Hade en bra dialog fram till förra veckan, men ingen dator än och inte heller någon kontakt nu senaste dagarna....

Blir lite nyfiken på den dialogen... Har det varit en massa undanflykter och ursäkter för att datorn ännu inte skickats? I så fall lutar det väl mycket åt blåsning.

Men om dialogen har bestått av andra saker, och det faktiskt bara har gått några dagar utan kontakt, så kan han ju faktiskt ha blivit akut sjuk, eller rest bort några dagar, eller ha något annat "giltigt skäl" till att han inte har svarat.

Dialogen har bestått av undanflykter ja. T.o.m en undanflykt om att paketet gått tillbaks till Lycksele, att det var misshandlat och att han tog hem det för att kolla över datorn, sedan påståendet att den var skickad igen, men hit har den inte nått.

Jag hade begärt att få den skickad med bussgods och inte med post, men ändå sade han sig skickat med post (2 gånger). Jag ville ha den expresslevererad eller som företagspaket i andra omgången men där bröt ju kontakten efter hans mail om att den var skickad igen och att det skulle ta några dagar. Jag har krävt kollinummer, kvittokopia e.t.c och det är där dialogen slutat.

Att ringa andra med efternamnet där är en ide, men jag tänker inte lägga tid på det med tanke på hur säker jag ändå är på blåsningen. Det blir polisen så fort jag har tid i stället. Dialogerna är sparade iaf.

Ja, då känns det ju onekligen som det är en blåsning.

Men jag skulle ju inte kalla det där för en bra dialog.

Tyvärr kommer nog Polisen inte bidra med så mycket - "själv är bäste dräng" gäller ofta. Börja med att ringa hans granne däruppe och fråga om han bor kvar?

Råkade ut för en bedragare för många år sedan. Han hade ovanligt efternamn och efter lite sökningar hittade jag bara 10-15 personer som hade samma namn. Ringde allihopa och lyckades få tag i hans mamma uppe i Norrland. Berättade att jag beställt en Ericsson 237:a mobiltelefon men blivit av med mina 2500kr. Hans pappa ringde upp senare på kvällen - han lovade att betala om inte sonen gjorde det. Morgonen därpå ringde säljaren upp mig för att fråga efter kontonummer.

Han var inte glad men jag fick mina pengar

På 99mac finns ju minst 10.000 hjälpsamma personer varav fem faktiskt bor i Lycksele, kanske skulle fråga någon av dessa personer om hjälp?

1
Bevaka tråden