kopa mac i usa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Star har i SoHo i applebutiken och tankte kanske kopa en mini. Kommer den funka hemma i sverige med tanke pa deras och vara vagguttag?

Strömadaptern är universell, så det enda du behöver göra är att skaffa en sladd med svensk propp, vilket kostar allt från 50-lappen till ett par hundra beroende på hur snygg du vill ha den.

Då kan tullen eller eventuella garantiärenden ge dig mer bekymmer.

Men ar det inte lika skon garanti pa minin som pa iPodsen? Nar min pajjade (inkopt i singapore) fick jag en ny direkt...

ah... jag staller mig i den milslanga kon och koper en, tack och hej:)

iPod, powerbook och ibook har världsomspännande garanti. Det har dock inte de stationära maskinerna, dit mac mini räknas.

Tullen va inget problem och garantin gäller enligt Macsupport. För övrigt funkar minin klockrent och USA är billigt och bra:)

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 10:07

2 snabba fragor till Andreasd:

* Hurpass stor ar prisskillnaden gentemot Europa, i ditt fall for minin?
* Hur mycket ar "Sales tax" i N.Y.? Har en polare som skall over om en vecka och var lite sugen pa att lagga en bestallning..

Antar att en korrekt prisbild da blir typ: Pris pa Apple Store US + 8-10%

eller??

• Medlem
  • Täby
  • 2005-10-20 10:44
Ursprungligen av jensoberg:

2 snabba fragor till Andreasd:

* Hurpass stor ar prisskillnaden gentemot Europa, i ditt fall for minin?
* Hur mycket ar "Sales tax" i N.Y.? Har en polare som skall over om en vecka och var lite sugen pa att lagga en bestallning..

Antar att en korrekt prisbild da blir typ: Pris pa Apple Store US + 8-10%

eller??

Sales tax i New York är på 8,25% har jag för mig sen jag va där i maj sist... så det är vad du får lägga på på applestore priserna för att få fram exakt hur mycket du får betala i butiken.

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 19:00

Jag har en vän som bor i New York som kommer hem till jul. Låt oss säga jag ber honom att köpa en PB15" eller PB12" till mig.
Kan han i tullen deklarera den som gåva? Eller gäller detta bara när man köper något från ett företag som skickar det hem till en?
Om han eftersom han bor i USA (med tillfälligt visum) skulle köpa den och bara vill ta med sig den hem i kartong oöppnad skulle det då vara några problem med tullen? Skulle han då till exempel kunna vara tvungen att ta med sig den på vägen tillbaka?

Så här skulle priset se ut i nuläget om jag skulle slippa tullavgifter vill säga:

-------------------------------------------------------------------------
1 USD = 7.33 SEK
PB12"

USA 11.843:- +8% Sales Tax 947,44 SEK
Totalt pris 12.790:-
Swe 15.495:-

PB15"

USA 15.793:- +8% Sales Tax 1263
Totalt pris 17.056:-
Swe 20.295:-

-------------------------------------------------------------------------

Skulle vara intressant att ni som har erfarenhet av denna typ av köp kunde svara på mina frågor. Rent av skulle jag kunna kolla med tullverket såklart men då ser frågeställningen såklart lite annorlunda ut, säkerligen också misstänkssam.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-10-25 12:04
Ursprungligen av ch0bbits:

Jag har en vän som bor i New York som kommer hem till jul. Låt oss säga jag ber honom att köpa en PB15" eller PB12" till mig.

Inte för att det är svar på någon fråga som du ställde men köper du en PB i NY så får väll inte med SV tangentbord, är väll lite bökigt utan ÅÄÖ? Går väll visserligen att byta senare men kan vara värt att ta reda på vad det kostar innan du köper en där.

Jag har också funderat lite på detta, snackade med en kille i en Applestore i Borås och han sa att det förmodligen skulle kosta runt 1000:- Är det någon som har hört samma pris? Lägre/högre?

1
Bevaka tråden