Grafikkort till spel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 12:50

Passar ett ATI Radeon 9600 XT (suttit i en G5) till min Mac G4 PowerPC, dubbel 867 MHz ?

Har ett NVIDIA GeForce4 MX men det känns lite för lite för en flygsimulator (x-plane) som jag börjat prova. Eller skall man köpa till mer internminne istället, sitter i 768 MB nu?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-15 15:37

Det borde fungera, Har ett 9600 Pro från en G5 i min G4a

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 15:51
Ursprungligen av Sidde:

Skall man satsa på Grafikkort eller interminne, vad kommer i första hand?

Ursprungligen av Dan:

Skall man satsa på Grafikkort eller interminne, vad kommer i första hand?

Ett bra sätt att kolla om du skulle ha nytta av mer minne, är att starta Aktivitetskontroll, och kolla under fliken Systemminne längst ner. Kolla på siffrorna för "Sidor in/ut". Det är den andra av siffrorna som är intressant. Kolla vad det står där, kör igång X-Plane och spela ett tag, och kolla sedan om siffran för sidor ut har ökat betydligt efter ett tags spelande. Siffran betecknar hur mycket datorn har behövt skriva till hårddisken, för att det inte har fått plats i ramminnet, så om den har ökat avsevärt, så skulle du tjäna på att sätta i mer minne.

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 16:47
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ett bra sätt att kolla om du skulle ha nytta av mer minne, är att starta Aktivitetskontroll, och kolla under fliken Systemminne längst ner. Kolla på siffrorna för "Sidor in/ut". Det är den andra av siffrorna som är intressant. Kolla vad det står där, kör igång X-Plane och spela ett tag, och kolla sedan om siffran för sidor ut har ökat betydligt efter ett tags spelande. Siffran betecknar hur mycket datorn har behövt skriva till hårddisken, för att det inte har fått plats i ramminnet, så om den har ökat avsevärt, så skulle du tjäna på att sätta i mer minne.

Tack Nicklas för tipset skall kolla det!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-16 03:52
Ursprungligen av Sidde:

Första gången jag läser detta. Har läst överallt att man inte kan ta ett originalkort från en PM G5 och stoppa i en G4 rakt av. Korten till PM G5 är ju AGP 8X och PM G4 klarar inte det. Den ska hänga sig vid uppstart eller inte starta alls. Man måste blockera vissa stift på kortet för att det ska fungera. Macsales i USA och PowerPC i Lidköping säljer moddade Radeon 9600 64 MB från G5 som passar till G4. Sen finns det 9600 Pro 256 MB nu som passar till både G5 och G4 om man vill köpa nytt. Här är en artikel om hur man gör om Radeon 9600. Att kortet fungerar direkt i Siddes dator har kanske något med strömtillförseln att göra.

"According to this chart the 9600 Pro only supports 4x, 8x AGP at 1.5V and 0.8V. So its unlikely that it will work in earlier G4s."

Sen verkar det som att kortet måste ha en speciell ROM-version också (läs inläggen i länken). Alla har inte lyckats. Jag vet inte heller om det fungerar både på XT och Pro. Pro- korten i G5 hade 64 MB och XT 128 MB om vi inte pratar om senaste G5 som har bara 9600 128 MB (varken Pro eller XT).

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 16:52

http://www.x-plane.com
ser ju ut som att minst 1gig ram rekommenderas om du kör 8.x-version.

1
Bevaka tråden