Vad är iBook G3 värd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lurar på att köpa en billig knädator åt min åttaårige son, som han kan ha som första riktigt egna dator. Billig, det känns som iBook eller Pismo. Pismo har jag ju själv, så det skulle bli lite tårta på tårta. Men en iBook G3 kanske? Vad är en sådan egentligen värd? Inte de ca 5000 som folk vill ha i begagnatannonserna i alla fall. (Det vill jag nog ha en iBook G4 för.) Ja, vad borde en iBook G4 kosta för den delen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-15 10:25

Jag sålde mitt kära dasslock för 1500. Jag köpte min iBook G3 700 för 4000 för ett knappt år sedan. Tyvärr är det ju så mycket dator för pengarna, det är ju därför priserna är så höga.

Jag planerar egentligen för att uppgradera till en ny, och är också intresserad av diskussionen.

4000 låter mycket, idag i alla fall (för dig var det ju ett år sedan förstås). Vi talar ju ändå om <1 GHz. Men visst, det är trevliga datorer, i högsta grad, och så beror det så mycket på skick, minne och hårddisk. Det är ju därför man alls vill köpa dem, trots åldern.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-15 11:29

Jag köpte en iBook G3 700 Mhz 14" med 30 gb HD och 256 mb ram till min tjej för 3000 kr för ca ett år sedan. Satte i ett Airport-kort jag hade liggande och en 512:a med extra ram. Tuffar på riktigt bra i Tiger, mycket tack vare att grafikkortet stödjer Quartz Extreme tror jag.

Ursprungligen av akesson:

Jag köpte en iBook G3 700 Mhz 14" med 30 gb HD och 256 mb ram till min tjej för 3000 kr för ca ett år sedan. Satte i ett Airport-kort jag hade liggande och en 512:a med extra ram. Tuffar på riktigt bra i Tiger, mycket tack vare att grafikkortet stödjer Quartz Extreme tror jag.

Den lät väl som ungefär rätt pengar, eller hur? Både hårddisk och minne på användbar nivå från början.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-15 13:14
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den lät väl som ungefär rätt pengar, eller hur? Både hårddisk och minne på användbar nivå från början.

Ja, definitivt! När jag köpte den kändes det som ett riktigt kap. Dessutom håller batteriet fortfarande 3-4 timmar, vilket är imponderande med tanke på datorns ålder.

Men runt 3000 kr för en iBook G3 med accelererad grafik (700 mhz och uppåt) tycker jag är rimligt. Folk som vill ha 5-6000 kr får finna sig att man prutar rätt hårt.

1
Bevaka tråden