Köpa trådlös mus till ibook, vilken?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-14 20:32

Har precis fått hem min ibook och insåg rätt snabbt att styrplattan blir jobbig i längden så det får bli en trådlös mus, gärna med bluetooth-anslutning. Den stora frågan är bara vilken jag borde köpa! Har ni några bra tips på lager? Förresten, beställde ibooken med 80 gb hårddisk men det står att bara 63 gb är tillgängligt, någon som kan förklara för en förvirrad f.d pc-ägare?

/Henrik

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-14 20:54

Trådlös mus med BT: det finns fler trådar än intressanta möss (om du frågar mig ).

Plattan: Jobbig? Ja, det tyckte jag också de första dagarna (PowerBook). Men efter en vecka så tycker jag plattan är helt superb. Ge den lite tid så kommer du kanske också att gilla den.

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 21:46

Med hårddisken så är det så även på PC det handlar om att dom räknar med 10 istället för 8 som en bit är, något sådant iallfal:p

Min HD e på "60GB" men e 55,8 GB.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 22:07

63GB låter vettigt, operativsystemet tar resten. Dessutom räknar ju (som adamsen87 sa) hårddisktillverkare enligt "formeln" 1000MB=1GB när det i själva verket är 1024MB=1GB osv.

Jag skulle vänta på att Logitechs V270 kommer, och kanske köpa en vanlig sladdmus att ha under tiden.
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2135,CONTENTID=10916

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-16 11:41

Jag köpte en MacMice "The Mouse", med sladd, till min iB (finns på bild på Macotekets hemsida).
Den har scroll och finns som trådlös bluetooth också.

Den är snygg och passar bra ihop med iBooken, men mitt tips är: köp en mus som är mer ergonomisk. Strunta i utseendet och gå till en butik som ställer ut alla möss de har, så att man kan prova dem.

MVH
/Andreas

Jag testade nyss Microsoft wireless Notebook Optical mouse på min Ibook och den funkar kanon.
Och då är det en tvåknapps med rullscrollfunktion.
Den kostar tydligen över 400 på dom flesta ställen men Siba tar 250 kr, ett kanonpris.

Jag har nånstans liggande en trådlös vit macmus men den tyckte jag var värdelös.
Bluetoothkontakten tappades i ett och till slut gav jag upp men den här lilla MS-musen är verkligen bra.

För övrigt vill jag bara tillägga att man vänjer sig vid styrplattan.
Normalt sett använder jag inte mus överhuvud taget.

• Oregistrerad
  • 2005-10-16 18:07
Ursprungligen av sventa46:

Den kostar tydligen över 400 på dom flesta ställen men Siba tar 250 kr, ett kanonpris.

tyckte det lät bra, men när jag kollade på siba.se landade den på 399:- + frakt från 69:-

edit: tar tillbaka det ovan... när man sökte på Microsoft Wireless Notebook Optical mouse fick man upp 4000-modellen, som kostar 399.
standardmodellen som man var tvungen att bläddra fram till låg på 229:- (+69:-)

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-16 19:53
Ursprungligen av Wharfe:

Förresten, beställde ibooken med 80 gb hårddisk men det står att bara 63 gb är tillgängligt, någon som kan förklara för en förvirrad f.d pc-ägare?

Det beror på att du har en hel del program plus operativsystemet installerade från början, samt det som påpekats ovan med att storleken skiljer pga definitionen av bytes. T.ex. Garage Band tar flera GB, så det kan du ta bort om du inte använder det. Låt programmen vara kvar ett tag och gör dig sen av med dem du inte använder, du kan ju alltid installera dem när du behöver dem.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-21 08:53

Men...

...tack för alla bra tips! Ska ut och kolla idag har jag tänkt mig. Så nu vet ni det! Ha en bra helg och ta hand om varandra!

/Henrik

Jag blev mycket nöjd med Logitechs trådlösa USB-mus ( minns inte modellen men den är liten 2-knappars mus ) som har fördelen av att det på undersidan finns en liten switch att stänga av batterierna som annars kan ta slut väl snabbt... handlade min hos NetOnNet men kan inte se att dom har den kvar, påminner till utseendet om Canyon CN-MSOPTW3

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-21 12:35

SUSHI
Liten, hänger med i svängarna och ja liten

www.cabera.se

Edit: Gör en ren installation utan allt krims krams så får du lite mer gb att leka med

Jag rekomenderar också Sushi.
Liten men skön att jobba länge med. Batteritiden är också helt OK.

Svampmoln
Ja tydligen har dom lokal prissättning inom Siba då, för jag betalade själv musen åt min grabb och dom tog 250 kr!
Kul att man gjort ett klipp då!:))

1
Bevaka tråden