Köpt öppnad hårddisk via postorder

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 14:52

Hej!
Jag har köpt en Maxtor 300 GB ATA 16 MB.
Efter att ha löst ut den på ICA och packat upp den så inser jag att tejpen som skall visa att den är oanvänd är bruten. Både den på innerkartongen och sedan den som sitter på antistatpåsen.

Brukar det vara så när man beställer från Stockholmsbutiker?
Jag hade förmodligen kunnat beställa från en vanlig "PC"-butik men tänkte att det var bättre att stödja de som säljer Mac.

Bör jag skicka tillbaka den? Det här kommer att bli min "main hard drive" och jag vill inte att den skall vara använd. För övrigt: hur skall jag kunna bevisa att det inte är jag som öppnat förpackningen...?

Jag har ett ATA133-kort (Tempo Trio). I datorn finns tre platser. En dubbelgrej och en enkel.
Kan man sätta denna hårddisk tillsammans med min 250 GB Seagate i dubbelgrejen eller blir det alldeles för varmt ovanifrån för den hd som sitter nederst?

Mvh

Per-Anders
PM G4 400 MHz / 1300 MB internminne

P.S. Just nu så förhandlar hem-pcgruppen på vårt jobb för att jag skall få köpa en PM G5. En stor dag för vårt jobb och framförallt för mig. Jag håller tummarna för att de lyckas övertyga leverantören... D.S.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 15:41

Jag tycker att du ska ringa till butiken i fråga och be om en förklaring + evt kompensation för att de sålt en använd produkt till dig utan att tala om det för dig.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 15:48
Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker att du ska ringa till butiken i fråga och be om en förklaring + evt kompensation för att de sålt en använd produkt till dig utan att tala om det för dig.

Fast jag *vet* ju inte att den är använd. Det enda som jag bestämdhet vet är att förpackningarna var brutna.

Mvh

Per-Anders

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 16:08

Vilken butik är det? Klart att du skall ringa och fråga om någon slags kompensation.
Om du gör en sökning här på forumet på vissa kända macaffärer så kan du nog se att det inte är första gången de lämnar ifrån sig en vara med bruten förpackning som sålts som "ny".

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-14 16:33
Ursprungligen av Mattias L:

Vilken butik är det? Klart att du skall ringa och fråga om någon slags kompensation.
Om du gör en sökning här på forumet på vissa kända macaffärer så kan du nog se att det inte är första gången de lämnar ifrån sig en vara med bruten förpackning som sålts som "ny".

"In my book" så finns det bara två macbutiker med postorder i Stockholm: Macoteket och inWarehouse. Jag har handlat av båda förut och aldrig haft några problem. Har kollat lite nu på eftermiddagen och sett att den firman jag valde tydligen har börjat skicka öppnade förpackningar. Surt...
Jag hade verkligen sett fram mot att använda den i helgen då min kompis kommer. Han är den enda i min bekantskapskrets som använder mac. Nåja jag kanske kommer att få ett svar från firman innan jag går hem från jobbet...

Mvh

Per-Anders

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 17:27
Ursprungligen av peanjo:

Jag hade verkligen sett fram mot att använda den i helgen då min kompis kommer. Han är den enda i min bekantskapskrets som använder mac. Nåja jag kanske kommer att få ett svar från firman innan jag går hem från jobbet...

Mvh

Per-Anders

Det är säkert inget fel på disken, men jag tycker definitivt att du ska ringa upp dem och be om en förklaring. Är det ett returex tex så ska du ju få rabatt!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-17 17:20
Ursprungligen av rhesus:

Det är säkert inget fel på disken, men jag tycker definitivt att du ska ringa upp dem och be om en förklaring. Är det ett returex tex så ska du ju få rabatt!

Fick inget svar på mitt mail från i fredags så jag ringde upp supporten och fick tala med en vänlig man som hette något på I. Han berättade att de får sina diskar i stora boxar utan antistatpåsar och sedan så lägger de in de som de säljer i begagnade påsar.
Tyckte svaret lät trovärdigt så då är jag nöjd. Han poängterade också att jag hade tre års garanti på Maxtordiskar. Eftersom det här skall bli min "main disk" och jag är extremt dålig på att ta backups så var jag ju lite orolig att sätta en ev begagnad disk i G4:an. Får väl bli bättre på att ta backups i fortsättningen...

Tack för all hjälp!

/Per-Anders

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-17 17:24

Jo, jag fick precis mail från hempc-gruppen på jobbet. De har valt ett företag som heter Nicator i år. Tydligen skall de vara stabilare än de tidigare företagen. Två av tre gånger så har hempcföretagen vi valt gått i konkurs.
Hur som helst så ser det ut som om jag kommer att få en G5:a. Dock jublar jag inte förrän den står på bordet hemma!
De gick inte ut med något erbjudande till alla anställda eftersom de "bedömde" att det inte var så många som ville ha Mac. Det blev då bara två G5:or på alla anställda...
Nåja.

/Per-Anders

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 20:39
Ursprungligen av peanjo:

Två av tre gånger så har hempcföretagen vi valt gått i konkurs.

Hehe... jag känner igen det. En god vän till mig hoppade på två Machemdator-köp under sex års tid.

Företag nr 1, som redan hade kursat och startat upp på nytt en gång innan de valdes som Mac-leverantörer, kursade till slut för sista gången. Usel service gav de dessutom, bl a stora problem vid leverans etc.

Företag nr 2 kursade också. Pseudoservice och nonchalans från deras sida, t ex lååång fördröjning av leverans och annat strul.

Vännen valde att kasta erbjudandet om ett tredje hemdatorköp, ett "stabilt" företag denna gång...

Så det kanske tyvärr är vanligare än man tror.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-23 20:03

Oj!
Jag har precis satt in hårddisken i datorn. Jag trodde jag skulle få formatera den men de snälla människorna på "firman" verkar ha jobbat lite extra för mig. Inte nog med att de hade formaterat den utan de hade också gjort sig omaket att döpa den åt mig. Min HD heter "FireSmart 300". Vilket poetiskt namn... )

Jag måste erkänna att jag börjar bli lite gramse.
Kan de verkligen ha tagit ur en HD ur ett extern kabinett? Vad skulle de ha tjänat på att göra så?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 17:48
Ursprungligen av peanjo:

...Han berättade att de får sina diskar i stora boxar utan antistatpåsar och sedan så lägger de in de som de säljer i begagnade påsar...

Distributörer som skickar runt hårddisk i bulk utan antistatförpackning - NEVER!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-17 18:18
Ursprungligen av Wire:

Distributörer som skickar runt hårddisk i bulk utan antistatförpackning - NEVER!

Menar du att han ljög mig rakt upp i ... ehh... örat?
Isåfall så har de sålt sin sista produkt till mig!

/Per-Anders

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 18:53

Om man säger så här: Jag hade aldrig köpt den förklaringen...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-17 20:01
Ursprungligen av Wire:

Om man säger så här: Jag hade aldrig köpt den förklaringen...

Skulle vara intressant att veta från ngn som jobbar inom gebitet om de brukar få hårddiskarna i stora lådor. Jag har ingen aning, men är så sugen på att börja använda hårddisken så jag sväljer allt. Och ler samtidigt...

/Per-Anders

Kör lite diskwarrior o se om du hittar några fina gamla filer på den

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 22:24

Ursäkta en novis - "Köpt öppnad hårddisk ...". Menar Du allvar? Är plomberingen på diskkapslingen bruten eller är det bara tejpen på antistatpåsen runt disken som är bruten?

Vad grinar Du om? Fått en hårddisk med fingeravtryck på? Eller en som nån öppnat för att räkna skivorna?

I det sist fallet kan jag hålla med Dig i grumsandet, men i det första ...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-23 23:09
Ursprungligen av tannler:

Ursäkta en novis - "Köpt öppnad hårddisk ...". Menar Du allvar? Är plomberingen på diskkapslingen bruten eller är det bara tejpen på antistatpåsen runt disken som är bruten?

Ge mig en kvalificerad gissning vilket du tror är det troligaste av ovanstående alternativ...

Hårddisken är troligen använd. Det kanske t.o.m. är så att den är uttagen ur ett externt chassi. Varför? Var det problem med den där?

Om jag köper en hårddisk så förväntar jag mig att den skall vara helt orörd. Om man ej meddelar mig annat. I det här fallet så sa de alltså till mig att de köpte så många hårddiskar att de fick dem levererade utan antistatpåse. Tydligen så köper de extremt många eftersom Maxtor dessutom gör sig omaket att formatera och döpa dem åt "firman"...

Vad grinar Du om? Fått en hårddisk med fingeravtryck på? Eller en som nån öppnat för att räkna skivorna?

I det sist fallet kan jag hålla med Dig i grumsandet, men i det första ...

Nu måste jag lägga mig i för de här va de dummaste inlägget på länge!

Det är ju uppenbart att HD'n är använd. Tycker du på fullt allvar att man ska betala fullpris för en begagnad vara? Dessutom har de lurat honom 2 ggr: första när de sålde en ny men skickade en begagnad. Andra gången när han ringde och de drog en vals om att de kommer utan skyddsförpackning från fabrikerna, kvalificerat skitsnack. De ligger löst på däcket på en fiskebåt från Taiwan eller????
Det spelar ingen roll om de bara öppnat och testat disken, det är isf ett demoex eller nåt, inte ny.

Tillbaks me skiten eller så får de sänka priset, sen kan du gärna skriva ut namnet på fiffel-firman här.

Tack för mig, nu är jag inte arg längre

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-23 23:58

Låter som om de dragit en vals för dig. Mig veterligen kommer nya diskar alltid i antistatpåse.
Och diskar brukar väl inte vara formaterade när de är nya?

SÅ: Vart ska jag _inte_ köpa min nästa disk

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 00:26

Du ska inte köpa hårddiskar av "Johan-i-skogen", utan av företag som funnits på marknaden ett antal år. Dessutom ska Du inte vara paranoid och Du bör lita på Din egen bedömning. Ex.vis smaka på mjölken i stället för att leta efter "Bäst före"

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-24 00:29

Du ska inte köpa hårddiskar av "Johan-i-skogen", utan av företag som funnits på marknaden ett antal år. Dessutom ska Du inte vara paranoid och Du bör lita på Din egen bedömning. Ex.vis smaka på mjölken i stället för att leta efter "Bäst före"

Om du läser tidigare inlägg så ser du att det just är så att han inte köpt av "johan i skogen" utan av en av Stockholms större mac-återförsäljare.

Ursprungligen av peanjo:

Hej!
Jag har köpt en Maxtor 300 GB ATA 16 MB.
Efter att ha löst ut den på ICA och packat upp den så inser jag att tejpen som skall visa att den är oanvänd är bruten. Både den på innerkartongen och sedan den som sitter på antistatpåsen.

Brukar det vara så när man beställer från Stockholmsbutiker?
Jag hade förmodligen kunnat beställa från en vanlig "PC"-butik men tänkte att det var bättre att stödja de som säljer Mac.

Bör jag skicka tillbaka den? Det här kommer att bli min "main hard drive" och jag vill inte att den skall vara använd. För övrigt: hur skall jag kunna bevisa att det inte är jag som öppnat förpackningen...?

Jag har ett ATA133-kort (Tempo Trio). I datorn finns tre platser. En dubbelgrej och en enkel.
Kan man sätta denna hårddisk tillsammans med min 250 GB Seagate i dubbelgrejen eller blir det alldeles för varmt ovanifrån för den hd som sitter nederst?

För jävligt att sådant händer!

Hårddiskar kommer alltid plomberade antingen i speciella antistatiska påsar eller små genomskinliga plastbehållare. Kommer disken inte i något av detta så är disken använd, dessutom så kommer alla nya diskar oformaterade så man får själv formatera hårddisken först innan man använder hårddisken.

Du kolla på baksidan på hårddisken om du kan hitta något fabrikat och produktions datum på hårddisken, oftast står det år och månad på disken typ ( September 2005 ) på en etikett på disken.

Vilken butik är det?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 08:52
Ursprungligen av thevil:

Vilken butik är det?

Jag vet inte om jag bör nämna det innan jag fått rättelse...?

Vet någon om det finns något som heter FireSmart 300?
FireSmart 250 och 400 finns ju, men just 300 hittar jag inte.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 10:12

Talat med "firman" igen. De står fast vid att hårddiskar levereras så att de får stoppa in i antistatpåsar sedan ("det händer"). Men i mitt fall så säger de nu att
"Jo nu minns jag. Vi hade ingen Maxtor inne så vi tog en ur ett externt chassi som vi säljer. HD:n är enbart formaterad och testad."
Nu orkar jag inte tjorva längre. Ikväll skall jag kopiera över hela mitt liv till hårddisken med något bra Clone-program.
Hoppas disken håller...

Tack för all feedback och tips!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 10:13
Ursprungligen av thevil:

Vilken butik är det?

Ja, just det. Macoteket heter "firman", men det verkar de flesta ha räknat ut...

[QUOTE="peanjo"]

peanjo har du kolla på baksidan på hårddisken om du kan hitta något fabrikat och produktions datum på hårddisken, oftast står det år och månad på disken typ ( September 2005 ) på en etikett på disken.

Säg gärna vilket datum hårddisken har?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 11:56

[QUOTE="Hunter78"]

Ursprungligen av peanjo:

peanjo har du kolla på baksidan på hårddisken om du kan hitta något fabrikat och produktions datum på hårddisken, oftast står det år och månad på disken typ ( September 2005 ) på en etikett på disken.

Skall kolla när jag kommer hem!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-26 09:16

[QUOTE="Hunter78"]

Ursprungligen av peanjo:

Detta står på hårddisken:

Diamond max10
6L300RO eller möjligen R0 på slutet
11 may 2005

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-27 12:05
Ursprungligen av Hunter78:

Det var som f-n!
Har kollat med Maxtors hemsida.
Garantin på hårddisken räcker bara till 080716. M a o så har jag blivit bestulen på tre månaders garanti...!
Oj vad jag känner för att köpa mer därifrån.

Bevaka tråden