Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket trafik igår

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-13 12:40

Är det ett nytt rekord eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 12:50

personligen fick jag inte ett livstecken (antar att jag verkligen inte var ensam) från 99mac från ca 20.30 till runt 23. ändå ser det ju ut som att det värsta lagt sig vid det laget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 12:54

Martin,

Red ut begreppen "Inbound" & "Outbound"...

Inbound = Inkommande
Outbound = Utgående

..eller??

Som grafen tycks visa, så är det markant mycket mer "Inbound"-trafik än just "Outbound", varför jag blir förbryllad.

Nog *skickar* servern ut mer trafik än vad den tar emot!!

-Torkel

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-13 13:07

Det verkar som det var ett stopp igår, och därför var det kanske mer förfrågningar än utgående trafik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 13:21

Konstigt nog så gällde det merparten av macsajter igår världen om, typ macnn och andra.
Kanske hade något att göra med presskonferansen. Apples sida var också helt död...

Ursprungligen av arturz:

Kanske hade något att göra med presskonferansen.

Ja

Ja, det var många sajter som gick i sirap. Macvärlden är verkligen nyhets- och diskussionstörstig!

Fast 99mac var helt oanvändbart hela kvällen, kändes ovanligt dåligt faktiskt, har för mig att vi klara sådant bättre förut.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det var många sajter som gick i sirap. Macvärlden är verkligen nyhets- och diskussionstörstig!

Fast 99mac var helt oanvändbart hela kvällen, kändes ovanligt dåligt faktiskt, har för mig att vi klara sådant bättre förut.

Håller med. Var länge sedan det var så här illa. Kanske relaterat till DB-kraschen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-13 17:09
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det var många sajter som gick i sirap. Macvärlden är verkligen nyhets- och diskussionstörstig!

Fast 99mac var helt oanvändbart hela kvällen, kändes ovanligt dåligt faktiskt, har för mig att vi klara sådant bättre förut.

Jag håller med om att det var så illa att 99mac omöjligt gick använda på flera timmar ! Även långt efter Jobs var klart med demostrationen !

Jag förstår att det kostar mycket att skaffa högre kapacitet, men som tur är all datateknik blir bara billigare o billigare. Så det blir väl inte så omöjligt att skaffa effektivare maskinpark längre fram till samma pris/hyra.

En som säger här forum Torkel: skapa en "99mac-light". Mycket smart idé !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 15:13

Mitt förslag till Björnström & co är att inför nästa "One more thing..."-framträdande skapa en "99mac-light"-sida, i vilken det refereras från Keynoten, samt där även löpande kommentarer eventuellt kan läggas in från oss andra.

Detta borde underlätta för databasen rejält!!

Många andra sajter gör så under den tid föreställningen pågår..

Ett annat alternativ vore ju att referera via iChat!!

-Torkel

Inbound/outbound är tvärtom på den här mätningen - vi skickar mer data än vi tar emot

Jag var tyvärr inte vaken när det gick segt, vad hände? iPod.se ligger numera på samma serverpar och när det släpps iPodgrejer är det möjligt att det ger dubbel last. Det är ju trots allt så att vi bara får fler och fler medlemmar så när det släpps något nytt blir vi bombarderade av fler och fler människor. 99mac och iPod.se har totalt cirka 26.000 medlemmar och jag skulle tro att vi klarar cirka 1.500 - 2.000st samtidiga runt-klickande besökare.

Jag har funderat på att ta fram ett superslimmat skin som administratörerna kan slå på inför olika events. Samtidigt stänger man av allt onödigt så att vi klarar oss så länge som möjligt. Får fixa det till nästa event.

Ursprungligen av Björnström:

Jag var tyvärr inte vaken när det gick segt, vad hände?

Hela kvällen, när alla ville diskutera iPod video, så gick det inte att nå 99mac. Eller så tog det 15-20 minuter att få fram en sida (skojar inte).

Det vore säkert möjligt att uppgradera så vi klarar uppemot 10.000 samtidiga användare men det skulle bli väldigt dyrt - antagligen 4 frontend servrar och ett MySQL cluster på 4 servrar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-13 17:18
Ursprungligen av Björnström:

Det vore säkert möjligt att uppgradera så vi klarar uppemot 10.000 samtidiga användare men det skulle bli väldigt dyrt - antagligen 4 frontend servrar och ett MySQL cluster på 4 servrar.

När jag var inne forum "One more thing" såg jag max ca 450 användare just inne.
När du nämner upp till 10.000 samtida ?
Det nuvarande era system klarar väl 5.000 samtida ?

Men hur går det ihop med 450 samtida (jag förstår att det är flera inne i andra delar av forum),
det kan väl inte vara mer än 1000 användare samtida total i hela 99mac ?

Ursprungligen av REP:

När jag var inne forum "One more thing" såg jag max ca 450 användare just inne.

Det stämmer med vad jag såg, så jag tycker inte det borde ha varit sååå himla många inne på 99mac. Däremot satt väl de flesta och klickade på "uppdatera" en gång i minuten eller så…

Idén att skapa en lättare version av 99mac som kan ta över vid stora events verkar väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 15:30
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Idén att skapa en lättare version av 99mac som kan ta över vid stora events verkar väldigt bra.

Exempel på liknande situation, d.v.s. att en sajt går på knäna vid hög belastning, kan nu just nu se på:

http://www.trafiken.nu/Sthlm/

Ett "light"-skin, som genererar minimalt med databas-trafik...

-Torkel

Ursprungligen av REP:

När jag var inne forum "One more thing" såg jag max ca 450 användare just inne.
När du nämner upp till 10.000 samtida ?
Det nuvarande era system klarar väl 5.000 samtida ?

Men hur går det ihop med 450 samtida (jag förstår att det är flera inne i andra delar av forum),
det kan väl inte vara mer än 1000 användare samtida total i hela 99mac ?

Jag skrev ovan: "Jag var tyvärr inte vaken när det gick segt, vad hände? iPod.se ligger numera på samma serverpar och när det släpps iPodgrejer är det möjligt att det ger dubbel last. Det är ju trots allt så att vi bara får fler och fler medlemmar så när det släpps något nytt blir vi bombarderade av fler och fler människor. 99mac och iPod.se har totalt cirka 26.000 medlemmar och jag skulle tro att vi klarar cirka 1.500 - 2.000st samtidiga runt-klickande besökare."

Dvs vi klarar nog inte mer än 1.500 - 2.000 totalt och då räknar jag 99mac + iPod.se tillsammans. Hur mycket vi klarar hänger också på hur användarna klickar runt - om alla klickar reload samtidigt dör nog sajten direkt (för många query:s samtidigt) eftersom anropen köas och då börjar folk göra reload igen osv.

Finns en tråd om stora vBulletinforum här:
http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=111239

Citat från en admin med 5.5 miljoner inlägg: Our front end has two (for redundency) Coyotepoint load balancers E350 and then 5 front end webservers most dual xeon 4Gb RAM RAID 10 (triped and mirrored). Our problem is the back end - currently we have a dedicated mySQL server running on a dual Opteron 248; 8Gb RAM; RAID 10 - 15k SCSI disks and we are seeing problems with the mySQL server timingout on requests (though we think a bit of tinkering with mySQL has fixed that for the moment).

Sex servrar, 12 processorer och 28GB RAM plus två lastbalanserare...och då skulle jag inte tro att dom har samma typ av peaks som vi har (dvs alla ska in exakt samtidigt efter keynotes).

Ursprungligen av Björnström:

Sex servrar, 12 processorer och 28GB RAM plus två lastbalanserare...och då skulle jag inte tro att dom har samma typ av peaks som vi har (dvs alla ska in exakt samtidigt efter keynotes).

Jesus christ!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-13 16:03

När apple är ska introducera nya saker får man en massa mer trafik, tillskott på 20pers i vår mac-irckanal igårkväll

Tycker ni den grafen var häftig? Kolla då in denna!

Tycker också att det var lite konstigt att 99Mac gick ner så hårt igår, jag menar innan ni köpte ny databasserver så brukade man ju komma in åtminstonde var 10 minut

180 Mbit per sekund vid 23:00 den kvällen? Låter GALET mycket. Det är 22.5 Mbyte per sek. Shit pommes frites. Vad kan generera den mängden?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

180 Mbit per sekund vid 23:00 den kvällen? Låter GALET mycket. Det är 22.5 Mbyte per sek. Shit pommes frites. Vad kan generera den mängden?

Var hittar du dessa siffror? Tror verkligen inte Statemachines bild har något med 99mac att göra.

Ursprungligen av Kristofer:

Var hittar du dessa siffror? Tror verkligen inte Statemachines bild har något med 99mac att göra.

Nej, det har naturligtvis inte något med 99mac att göra. Det är siffror från Junet, studentboenden i Jönköping

Ursprungligen av statemachine:

Nej, det har naturligtvis inte något med 99mac att göra. Det är siffror från Junet, studentboenden i Jönköping

Haha! DC, någon?

Ursprungligen av Kristofer:

Haha! DC, någon?

Ja, det lär det vara. Då ska ni se Göteborgs studenthem... ska se om jag hittar en länk..

http://stats.sunet.se/~stolpe/98/Goteborg-Studenthem.png

  • Medlem
  • 2005-10-17 10:45

Öhhh, jag var vaken, men vad missade jag?? Jag var inloggad och aktiv (utan att skriva dock) under hela "one more thing" och visst upplevde jag 99mac lite segare än vanligt. Men inte mycket alls... Jag kom in hela tiden och sidorna uppdaterades alltid inom minuten. (tog sälllan så lång tid heller).
*förbryllad*

Ursprungligen av stiko:

Öhhh, jag var vaken, men vad missade jag?? Jag var inloggad och aktiv (utan att skriva dock) under hela "one more thing" och visst upplevde jag 99mac lite segare än vanligt. Men inte mycket alls... Jag kom in hela tiden och sidorna uppdaterades alltid inom minuten. (tog sälllan så lång tid heller).
*förbryllad*

Mycket konstigt, för resten av användarna upplevde totalt stopp i stort sett. Då det var som värst så tog det 10-15 minuter att refresha... de ggr det gick refresha alltså.

  • Medlem
  • 2005-10-17 11:28
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Mycket konstigt, för resten av användarna upplevde totalt stopp i stort sett. Då det var som värst så tog det 10-15 minuter att refresha... de ggr det gick refresha alltså.

'

Håller med om att det är konstigt. Ändå var jag en av dom som satt och tryckte på "uppdatera" hela tiden.. Det fungerade alltid, och tog aldrig lång tid..
Jaja, konstigt är det. Men det är en mycket trevlig upplevelse att man trots endast 0,5 mb bredband och en gammal pismo inte alltid har det segast!!

Bevaka tråden