Ångerrätt och bruten mjukvara

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-13 12:10

Bakgrund.
Min flickvän köpte en iMac G5, den levererades i måndags, igår släpper Apple en ny iMac.

Man vill ju ha den nya hellre än den gamla (dessutom så blir just hennes konfiguration billigare).
Det jag undrar är ångerrätten, dvs att man har 2 veckors ångerrätt på internet- och postorder-köp.
Detta omfattar inte bruten mjukvara vad jag vet. Apple skriver inget om frakten men enligt KO är inte näringsidkaren tvingad att betala returfrakt, hur gör Apple? Det kan bli dyrt om den skall tillbaka till Shanghai.
Hur skiljer Apple på mjukvara som ingick med datorn och hårdvaran, dvs hur mycket kommer hennes mjukvara att kosta?
Om det spelar roll så har hon handlat med Apple Mecenat Store.

• Medlem
  • 2005-10-13 14:33

hej, jag lämnade tillbaka en imac G5 som jag hade köpt direkt av Apple efter 12 dagars användande. TNT kom hem till mig och hämntade datorn och det var helt gratis. Jag lämnade tillbaka den för att jag tyckte att den lät för mycket.

Så, om du har köpt direkt av apple (alla apple stores) så är det inga problem att lämna tillbaka.

Det är väl ändå skillnad på att ångra ett köp och att reklamera en undermålig produkt?
Apple lär ju inte betala all frakt kors och tvärs över klotet bara för att en köpare gjorde en tabbe och köpte något han inte vill ha.

• Medlem
  • 2005-10-13 15:47
Ursprungligen av Robert R:

Det är väl ändå skillnad på att ångra ett köp och att reklamera en undermålig produkt?
Apple lär ju inte betala all frakt kors och tvärs över klotet bara för att en köpare gjorde en tabbe och köpte något han inte vill ha.

Flickvännen ringde till Apple och det var helt lugnt, tydligen så betalar Apple frakt kors och tvärs över klotet. Fråga mig inte, jag tycker också det är konstigt.. Konsumentlagar...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 15:52

Jo, enligt distansavtalslagen så har man rätt att ångra köpet i 14 dagar.

• Medlem
  • 2005-10-13 17:11

Det var ingen reklamation. Jag ringde Apple Store och sa att jag ville lämna tillbaka datorn. Ingen frågade varför. Att jag tyckte den lät för mycket tog jag upp med Apple care.

Hehe. Coolt.
Då kan man ju köpa en dator och provköra en vecka eller så ...

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 23:38

Visst kan man det, det är bra med konsumenträttigheter. Jag har ibland köpt ett tangentbord för att jag behövt det tillfälligt, eller en CD-spelare att ha på en resa och sen lämnat tillbaka rasket i samma kedja i någon annan stad eller hemma efter någon vecka eller två.

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 00:28

usch så smutsigt!
tackar för tipset

Notera att detta inte gäller vid köp i butik.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 11:04
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Notera att detta inte gäller vid köp i butik.

Det är väl upp till varje butik? Det kanske intge gäller hos er på Macoteket, men väl hos andra åpterförsäljare. på PcCity har man tex 30 dagars returätt på datorer, bara man sparar original emballaget.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-14 11:56
Ursprungligen av Mattias L:

Det är väl upp till varje butik? Det kanske intge gäller hos er på Macoteket, men väl hos andra åpterförsäljare. på PcCity har man tex 30 dagars returätt på datorer, bara man sparar original emballaget.

Distansavtalslagen gäller distansavtal. Köper du något på nätet (eller över telefon, postorder), vad som helst, från vem som helst, så har du 14 dagar på dig att ångra köpet. Men som du säger så kan ju individuella handlare välja att ha liknande erbjudanden (då har du dock som konsument ingen lag att luta dig emot när det blåser).

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 12:52
Ursprungligen av tjogin:

Distansavtalslagen gäller distansavtal. Köper du något på nätet (eller över telefon, postorder), vad som helst, från vem som helst, så har du 14 dagar på dig att ångra köpet. Men som du säger så kan ju individuella handlare välja att ha liknande erbjudanden (då har du dock som konsument ingen lag att luta dig emot när det blåser).

Jag tror att det är så att i slutändan kommer butiker som erbjuder sina kunder ett mervärde kommer vara dom som överleber, att få lämna tillbaka datrorn om man inte är nöjd, tycker jag är ett väldigt bra argument för att handla på ett visst ställe. Sedan om man har lag eller ej bakom sig är ju en annan sak, men det som står på kvittot är ju det som gäller.

Jag tror att det är så att i slutändan kommer butiker som erbjuder sina kunder ett mervärde kommer vara dom som överleber, att få lämna tillbaka datrorn om man inte är nöjd, tycker jag är ett väldigt bra argument för att handla på ett visst ställe. Sedan om man har lag eller ej bakom sig är ju en annan sak, men det som står på kvittot är ju det som gäller.

I en underbar värld så skulle det givetvis vara så. Nu tror jag snarare att det kommer bli tvärtom. Dom enda som har så är PC-City, som tillhör europas största elektronikförsäljare. Och har stora marginaler på andra produkter att gå på. Macoteket, InLife, MacSupport etc etc har jag svårt att se att dom ens skulle kunna gå runt om dom hade samma villkor.

För det är ju inte bara att lämna tillbaks en dator. Personal måste avsättas för att gå igenom datorerna efter fysiska defekter från användaren, ominstallera system etc. Och sedan sälja den för ett lägre pris (dvs utan vinst). Och för mindre företag finns det ingen lönsamhet i det.

Observera att det är mina funderingar personligen, och inte som anställd på en MacÅF.

Givetvis. Men det är inte lagstadgat. Det var där jag ville komma.

Mjukvara kan dock i princip aldrig återlämnas om den har bruten förpackning. Givetvis av uppenbarliga skäl som kopiering och licensnummer. Dock kan mjukvara återlämnas om säljaren bevisligen har sålt fel produkt eller om mediet mjukvaran kommer på är trasigt.

Senast redigerat 2006-03-14 02:30

bra när man är fattig och behöver en dator

• Medlem
  • 2005-10-14 09:02
Ursprungligen av ztaafen:

bra när man är fattig och behöver en dator

Man måste ju fortfarande betala köpet, så du behöver ju ha pengarna ändå.
Dessutom tycker jag det är lite smutsigt att använda ångerrätten om man vet att man inte vill ha prylen. Felutnyttjan utav rättigheter leder ofta tills att de ändras.

• Medlem
  • 2005-10-14 11:46
Ursprungligen av pawh:

Man måste ju fortfarande betala köpet, så du behöver ju ha pengarna ändå.
Dessutom tycker jag det är lite smutsigt att använda ångerrätten om man vet att man inte vill ha prylen. Felutnyttjan utav rättigheter leder ofta tills att de ändras.

Håller med dig. Dessutom tog det 4-5 veckor innan jag fick pengarna tillbaka.

Annars så säljer Apple datorerna som refurbished, så någon som kanske inte skulle ha råd med en mac kan skaffa sig en till ett lägre pris. Har inte kollat om möjligheten finns i Sverige, men den finns i Frankike:
http://promo.euro.apple.com/promo/refurb/fr/

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 12:50
Ursprungligen av capu:

Håller med dig. Dessutom tog det 4-5 veckor innan jag fick pengarna tillbaka.

Annars så säljer Apple datorerna som refurbished, så någon som kanske inte skulle ha råd med en mac kan skaffa sig en till ett lägre pris. Har inte kollat om möjligheten finns i Sverige, men den finns i Frankike:
http://promo.euro.apple.com/promo/refurb/fr/

Möjligheten finns i Sverige, men bara för företag.

Apple: Otroliga besparingar med Renoverade produkter - för företagskunder

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/oE4lbYORqJJj38DvmvHTxxvRHMd/2.0.0.15.1.0.8.7.3.5.1.0.1.3

Mattias, håller med dig. Om företaget vet att de har bra produkter ser de nog hellre att seriösa kunder får en möjlighet att finna "sin" produkt men att en och annan oseriös utnyttjar det framför att seriösa kunder letar sig någon annanstans.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-13 18:43

Fick min MacBook Pro för exakt en vecka sedan, måndags. Jag har 3-4 pixlar döda, touchpaden tar dåligt, även touchpad-knappen reagerar inte ibland. Batteriet fungerar inte heller som det skall.

Min kompis fick sin dator exakt samma, ett par dagar tidigare, vi har jämfört våra datorer, och hans fungerar felfritt. Känns som om att jag fick något utställningsexemplar eller något.

Borde jag inte kunna ångra mig över detta köp och kräva en ny? Alternativt pengarna tillbaka och beställa en ny?

Ursprungligen av doGG:

Fick min MacBook Pro för exakt en vecka sedan, måndags. Jag har 3-4 pixlar döda, touchpaden tar dåligt, även touchpad-knappen reagerar inte ibland. Batteriet fungerar inte heller som det skall.

Min kompis fick sin dator exakt samma, ett par dagar tidigare, vi har jämfört våra datorer, och hans fungerar felfritt. Känns som om att jag fick något utställningsexemplar eller något.

Borde jag inte kunna ångra mig över detta köp och kräva en ny? Alternativt pengarna tillbaka och beställa en ny?

Om du har köpt den från AppleStore. Bara att lämna tillbaks den och beställa en ny.

1
Bevaka tråden