Videokamera i 3000-kronors-klassen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-13 11:03

Jag fick inga svar när jag gjorde en sådan här tråd i "videoproduktion", så jag prövar här. Någon i 99mac-crew:n får gärna plocka bort tråden från Videoproduktion.

Jag skall köpa en videokamera i 3000-kronorsklassen.

Bildkvalité går före effekter och funktioner.
Jag skall filma både utomhus och inomhus, så den bör klara sämre ljusförhållanden hyfsat bra (så bra det nu kan bli för en kamera i den prisklassen).

Jag har spanat in två st som verkar reko, nämligen: Sony DCR-HC17 samt Panasonic NV-HS17.

Jag har jämnfört dessa med varandra på se.pricerunner.com men eftersom jag inte har ägt en videokamera innan så har jag lite svårt att veta vad jag bör ha för funktioner/egenskaper på kameran.

Sony: http://se.pricerunner.com/sound-and.../314919/details
Panasonic: http://se.pricerunner.com/sound-and...s/314889/detail

Jag har läst lite olika tester, men får ändå ingen klarhet i vilken jag bör välja. Någon testare säget att Panasonicen har väldigt bra "nattläge" medans en annan tycker det är ururselt...

Det är inga storfilmer jag skall producera, utan det handlar mer om att jag vill dokumentera min sons barndom/uppväxt etc. Som grafiker och fotointresserad är jag dock mån om att det inte skall se allt för illa ut. Dock vill jag inte lägga mer än strax över 3000:- för en sådan pryl just nu.

Någon som kan ge mig klarhet i Sony/Panasonic-dimman? Någon som har förslag på andra videokameror i den prisklassen? Alla kommentarer/tips är välkommna.

PS: Givetvis vill jag ganska enkelt och smidigt kunna föra över filmen till min powerbook för redigering DS.

Det är ju inte så lätt att få tag i en kamera för ca 3000:- som klarar sämre ljusförhållanden
så att man bli nöjd, men i MacWorld Nr 6 i år så testades ett antal kameror...visserligen något dyrare
än vad du eftersträvar. Tror det blir svårt med 3000:-, men kan inte så mycket om det, finns de
som är betydligt duktigare.

Det var ett mycket bra test och man får sig en hel del kött på benen. Personligen skulle jag köpa
en Panasonic NV-GS75 om jag var dig...visst du får lägga ca 6500:- för den men du har en kamera
med 3CCD som du kommer att vara nöjd med och du kommer inte att sitta och dra dig i håret för
att du köpte den billiga kameran som inte gav bildkvaliteten som du ville ha!

Tyvärr så har vi inte någon kamera som är riktigt bra i din prisklass riktigt än, inte vad jag har
hittat i alla fall.

Jag kan nog instämma med ovanstående.
För drygt ett år sedan köpte jag en Panasonic NV-GS55.
Beställde från tysklan dså jag fick den för ca 5.500kr med UV-lins och väska, det var väldigt billigt jämfört med de svenska priserna.
Tyvärr var det allt jag hade råd med då, om det inte hade varit för att vår dotter föddes då så hade jag väntat och sparat mer pengar.
Jag skulle gärna ha haft en 3CCD-kamera i stället.
Vid filmning inomhus blir det lätt grynigt och svaga färger, den har ganska dålig Auto-vitbalans åtminstone vid svagt ljus så det bör man ställa in själv.

Jag är dock väldigt nöjd med att motorljudet inte kommer med så mycket i film/ljud-upptagningen.
Detta är bra med Panasonic och dåligt på många andra kameror.

Köp billigt - köp dåligt.... :rolleyes:

1
Bevaka tråden