Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översikt av kortkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Högsby
  • 2006-12-20 19:36
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag stör mig på att halvtecknet som på PC ligger på §-knappen inte finns alls.
Jag använder det tecknet BRA mycket oftare än jag använder ° eller ¶.
Men man kan väl inte få allt antar jag.

Jo, faktisk kan man få det ½-tecknet också, det kan dock inte omedelbart göras med en enkelt tangentkombination.
Man kan göra det genom den applikation man är i tex Mail, Safari eller Pages, där man trycker ALT+Äpple+T. (I Mail måste man dock först göra ett kortkommando för Specialtecken, då kortkommandot ALT+Äpple+T redan är upptaget. Det gör man enkelt via Systeminställningar-Tangentbord och Mus-Kortkommandon, där jag tex har gjort ett kortkommando för "Specialtecken..." med Äpple+ALT+Y) Då får man fram Teckenpaletten. Sortera nu på 'Alla tecken' och efter kategori. Under "Symboler-Symboler och siffersymboler" finns ½-tecknet också.
Du kan nu lägga det till som bokmärke i Teckenpaletten.
I och med att Teckenpaletten alltid visas på samma sätt som du lämnade det, kan du på det viset kan du med ALT+Äpple+T och ett tryck på Infoga nere i höger hörn ganska snabbt lägga till ett ½-tecken, √-tecken eller ¼-tecken om du vill det.

Senast redigerat 2006-12-20 22:39

Jag upptäckte just en sak av ren slump. Skriver man in två slashar (//) efter varandra i adressfältet i Safari och trycker Enter så får man upp Finder-fönstret i rotnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 00:50

Tänkte fråga om en sak:

I Pages när man vill växla snabbt till superscript eller subscript - hur gör man det? Det står bredvid i menyn vilken hotkey det är, men jag får den inte att fungera pga. att jag inte vet vad den där dumma pil upp betyder? :S Har försökt massa men får det inte att fungera. Samma gäller subscript.

Ursprungligen av zAjben:

Tänkte fråga om en sak:

I Pages när man vill växla snabbt till superscript eller subscript - hur gör man det? Det står bredvid i menyn vilken hotkey det är, men jag får den inte att fungera pga. att jag inte vet vad den där dumma pil upp betyder? :S Har försökt massa men får det inte att fungera. Samma gäller subscript.

Hej,

Pilen upp betyder nog kanske i ditt sammanhang shift?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 09:16

Nope, inte en sån pil.. Det är en sån här: ^

Det står att kommandot ska vara ^ äpple + men det fungerar inte för mig.. Vad gör jag för fel?

Ursprungligen av zAjben:

Nope, inte en sån pil.. Det är en sån här: ^

Det står att kommandot ska vara ^ äpple + men det fungerar inte för mig.. Vad gör jag för fel?

Aha, okej. Då är jag med.
Pilen upp är ctrl-knappen i ditt fall. Så ctrl, äpple + byter script

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:37

Funkade perfekt! Tack så mycket!

Det går kalasfort att skriva anteckningar i pages när man börjar lära sig alla kortkommandon för att ändra saker.

Men det är ju en omväg utan dess like?
Det kan man använda när man behöver skriva ut °-tecknet istället, för hur ofta använder man det i jämförelse med halvtecknet...
Hursomhelst borde det ligga NÅGONSTANS och inte kräva om väg som ovan nämnd...

  • Medlem
  • Högsby
  • 2007-01-05 19:18
Ursprungligen av RockyMontana:

Men det är ju en omväg utan dess like?
Det kan man använda när man behöver skriva ut °-tecknet istället, för hur ofta använder man det i jämförelse med halvtecknet...
Hursomhelst borde det ligga NÅGONSTANS och inte kräva om väg som ovan nämnd...

Det är väl ingen större omväg att trycka ett kortkommando och sedan Infoga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 12:40

Jag satt i sommras och fipplade med Safari 3 och letade som en galning efter ett kortkomando för att växla mellan tabbarna.

På apples hemsida fanns det information om "forminnestecken+SHIFT+höger pil alternativt vänsterpil"

Jag testade och testade för att sedan, innan jag gav upp prövade jag RIGHT SHIFT, vilket fungerar utmärkt! Jag använder det otroligt mycket, och sitter man på en laptop så kan man göra det i en fingervändning, det krävs bara lite gymnastik först.

Alltså, för att växla mellan tabbar i safari 3:

"Fornminnestecken + RIGHT SHIFT + Höger eller vänster pil"

Jag har läst igenom tråden innan jag postade detta, hoppas att det inte blir dubbel information.

  • Medlem
  • 2007-09-25 15:36
Ursprungligen av svindyr:

Jag satt i sommras och fipplade med Safari 3 och letade som en galning efter ett kortkomando för att växla mellan tabbarna.

På apples hemsida fanns det information om "forminnestecken+SHIFT+höger pil alternativt vänsterpil"

Jag testade och testade för att sedan, innan jag gav upp prövade jag RIGHT SHIFT, vilket fungerar utmärkt! Jag använder det otroligt mycket, och sitter man på en laptop så kan man göra det i en fingervändning, det krävs bara lite gymnastik först.

Alltså, för att växla mellan tabbar i safari 3:

"Fornminnestecken + RIGHT SHIFT + Höger eller vänster pil"

Jag har läst igenom tråden innan jag postade detta, hoppas att det inte blir dubbel information.

Funkar lika bra med vilken SHIFT-tangent som helst. Låter som din vänstra är trasig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 13:38
Ursprungligen av eQ:

Funkar lika bra med vilken SHIFT-tangent som helst. Låter som din vänstra är trasig.

Humma skummt, min vanstra shift fungerar i alla program, aven i safari 3.

Testade i sommras pa min brorsas MB och pa min egen powerbook G4 1,5ghz 12". fungerade bara med hoger shift da. vet dock inte om det har kommt nagra senare uppdateringare av safari 3 efter det.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-07 02:04
Ursprungligen av svindyr:

Jag satt i sommras och fipplade med Safari 3 och letade som en galning efter ett kortkomando för att växla mellan tabbarna.

På apples hemsida fanns det information om "forminnestecken+SHIFT+höger pil alternativt vänsterpil"

Jag testade och testade för att sedan, innan jag gav upp prövade jag RIGHT SHIFT, vilket fungerar utmärkt! Jag använder det otroligt mycket, och sitter man på en laptop så kan man göra det i en fingervändning, det krävs bara lite gymnastik först.

Alltså, för att växla mellan tabbar i safari 3:

"Fornminnestecken + RIGHT SHIFT + Höger eller vänster pil"

Jag har läst igenom tråden innan jag postade detta, hoppas att det inte blir dubbel information.

Om du går in i System Preferences, Keyboard and Mouse, Shortcuts så kan du ändra den genvägen till vad du vill. Jag använder t.ex. Command+Q och Command+W för att växla fram och tillbaks mellan olika tabbar. Det fungerar utmärkt i alla program jag testat. Det är f.ö skönt som fan att binda bort command+q som Quit i alla program så man slipper avsluta saker istället för att växla program

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-21 15:16

Eller så väljer man ”visa teckenpalett” och markerar "siffror". Sedan är det bara att välja tecken och sedan dra det direkt till dokumentet.

Det är fortfarande inte alls det jag är ute efter.
Men det finns ingen sådan funktion och så är det med det.
jag skriver ,5 istället, det funkar lika bra, fastän det egentligen suger. eller 1/2 funkar också, men suger lika mycket det.
Tycker mest att det är fett klantigt av Apple att ta bort en knapp som används flitigt och sätter dit gradtecken och paragraftecken istället.
Men hey, det är min humbla åsikt.

svindyr: Fornminnestangenten kallas även Command

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 07:09

Vet inte riktigt varför, det där uttryckt har hängt med sedan min första mac och blev ett naturligt sätt att förklara för folk vilken knapp man menade, speciellt när man hjälpte nya och lite "äldre" människor så förstod dem precis vad man menade.

Well, "COMAND + RIGHT SHIFT + HÖGER/VÄNSTERPIL" då

Okej, här kommer en pinsam switcher-fråga.

Var sitter clear/delete-knappen? I Edit-menyn i Fl föreställer den en pil med ett kryss i, men jag kan inte finna den på mitt tangentbord (MacBook).

Fråga: Trycker jag F9 så får jag ju en översikt av programmen jag har öppna, MEN, jag skulle vilja kunna trycka F9 och ändå ha programmen aktiva, så att fönstrena stannar kvar.. Är ni med?

Finns det något kortkommando för att växla användare, dvs. gå till inloggningsfönstret med programmen igång? Jag vill inte logga ur, utan kunna komma tillbaka och fortsätta jobba där jag var.

http://www.apple.com/se/macosx/features/fastuserswitching/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-06 09:59

Expand Windows hur gör man?

God morgon 99mac
Har lusläst denna sidan + andra givetvis.
Min fråga är hur maximerar man program fönstren med kort kommando?

"en ny dag nya utmaningar"

/Micke

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-02-04 19:00

Hoppas jag inte klantar mig nu men "äpple" + Ö/Ä ger att du flyttar dig mellan flikarna i safari?

Oscar

Ursprungligen av ogge455:

Hoppas jag inte klantar mig nu men "äpple" + Ö/Ä ger att du flyttar dig mellan flikarna i safari?

Oscar

Inte riktigt.

 + shift + Pil höger/Pil vänster - förflyttar dig mellan de öppna tabbarna/flikarna

sitter o försöker förtvivlat att växla mellan fönster i samma program med command+<> och det verkar inte alls fungera? sen har jag en tangent jag inte begriper, < fast uppåt-pekande, mellan command och home på mitt MBP tangentbord, till höger om space? vad är det?

såg av misstag att man i IE kunde få en översikt som tumnaglar på alla sina tabs, genom någon Fknapp tror jag.. kan man det i FF? fick inte riktigt kläm på switchandet mellan tabbarna heller..hjälp?

Vad är det för program som det gäller? Det är inte alla program som stöder det.

Tangenten du tänker på är Enter.

va? har jag TVÅ enter-knappar?! den ser ju inte alls ut som en enter-knapp?

program jag tänkte på.. hm.. alla..men främst i CS3, öppna dokument där är för mig ett mysterium..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-11 19:25

Du har bara en enter-knapp. Den andra (med den krokiga pilen) är line-feed. Normalt brukar det fungera med vilken som. En del program som t.ex. MS Word skiljer på knapparna när det gäller en del snabbkommandon. Andra program, åter, skiljer mellan höger och vänster alt-knapp.

nu förstår jag inte alls?

bifogar en bild av knappen jag pratar om...förstår inte alls varför preview säger en storlek på denna bild och "more info" i finder en annan..? sidospår...

Ursprungligen av klarabara:

nu förstår jag inte alls?

bifogar en bild av knappen jag pratar om...förstår inte alls varför preview säger en storlek på denna bild och "more info" i finder en annan..? sidospår...

Detta är Enter!

jaha, jaja. då säger vi det..

Bevaka tråden