Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av startljudet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 21:35

Hej!

Kan jag stänga av startljudet på min nya iBook? (det där som säger DONG! när jag trycker på startknappen)

Så här är det: när jag är hemma har jag alltid datorn inkopplad till stereon. Jag brukar sätta på stereon efter att jag har startat datorn och störs därför normalt inte av startljudet. Jag har alltid ljudet på max på datorn och reglerar volymen på stereon.
När jag tar med mig datorn till plugget och startar datorn på första föreläsningen hörs ett ljudligt DONG! över hela salen.

Jag vill inte lösa problemet genom att plugga in ett par hörlurar till datorn när jag startar den (vilket jag för övrigt gjorde imorse, och spräckte mina iPod-lurar ).
Jag har inte provat att stänga av ljudet innan jag stänger av den, men om det skulle funka så är jag inte nöjd med den lösningen heller.

Jag vill helt enkelt ta bort det fruktansvärda startljudet helt och hållet!

MVH
/Andreas

går ej...sök på forumet frågan har varit uppe tusen gånger

learn to deal with it

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 21:40

Äsch då, vad synd...

Det där ljudet är enligt mig den största designmissen hos iBooken.

För lite kuriosa som kanske kan få dig att vänja dig:

Det är första ackordet i beatles låten: Her Majesty från skivan abbey road.

Apple gör inte designmissar, design är vad de lever på

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 21:59
Ursprungligen av Kellogs:

Apple gör inte designmissar, design är vad de lever på

Nja, just det ackordet (eller ackord i största allmänhet) gör sig inte så bra på iBookens kassa högtalare och dessutom på högsta volym

Ursprungligen av Frood:

Hej!
Jag vill inte lösa problemet genom att plugga in ett par hörlurar till datorn när jag startar den...

Här kommer förslag på en typisk impert-lösning. Knalla till någon butik som säljer elektronikprylar, köp en sån där kontakt som du har på dina nu spräckta ipodlurar (eller ännu billigare, ta kontakten från dina föredetta lurar) klipp av alla ev sladdar och tryck in den i hörlurs uttaget så borde du få en tyst uppstart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 21:51

Heeeeey! Smart lösning, det tänkte jag inte på!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:54

En annan enkel lösning är att stänga av ljudet innan man stänger av/startar om datorn. Då låter den inte när man startar den. Brukar jag göra på min Mac mini när jag ska starta om den.

Ursprungligen av Frood:

Hej!

Kan jag stänga av startljudet på min nya iBook? (det där som säger DONG! när jag trycker på startknappen)

Så här är det: när jag är hemma har jag alltid datorn inkopplad till stereon. Jag brukar sätta på stereon efter att jag har startat datorn och störs därför normalt inte av startljudet. Jag har alltid ljudet på max på datorn och reglerar volymen på stereon.
När jag tar med mig datorn till plugget och startar datorn på första föreläsningen hörs ett ljudligt DONG! över hela salen.

Jag vill inte lösa problemet genom att plugga in ett par hörlurar till datorn när jag startar den (vilket jag för övrigt gjorde imorse, och spräckte mina iPod-lurar ).
Jag har inte provat att stänga av ljudet innan jag stänger av den, men om det skulle funka så är jag inte nöjd med den lösningen heller.

Jag vill helt enkelt ta bort det fruktansvärda startljudet helt och hållet!

MVH
/Andreas

Varför stänger du av datorn? Min powerbook är alltid igång. Den enda gången jag hör startljudet är när jag har laddat ner nån systemuppdatering och behöver starta om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 22:08

Jag tillhör inte lång-uptime-är-coolt-lägret :).

Ursprungligen av Frood:

Jag tillhör inte lång-uptime-är-coolt-lägret Tycker den gott kan få vara avstängd på natten. Dessutom upplever jag att Firefox mår bra av att startas om ca en gång om dagen.

Må så vara. Jag gör väl en omstart var fjortonde dag, så jag är ingen extrem uptime-nörd. Men när jag ska använda datorn vill jag att den ska vara igång med detsamma, jag vill inte börja sammanträdena med ett plongljud och väntan på att systemet ska dra igång. Därför stänger jag inte av den.

Ursprungligen av Frood:

Jag tillhör inte lång-uptime-är-coolt-lägret :).

Nja, men man kan ju tillhöra njuta-av-snabb-uppvaknings-lägret!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:10

Med programmet TinkerTool System kan man visst stänga av startljudet. Laddas ner på http://www.macupdate.com/info.php/id/13662 och kan startas 5 gånger innan det kostar (efter det får man hosta upp 50 kronor).

Ett annat tips kommer från Macworld:

Citat:

If you’re restarting a running Mac, you can press the mute button (F3 on laptops, or the mute key on Apple keyboards) or lower your volume to zero before you restart. If you’re starting up your Mac from scratch, press and hold the mute key on the keyboard before pressing the machine’s power button.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 22:16

Macvarg: Tack! Lösningen att hålla in mute-knappen är precis vad jag sökte!

MVH
/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-06 22:01

Kan tillföra tråden att jag använder ett program som heter "Psst!" och det gör att datorn startas upp tyst och fin.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-06 22:11

Själv använder jag Startup Sound prefpane, som finns på versiontracker. Där i kan man ställa volymen på ljudet, eller stänga av det helt och hållet. Suveränt i all sin enkelhet, och dessutom helt gratis!

  • Medlem
  • 2005-11-08 06:28

Även Psst! har sådana inställningar (stäng av uppstartsljud eller ändra volymen på det), tas hem gratis här:
http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/psst.html

1
Bevaka tråden