Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dykare på 99mac?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det några dykare här på 99mac? Hade varit kul att samla ett gäng för en dykresa om tid & intresse finns.

Dom här verkar ha spännande kurser:
http://www.recntec.com/content/blogcategory/0/193/

Finns även en massa roligt att dyka på runt Malaysia & Borneo, flera slagskepp som ligger på "lagom" djup etc.

Ingen dykare ännu, men om jag har råd ska jag försöka ta dykcert på Aruba eller Curacao nästa månad.

Är i alla fall Advanced nu... tog det i Svenska vatten.
Kan du dyka i svenska vatten kan du dyka nästan överallt i världen eftersom du är van med kyla, strömmar och mörker...
Nu vill jag dyka i vackare miljöer igen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är i alla fall Advanced nu... tog det i Svenska vatten.
Kan du dyka i svenska vatten kan du dyka nästan överallt i världen eftersom du är van med kyla, strömmar och mörker...
Nu vill jag dyka i vackare miljöer igen.

Under 20 meter sikt är det ju inte lika roligt - på mitt bästa dyk (loggat som nummer 19) hade vi 50+ sikt. Helt jäkla galet - kändes som man svävade. Lite matrixkänsla faktiskt för jag låg helt stilla och driftade i 2-3 knop över botten och gled ut över en canyon som var 45 meter djup med hajar på botten. Som att gå ut i Grand Canyon typ och sväva!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 13:45

Fan vad häftigt! Blir lite sugen på att lära mig att dyka

Jovisst. Dök utanför Kungsbacka nyligen, Gottskär, Nidingen mm. Mycket hummer!
Är medlem i dyksektionen på mitt jobb. Har AOW och ska väl ta Rescue Diver någon gång i framtiden. Först ska jag dock skaffa en dykdator - som ska kunna synkas med OSX, helst!

Det finns en hel del vrak i Stockholms skärgård som ligger och väntar...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-11 14:19

Har bokat in mig för att ta PADI OpenWater diver nu i November

Med mina snorkelkunskaper antar jag att jag inte är helt optimal dykarpolare

http://blog.baramin.se/herrmalm/2005/10/egyptenresan_-_snorkling_for_dummies

Det finns en massa vrak runt Sundsvall.
Även en fabrik under vatten.

50+ meter sikt bah! Utanför Alnö hade vi nog minst 2 meters sikt tror jag och 6 grader på botten.
50+ meter sikt och 25 grader i vattnet är för mesar.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-12 10:20

Här finns det en del för den vrak-intresserade:

http://web.telia.com/~u65304182/

Klart man dyker! AOW-cert här. Adrian: hoppas du får det fint på Aruba/Curaçao. Jag gjorde mitt första prova-på-dyk på Bonaire (B:et i ABC-öarna) och ångrade efteråt att jag inte hade certet klart medan jag var där. Man får åka runt på egen hand och dyka från stränderna. Massa fina rev är väldigt lättillgängliga. Fast det är svindyrt - rika amrisar sprider dollar helt okritiskt och drar upp priserna för oss övriga. Och glöm inte myggmedel! MyggA från apoteket funkar bra mot odjuren.

/Per

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Adrian: hoppas du får det fint på Aruba/Curaçao. Jag gjorde mitt första prova-på-dyk på Bonaire (B:et i ABC-öarna) och ångrade efteråt att jag inte hade certet klart medan jag var där. Man får åka runt på egen hand och dyka från stränderna. Massa fina rev är väldigt lättillgängliga. Fast det är svindyrt - rika amrisar sprider dollar helt okritiskt och drar upp priserna för oss övriga. Och glöm inte myggmedel! MyggA från apoteket funkar bra mot odjuren.

Tack för tipsen! Som jag förstått det är det Bonaire som är den riktiga dykön av ABC-öarna, men att alla tre bjuder på fina dykmöjligheter. Vi kommer att spendera en vecka på Aruba och sen en på Curacao. Men om det blir dykcert eller inte är mest en fråga om pengar, det är ju som du skriver inte direkt billigt därborta. Inte som att bo i Thailand direkt. Vi är glada att vi överhuvudtaget lyckades betala resa och hotell...

AOW dykare sedan 2002. Tog ett magiskt cert på Playa del carmen i Mexico. Definitivt ett av världens 5 bästa dyk ställen. (enligt mig)

Vi får väl dra ihop en dykresa helt enkelt!

Jag kan fixa bostäder i Sundsvall det är lungt.
Men visst jag åker gärna och dyker någongstans. Planer pågår för fullt!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kan fixa bostäder i Sundsvall det är lungt.
Men visst jag åker gärna och dyker någongstans. Planer pågår för fullt!

Hur är sikten i Bottenhavet?

Tar upp tråden igen:
Vi dök på Harm utanför Värmdö i helgen, sikt 7-8 meter och 8 grader i vattnet. Det var väl OK förutom en strulande lampa. Jag gick inte in i vraket!
I januari så blir det Puerto Galera i Filippierna.
Någon som varit där och kan tipsa lite?

Efter en vecka på Aruba har det inte blivit något cert här i alla fall. Vi skulle ha behövt kolla upp det lite bättre innan, inte vänta till vi kom hit. Jag visste dock inte att en PADI-kurs tog 3 dagar. Nu kanske vi tar cert på Curacao istället, om det finns kurser som passar i tid där.

Däremot var vi nere med en ubåt på en tur längs korallreven här, som mest ner till ungefär 35 meter, och det var väldigt kul, man blev ju inte mindre dyksugen för det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-13 23:22

Puerto Galera har jag varit många gånger men jag ha aldrig dykt någon gång. Om du skall till Filippinerna kan jag rekomendera El Nido eller Apo Island. När jag var på Apo Island var det mycket amrissar där och de sa att de aldrig dykt på bättre ställe. Boracay skall tydligen också vara bra men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av dykning.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 23:35

Är också Advanced. Har dock inte dykt på några år. Blev lite trött på att släpa torrdräkt och dubbla tuber upp och ner för Kullen.

Har länge funderat på att göra en dykresa. Helt klat intressant.

Det är en arrangerad resa till Puerto galera så det blir vad det blir, 11 dagar med typ 4 dyk om dagen, Några med 5 kanske pga nattdyk. Misstänker att jag inte kommer att orka göra så mycket mer än äta, sova dyka men det är okej!

Adrian; Att ta cert på en semesterort på bara 3 dagar smäller inte lika högt som att göra det i våra kalla vatten med dålig sikt. Dessutom så blåser man inte tre värdefulla semesterdagar.
(Bara ett tips)

När jag var en färsking och skulle dyka på ett strömt rev utanför Phuket krävde dom att man gjort minst 50 dyk, fast jag fick åka med ändå med mina 20 tack vare att jag tagit OW + AOW i kalla grumsiga Östersjön.

Ursprungligen av Svante S:

Adrian; Att ta cert på en semesterort på bara 3 dagar smäller inte lika högt som att göra det i våra kalla vatten med dålig sikt. Dessutom så blåser man inte tre värdefulla semesterdagar.
(Bara ett tips)

BS! Jag tog inte mina cert i Sverige och jag skulle inte ens tänka tanken att göra det. I Mexico fick jag en svensk instruktör som hade arbetat i 15 år plus att jag fick åka runt till en massa coola dykställen med en lyxig båt. Priset hamnade på 2900 för 3 dagar inkl mat. När jag kom hem till Sverige och tog torrdräkt så lovade jag mig själv att aldrig mer dyka i Sverige.

Citat:

När jag var en färsking och skulle dyka på ett strömt rev utanför Phuket krävde dom att man gjort minst 50 dyk, fast jag fick åka med ändå med mina 20 tack vare att jag tagit OW + AOW i kalla grumsiga Östersjön.

Då har dom nog släppt rejält på reglerna. Inga som hellst problem för mig att få dyka i strömt rev med mina 15 loggade dyk. 50 dyk för att få dyka i strömt rev låter lite skumt när man behöver ha 20 loggade dyk för att få gå divemaster och 60 för att få bli certifierad.

Sak samma. Dykning är livet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 12:16

Längesen jag dök -men sist var i Mexico (cenotes) i Tolum och Punta Allen.

Ursprungligen av Tangen:

Längesen jag dök -men sist var i Mexico (cenotes) i Tolum och Punta Allen.

Ganska cool upplevelse att dyka i en cenote. Jag var vid ponderosa cenoten när vi var i Mexico.
http://alanformstone.com/pics/ponderosa_jun_04.html
http://www.cenotes.com/newsite/paginascave/divesite.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 12:33
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Ganska cool upplevelse att dyka i en cenote. Jag var vid ponderosa cenoten när vi var i Mexico.
http://alanformstone.com/pics/ponderosa_jun_04.html
http://www.cenotes.com/newsite/paginascave/divesite.html

Som fan - vi dök i en som hette dos ojos och en annan längre in på Yucatan som hette big Cenote liksom rakt söder om medina... Det är en galen klarhet i vattnet som gör att man har sikt så långtr det finns ljus i vissa fall verkade det vara upp till 200 meter!

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 12:35

Finns ett bra ställe att bo på med som heter El Diamante K, som ligger vid kusten rakt från Toloum.
Om man vill åka dit - det verkar även som dom har öppnat ett systerhotell som heter Esmeralda som ligger bredvid.

/Tangen

Ursprungligen av Mats Börjesson:

BS! Jag tog inte mina cert i Sverige och jag skulle inte ens tänka tanken att göra det. I Mexico fick jag en svensk instruktör som hade arbetat i 15 år plus att jag fick åka runt till en massa coola dykställen med en lyxig båt. Priset hamnade på 2900 för 3 dagar inkl mat. När jag kom hem till Sverige och tog torrdräkt så lovade jag mig själv att aldrig mer dyka i Sverige.

Oj, då, men det jag skrev är som det är sirru!
Men du är ung och har svenska vatten kvar tills du lärt om.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

20 loggade dyk för att få gå divemaster och 60 för att få bli certifierad.

Kalle Anka-cert kan man ju rita i Photoshop om man orkar... Inte seriöst det heller...

Den Divemastern skulle jag inte ha så mycket tillit till

Ursprungligen av Svante S:

Adrian; Att ta cert på en semesterort på bara 3 dagar smäller inte lika högt som att göra det i våra kalla vatten med dålig sikt. Dessutom så blåser man inte tre värdefulla semesterdagar.
(Bara ett tips)

Well, jag är ändå här för att softa i solen och havet, så det hade varit rätt trevlig semester för mig. Nu kom vi en halv dag för sent till Curaçao, kursen startade i måndags morse och vi kom hit vid lunchtid. Så det blir ingen cert här. Men vi tog istället en minikurs där vi gjorde ett dyk med tuber i havet, men som inte ger någon behörighet för framtiden. Det var ändå en grym upplevelse och jag blev ju inte mindre sugen på det. Och efter att ha sett hur undervattenslivet är här jämfört med hemma i Umeå så kan jag säga att jag definitivt kan tänka mig att ta cert på en plats som denna.

Jag skaffade i alla fall snorkel och glasögon sen, så jag kunde snorkla här bland alla fiskar och korallrev (såg en baracuda idag när jag var ute, stort i min lilla värld ), det är inte samma upplevelse som dykning, men inte så dumt ändå. Jag klarar av att dyka ner på egen hand på rätt bra djup så man kan få låtsas vara dykare ändå

Sidonotering: solen tar väääldigt bra på ryggen om man ligger och snorklar några timmar mitt på dagen...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-12-19 01:52

Äntligen klar med mitt OW-cert!

Dök upp nu i helgen ute i Björkvik på Ingarö (-7°C i luften +2°C i vattnet och ca 10m sikt).
Totalt 1h 40min bottentid - och man var rejält frusen när man kom upp :eek:

Bevaka tråden