Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backlight error och en skärms livslängd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-10-07 17:31

Hej,

till min stora fasa mörknade den övre delen av min skärm och strömlampan började blinka. Skärmen i fråga är Apples 20" Cinema (vit/genomskinlig). Jag gick in på Apples sida och enligt den så är det ett backlight error. Om det är något annat vet jag inte eftersom jag inte lämnat in den på service än.

Men...

Utan att ha en aning om vad det kostar att reparera den så är min fråga; lönar det sig att laga den (ca 3 år gammal) eller ska jag satsa på att köpa en ny? Jag vet inte hur länge en skärm brukar hålla men jag är lite orolig att det kan hända fler dyra saker inom en snar framtid, nu när detta hänt.

Vore väldigt tacksam om någon kan gissa/uppskatta vad felet kan kosta mig samt ge mig råd gällande om jag ska köpa en ny eller reparera denna.

Mvh
Micke

Jg skulle tippa på att det inte blir en trevlig penning om du skickar in den på reparation, ka ndu inte bara fråga dom vad det kostar?
3 år gammal, den borde hålla ca: 5-7 år vid normalt användande om jag uppfattat det rätt.(Normalt för LCD)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-07 21:07

Om det bara är ena del så är det troligen själva belysningen annars kan det vara spänningsomvandlaren. Du får nog begära ett kostnadsförslag. TFT skärnar har ju sjunkit ganska mycket i pris under dessa tre åren så det kan vara bättre att införskaffa en ny.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-10-08 09:26

Tack för era svar och råd. Jag försökte få ett kostnadsförslag när jag pratade med servicekillen igår men han kunde inte uppskatta något eftersom han inte tittat på skärmen. På måndag tänkte jag svänga förbi och se vad de säger.

Hur som helst hoppas jag att det blir en snabb lösning för jag är mer än lovligt beroende av att ha en fungerande skärm (precis som alla andra).

  • Medlem
  • 2005-10-08 10:40

Testa att dra ut skärmsladden ur datorn och koppla in igen. Ditt problem har drabbat mig vid ett par gånger och det löser jag genom att göra så.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-10-08 11:01
Ursprungligen av Felix:

Testa att dra ut skärmsladden ur datorn och koppla in igen. Ditt problem har drabbat mig vid ett par gånger och det löser jag genom att göra så.

Felix, tack så in i helvetes mycket!

Det fungerade perfekt och nu lyser skärmen som aldrig förr. Du anar inte hur enormt glad du gjort mig!

Jag vet inte vad jag mer kan säga förutom att buga och säga tusentals tack!

//Micke

  • Medlem
  • 2005-10-08 11:07

Hehe.. jag anade att det skulle fungera för dig också. Kommer inte riktigt ihåg hur jag hittade det, men jag förstår hur du känner dig! Sån enorm lättnad hehe.. Fortsätt njut av en underbar skärm!

/Felix

Jag har en PowerBook 180 från 1993, där funkar bakgrundsbelysningen fortfarande helt perfekt, så längre än 3 år ska väl en modern skärm hålla!

1
Bevaka tråden