Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtgärder vid borttagande av mus

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 09:23

Hej,

när jag sitter vid skrivbordet så kopplar jag in en trådlös mus till USB-porten, en sån där klumpig variant med en sladd somleder till en dosa. Vad är säkerhetsåtgärderna när jag vill ta bort den (och det händer rätt ofta). Finns det någonstans att klicka för att få "säkert borttagning", eller är det bara att rycka. Om inte, räcker det att stänga PB'n så att den somnar?

allt gott
/erik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-07 11:25

Jag har en liknande fråga, men det gäller usb-sladden till digitalkameran.

  • Medlem
  • 2005-10-07 11:35

En mus med tillbehjör kan du dra ut som du behagar. Du kan även låta datorn somna med musen i. Drar du ut musen när datorn sover kommer det antagligen att få datorn att vakna, så se till att den inte är ihopvikty när du drar ut musen. Datorn kan stå och gå med för hög värmeutveckling som följd.

Halllon: Kameran är att betrakta som extern skiva och ska avmonteras från datorn innan den dras ut fysiskt.Annars kan man förlora data på kamerans kort. Själva sladden kan du förstås dra ut som du vill så länge det inte sitter en kamera i andra änden.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-08 12:06

Baron: Hur går jag till väga? Jag får inte upp kameran som en enhet utan får kontakta den med hjälp av iPhoto. Kan jag avmontera den därigenom?

Det funkar inte att bara stänga av kameran, ta bort den från sladden och sen ta bort sladden från datorn?

Det är en Canon IXUS 40 (om det spelar någon roll).

Skulle det på något vis gå att få kameran som en enhet så skulle det vara 10 gånger bättre. Filmerna kan jag ju inte ladda över med hjälp av iPhoto.. Då måste jag installera canons egna program å det vill jag gärna undvika. Då är det ju också enkelt att avmontera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 12:54

Kameror som dyker upp i iPhoto kan du bara rycka ut USB-sladden så länge det inte pågår bildöverföring, någon avmontering av dessa i Finder behövs således inte.

Angående möss är det samma sak, ryck bara sladden när ni behagar. Är datorn nedfälld (bärbar) gör det heller ingenting, datorn somnar om efter en kort stund. Powerbook är dessutom gjord för att kunna nyttjas nedfälld och styras med externt tangentbord, mus och skärm så det är ingen större fara med värmeutvecklingen.

För att plocka hem på mer filer från kameror utanför iPhoto använd också programmet "Image Capture", på så sätt slipper ni installera kameratillverkarnas ofta så dåliga bildhanteringsprogram.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-08 12:57
Ursprungligen av Hallon:

Skulle det på något vis gå att få kameran som en enhet så skulle det vara 10 gånger bättre.

Kolla Finders installningar så att "CD- och DVD-skivor samt iPod" är markerade att de ska visas på skrivbordet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-08 16:00
Ursprungligen av Marco:

Kolla Finders installningar så att "CD- och DVD-skivor samt iPod" är markerade att de ska visas på skrivbordet.

Alla är ikryssade...

Ursprungligen av Hallon:

Baron: Hur går jag till väga? Jag får inte upp kameran som en enhet utan får kontakta den med hjälp av iPhoto. Kan jag avmontera den därigenom?

Det funkar inte att bara stänga av kameran, ta bort den från sladden och sen ta bort sladden från datorn?

Det är en Canon IXUS 40 (om det spelar någon roll).

Skulle det på något vis gå att få kameran som en enhet så skulle det vara 10 gånger bättre. Filmerna kan jag ju inte ladda över med hjälp av iPhoto.. Då måste jag installera canons egna program å det vill jag gärna undvika. Då är det ju också enkelt att avmontera den.

Ingen av Canons kameror dyker upp på skrivbordet. Det kan inte ändras med nån inställning utan har att göra med vilket överföringsprotokoll Canon använder i sina kameror.

Filmerna går ju att tanka över om du har iPhoto 5. Annars kan du ju använda Bildinsamling (Image Capture) för att föra över filmerna.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-09 15:24

Okej, då vej jag tyvärr inte vad det kan vara för fel.

Min Olympus visar sig på skivbordet om man har "CD- och DVD-skivor samt iPod" ikryssad men och om den är urkryssad.

Är inte alla Canon sådana att man bara drar sladden så stänger den av sig själv?

1
Bevaka tråden