Bärbar för Illustrator

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 22:22

Jag är en fattig student som pluggar industridesign med inriktning på förpackningar. Arbetar mycket med Adobe Illustrator, och som bekant så är mac standard i branchen... Jag ska alltså sälja min gamer-PC (jag spelar aldrig) och lite prylar för att skaka fram stålar till en iBook eller PB.
Nu är alltså frågan: jag kommer spara tgb/mus och 19" tft, men ska jag köpa en IB 12" eller en PB 12". Är prishoppet värt pengarna? Jag ska primärt köra Illustrator, men också Photoshop, kanske lite enklare CAD samt ev. GarageBand. Jag vet att det låter fånigt för er, men 3000 spänn mer för en PB är mycket nudlar ... Pallar iBooken detta? Förslag?

PS. Som bekant så kommer det antagligen en uppgradering av PB:n snart. Då kanske den blir mer prisvärd i förhållande till IB:n?
DS.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-07 00:14

ta pb...bättre grafikminne

Klassiskt dilemma!
En iBook räcker långt, men en PB är bättre...
Just nu tycker jag iBooken är bästa köpet, om man klämmer in mer minne (fast inte från Apple).
Med en extra 1GB-skicka med RAM så är iBooken fortfarande billigare än PB12".
Kan du vänta så vänta på uppdateringen av PB, men med lite otur så får du vänta tills i januari.

Skärmstorleken på iBooken, 1024x768, är trångt för både CAD och Adobe CS. Att tänka på är ju att en pb15" 1.5Ghz är ganska billiga nu, och är hyggligt utrustade för en liten peng de med. Men nudlar är trist käk, som sagt.

• Medlem
  • 2005-10-07 00:32

Om du använder Illustrator så finns det ingen branschanledning att byta till Mac, men det finns ju många andra bra anledningar så klart.

Illustrator är antingen inte särskilt krävande, eller sjukt krävande. De flesta saker rullar på rätt bra på vilken hårdvara som helst, men sedan finns det saker som exempelvis live paint i nya CS2 som knappt funkar vad du än använder.