Bärbar för Illustrator

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 22:22

Jag är en fattig student som pluggar industridesign med inriktning på förpackningar. Arbetar mycket med Adobe Illustrator, och som bekant så är mac standard i branchen... Jag ska alltså sälja min gamer-PC (jag spelar aldrig) och lite prylar för att skaka fram stålar till en iBook eller PB.
Nu är alltså frågan: jag kommer spara tgb/mus och 19" tft, men ska jag köpa en IB 12" eller en PB 12". Är prishoppet värt pengarna? Jag ska primärt köra Illustrator, men också Photoshop, kanske lite enklare CAD samt ev. GarageBand. Jag vet att det låter fånigt för er, men 3000 spänn mer för en PB är mycket nudlar ... Pallar iBooken detta? Förslag?

PS. Som bekant så kommer det antagligen en uppgradering av PB:n snart. Då kanske den blir mer prisvärd i förhållande till IB:n?
DS.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-07 00:14

ta pb...bättre grafikminne

Klassiskt dilemma!
En iBook räcker långt, men en PB är bättre...
Just nu tycker jag iBooken är bästa köpet, om man klämmer in mer minne (fast inte från Apple).
Med en extra 1GB-skicka med RAM så är iBooken fortfarande billigare än PB12".
Kan du vänta så vänta på uppdateringen av PB, men med lite otur så får du vänta tills i januari.

Skärmstorleken på iBooken, 1024x768, är trångt för både CAD och Adobe CS. Att tänka på är ju att en pb15" 1.5Ghz är ganska billiga nu, och är hyggligt utrustade för en liten peng de med. Men nudlar är trist käk, som sagt.

• Medlem
  • 2005-10-07 00:32

Om du använder Illustrator så finns det ingen branschanledning att byta till Mac, men det finns ju många andra bra anledningar så klart.

Illustrator är antingen inte särskilt krävande, eller sjukt krävande. De flesta saker rullar på rätt bra på vilken hårdvara som helst, men sedan finns det saker som exempelvis live paint i nya CS2 som knappt funkar vad du än använder.

Hur som helst finns det ingen stor prestandavinst med att köra Powerbooken. Det är en skilland, men den ensam är inte värd prisskillnaden. Ibooken är rätt fin och du kan få 1 GB minne för extrapengarna, plus nudlar.

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 12:01
Ursprungligen av stfm:

Om du använder Illustrator så finns det ingen branschanledning att byta till Mac, men det finns ju många andra bra anledningar så klart.

Illustrator är antingen inte särskilt krävande, eller sjukt krävande. De flesta saker rullar på rätt bra på vilken hårdvara som helst, men sedan finns det saker som exempelvis live paint i nya CS2 som knappt funkar vad du än använder.

Hur som helst finns det ingen stor prestandavinst med att köra Powerbooken. Det är en skilland, men den ensam är inte värd prisskillnaden. Ibooken är rätt fin och du kan få 1 GB minne för extrapengarna, plus nudlar.

Jag menade mer hela den grafisk design/tryckeri/kreativa branchen. Kör Illustrator nu på PC, och det funkar klockrent. Däremot så behöver jag en bärbar mac generellt och kommer att sälja min PC om ganska exakt 2 timmar. Det handlar om att beställa en ny mac typ idag... Det blir nog en iBook med mer minne... Det är en 512 sticka och två slots i en iBook, right?

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 12:36
Ursprungligen av themos:

Jag menade mer hela den grafisk design/tryckeri/kreativa branchen. Kör Illustrator nu på PC, och det funkar klockrent. Däremot så behöver jag en bärbar mac generellt och kommer att sälja min PC om ganska exakt 2 timmar. Det handlar om att beställa en ny mac typ idag... Det blir nog en iBook med mer minne... Det är en 512 sticka och två slots i en iBook, right?

512 MB PC2700 (333 MHz) DDR SDRAM-minne som kan byggas ut upp till 1,5 GB via en ledig minnesplats

Satsa på iBooken med mycket minne. Det blir inga problem att köra varken Illustrator eller Garageband med den. Anslut till din skärm och det blir kanon, men tänk på att iBooken har VGA-utgång.

Ursprungligen av Kristian B:

men tänk på att iBooken har VGA-utgång.

Och tänk på att på iBooken får du bara spegling av den interna skärmen. På en PowerBook kan du utnyttja att du har dubbla skärmar. Det går att få den funktionen på en iBook också, men då måste du köra ett program som "hackar" iBookens firmware för att få bort "spärren".

Länk till Screen Spanning Doctor

iBook eller PowerBook tror jag inte gör så stor skillnad för dig egentligen. Viktigast är skärmyta och RAM enligt mig. Lägg gärna lite extra pengar på en 19 eller 20-tumsskärm och en extra RAM-modul.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

iBook eller PowerBook tror jag inte gör så stor skillnad för dig egentligen. Viktigast är skärmyta och RAM enligt mig. Lägg gärna lite extra pengar på en 19 eller 20-tumsskärm och en extra RAM-modul.

Han har redan en 19-tums TFT-skärm. Läs tråden innan du svarar!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han har redan en 19-tums TFT-skärm. Läs tråden innan du svarar!

Doh! Jag tolkade det lite fel. Trodde han skulle spara genom att inte köpa skärm.

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 17:27

Nu är en IB i standardutförande beställd. Det blir till att köpa minne när man har mer stålar sen... Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden