Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga livet på iMac 350mhz slot?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-04 23:22

Kul att så pass många iMacar lever än. Tragiskt att så många likt mig drabbats av diger.. firmwaredöden men det gick ju att uppliva den. Nu till frågan. Vad gör man för att tex få backupmöjligheter? usb1 ger väl inga signaler om extern HD alt. Cd-brännare. Att det går att byta den gamla 6gHDn till en större har jag sett att det går med reservation för värmen. Men såg nånstans att den interna slotin-cdn kunde bytas till en brännare? Stämmer det och tips på modell isåfall. Innebär det att jag får DVD-läsare också? En skrivare fungerar väl med usbn men hur segt blir det med en skanner? Övriga tips på extrem mac-over tas tacksamt emot.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-05 08:25

Jag har en iMac 400MHz som jag gjort följande med:
- In med ett Airportkort (tyvärr blir det bara 11 Mbit)
- I med en 120 GB HD
- Maximera minnet
- I med OSX 10.3
- I med en billig USB-bluetooth
- Koppla in ett par bra högtalare (Harman Kardon Soundsticks)

Funkar fortfarande alldeles utmärkt för enkla uppgifter och som musikserver...

Tyvärr så tar 11 MBit-kortet död på hastigheten i mitt trådlösa nätverk då det inte går att blanda 11 Mbit och 54 Mbit (jag har inte lyckats i alla fall).

För backup så kör jag Deja-vu och har tålamod med den långsamma överföringen (jag kör backup till en annan maskin).

Nästa uppdrag för denna lilla burk blir nog som mailserver...

För information om vilken hårdvara som du kan stoppa in - kolla http://www.xlr8yourmac.com/

  • Medlem
  • 2005-10-05 11:57

Kolla gärna här också, länkarna ger en del matnyttig info:

http://www.lowendmac.com/imacs/blue.shtml

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 13:07
Ursprungligen av med:

Vad gör man för att tex få backupmöjligheter?

Kör backup över nätverket, antingen mot en annan dator, eller mot en nätverksansluten hårddisk, det börjar ju bli rätt vanligt billiga sånna nuförtiden.

  • Medlem
  • 2005-10-05 13:18

Är det USB 1.0 i de maskinerna förresten? Och går det då inte att ansluta externa HD:s och brännare? Med USB 1.1 går ju det alldeles utmärkt, men det tar lite tid...

  • Medlem
  • 2005-10-05 22:05

Tack för tipsen. lowendmac var inte så dum, xlr8 körde jag vilse i, kom till minnesuppgrad. var köper man ev. ny dvd-cd-rw? Macoteket eller? Har ni provat utrikes?

1
Bevaka tråden