Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gsandlund:

Problemet är väl att det inte finns något jätteintresse för att se video i sin Pod, det känns mer som en bonus. Däremot tror jag det finns intresse att köpa senaste lost och köra upp det på sin TV, varför inte högre kvalité?

Kanske för att de med rättigheterna (Disney/ABC i detta fall om jag förstått det rätt) är lite för skraja för att börja sälja fullkvalité? Med en kvalité som främst är tänkt för iPod är det mindre av ett hot så att säga.

Ursprungligen av Adrian B:

Kanske för att de med rättigheterna (Disney/ABC i detta fall om jag förstått det rätt) är lite för skraja för att börja sälja fullkvalité? Med en kvalité som främst är tänkt för iPod är det mindre av ett hot så att säga.

Japp, det är nog också en stor anledning.

Ursprungligen av gsandlund:

Däremot tror jag det finns intresse att köpa senaste lost och köra upp det på sin TV, varför inte högre kvalité?

Ja, iPoden klarar ju högre kvalitet (MPEG4 480x480, läs mer under "Video support"), så jag tror att man har valt den kvaliteten (320x240) för att det är en "lagom" kompromiss mellan kvalitet och filstorlek/nerladdningstid.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-17 16:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, iPoden klarar ju högre kvalitet (MPEG4 480x480, läs mer under "Video support"), så jag tror att man har valt den kvaliteten (320x240) för att det är en "lagom" kompromiss mellan kvalitet och filstorlek/nerladdningstid.

ipod skärmen är ju bara 320x240.. spelar det nån större roll om upplösningen är högre?? även om ipoden klarar det?

Ursprungligen av kesperse:

ipod skärmen är ju bara 320x240.. spelar det nån större roll om upplösningen är högre?? även om ipoden klarar det?

Självklart spelar det roll. Du kanske vill använda iPodens videoutgång och titta på filmen på din TV istället, och då är du inte begränsad av iPodens skärmstorlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 18:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart spelar det roll. Du kanske vill använda iPodens videoutgång och titta på filmen på din TV istället, och då är du inte begränsad av iPodens skärmstorlek.

Jo, men 480x480 är väl även under även vanlig TV-upplösning. Eller?

Ursprungligen av Netzach:

Jo, men 480x480 är väl även under även vanlig TV-upplösning. Eller?

720x576 för oss här hemma

Ursprungligen av Netzach:

Jo, men 480x480 är väl även under även vanlig TV-upplösning. Eller?

Som Olle@mac skriver så har vi inte den upplösningen här i Sverige där vi har PAL. Men det finns ingenstans där man har 480 x 480 eftersom det hade blivit en helt kvadratisk tv. En vanlig tv och en vanlig bildskärm är ju 4:3-format, vilket betyder 640 x 480. Det är upplösningen på det amerikanska tv-systemet NTSC som också fick blir standardupplösningen för datorer i nån gång i begynnelsen (det som kallas VGA-upplösning).

det måste ju komma alternativ i högre upplösning! men frågan är om det kommer kosta 19 kronor att se ett avsnitt Lost då?

Å andra sidan finns det väl ingen som kräver att du ska köpa dina filmer från itms. Det finns att få tag på på annat håll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 22:42

480 x 480 pixlar tror jag härstammar från SVCD, som i sin tur härstammar från dubbla höjden på VCD (240x2 = 480). Ja, det är smått "bizzart" att man valt en kvadratisk bild som standard för SVCD, men dagens TV-aparater är mindre känsliga för att bra scalar materail på bredden kontra höjden. Så vid uppspelining dras 480x480 ut till 720x480 - dvs full frame NTSC (tror jag ivf, har inte "läst på" om det där på ett ett tag nu).

Detta är precis samma fenomen som en anamorphisk 16x9 bild. Bilden är i sitt ursprung 720x576 pixlar i PAL men vid uppspelning "dras de ut" till 1024x576 pixlar (det är lättare att säga så... på en TV trycks faktiskt linjerna ihop… Men på den dataskärm blir det utdraget…).

Nu blev det rörigt

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-20 02:36

Kan man ladda ner presentationen någon stans?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-20 05:44
Ursprungligen av Jameson:

Kan man ladda ner presentationen någon stans?

Jo http://stream.apple.akadns.net/

Ursprungligen av Jameson:

Kan man ladda ner presentationen någon stans?

Den fanns på Apples förstasida fram till och med för några timmar sen. Nu finns den på www.apple.com/quicktime/ , kolla uppe till höger.

Edit: Marco är den morgonpigge av oss här

Bevaka tråden