Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 14:04
Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Men herregud, vad har jag gjort för fel för att förtjäna den energi som du lägger ner på mig personligen?

Jag tror inte jag har lagt ned mer energi på dig än vad du har på mig, faktiskt.

Ursprungligen av tjogin:

Jag tror inte jag har lagt ned mer energi på dig än vad du har på mig, faktiskt.

Det kan jag inte bedöma. Du har måhända rätt, men du har använt fler invektiv...

Nog nu.

Ursprungligen av tjogin:

Man programmerar inte mot en processor, utan mot en mjukvaruplattform, exempelvis Win32, .NET eller Cocoa. Det går inte att "pilla lite grann" så översätts alla Win32/.NET-API:er till Cocoa. :rolleyes:

Bara tanken att försöka översätta Carbon-program till Cocoa (som exempel) gör att det nästan gör ont i magen. Det är ungefär samma jobb som att översätta till MSW. Jag har själv översatt ett Mac-program till Win32 (dvs MSW). Det var ganska många manmånader jag "pillade lite grand". Nu har jag en om inte komplett så i alla fall ganska hyfsad Carbon-variant för Windows, så framtida program går lite snabbare. Men det är ganska mycket kod...

Det ska ju vara relativt lindrigt att porta Mac-program till OSX86, men jag kan tryggt säga att det varierar mellan programmen. Så länge alla bibliotek man använder finns kvar så är det ganska lungt, men det brukar fattas några. De som fattas måste ersättas, med full funktionalitet. Det kan vara mycket slit.

Men vad gäller möjligheten att köra existerande x86-program i OSX86 så beror det på i vad. Det är inte omöjligt att göra en plattform som kör Windowsprogram, till och med i full fart, precis som Classic i OSX. Det knepiga är att någorlunda få dem att bete sig som Macprogram.

Hey, håll det på en schysst nivå så vi slipper radera inlägg.

Ursprungligen av Andreas Hagberg:

Jag vet att någon nämnt det och någon annan redan avfärdat det, men är det verkligen helt orimligt att vi får se en bärbar Intel-mac?

Jag skulle säga att det är totalt orimligt.

1) De processorer som Apple troligast vill stoppa i en bärbar är såna som än så länge inte finns annat än på en roadmap, det är processorer som Intel kommer att släppa nästa år. (Detta är ju förstås spekulationer, Apple har aldrig uttalat sig om enskilda processorer, men ändå.)

2) Apple har snackat om mitten av 2006 som lanseringdatum flera gånger, nu senast vid den pressträff de hade inför Apple Expo i Paris. (De kan ju förstås ha ljugit rakt av för att kunna överraska, men det tror jag inte.)

3) Programmen är inte anpassade och Rosetta i all ära, Apple vill nog gärna ha fler utvecklare med sig vid en övergång.

4) Detta liknar de önskedrömmar som fanns om PowerBook G5 vid den här tiden förra året...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-12 13:55

Jag tycker vi lägger ner diskussionen x86-macar nu. Förväntningarna är redan alldeles för höga på Apple och vi lär bli besvikna hur eller hur. Om det sen visar sig att det är x86-macar och vi inte tror det blir vi ÄNNU mer överaskade. :P. Det bästa är att ha så låga förväntningar som möjligt så blir man garanterat nöjd

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 14:07

nerdfight!!! (läser nyfiket)...

Ursprungligen av DaPhox:

nerdfight!!! (läser nyfiket)...

Väldigt roligt uttryck, faktiskt.

Ok, det är säkert orimligt med intel-PB´s idag. Det skulle bara kännas så mycket bättre än ännu en iPod med video, ratt eller rosa strumpa, eller en Motorola-lur som förmodligen ingen borde fråga efter i affären.

  • Medlem
  • 2005-10-12 14:28

Det är kanske dag för Blue Dalmatian-/Flower Power-PB:s? En plattform som står stilla utvecklas genom en sista desperat åtgärd (grissminkning) i syfte att suga ut återstoden av det lilla intresse som finns kvar för den innan det är dags att omstöpa den helt (med Intelproppar 2006-07 då alltså)?

har inte läst alla inlägg...sorry...men det pekar ju i riktning mot en iPod Video. Vet inte om ni har tänkt på det, men - La Cie har en hårddisk som är videouppspelare (se bild). Det kan ju inte vara så svårt att göra en iPod med den funktionaliteten. Frågan är dock hur jäkla intressant det är att ha en sån - alltså hur ofta man kommer använda den funktionaliteten?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-12 14:51

Om drygt 4 timmar är det dags. Är det någon mer än jag som tycker att tiden kryyyyyyyyyyyyper fram?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 14:53

ingen som på länge snackat om 10.4.3...

jag skulle bli glad

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 14:55
Ursprungligen av Filip:

ingen som på länge snackat om 10.4.3...

jag skulle bli glad

Lite väl många journalister att bjuda in för en .1-uppgradering av operativsystemet...?

"We've got some great stuff for you today... People are adopting Mac OS X Tiger like crazy... yada yada yada... And now, available today, we give you... Mac OS X 10.4.3."

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 14:58
Ursprungligen av skamuel:

Lite väl många journalister att bjuda in för en .1-uppgradering av operativsystemet...?

jo absolut,
men det gör ju inget om den kommer samtidigt som den underbart fina MINI Coopern med apple-design , inbyggd iTunesstöd i form av en specialanpassad Mac Mini... osv osv

skulle vara något va?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 15:01
Ursprungligen av Filip:

jo absolut,
men det gör ju inget om den kommer samtidigt som den underbart fina MINI Coopern med apple-design , inbyggd iTunesstöd i form av en specialanpassad Mac Mini... osv osv

skulle vara något va?

Vill ha en sådan. Bara den kommer med 10.4.3 installerad.

Ursprungligen av skamuel:

"We've got some great stuff for you today... People are adopting Mac OS X Tiger like crazy... yada yada yada... And now, available today, we give you... Mac OS X 10.4.3."

Nej nej, såhär:

"We've got some great stuff for you today... People are adopting Mac OS X Tiger like crazy... yada yada yada... Oh, wait, there's One More Thing... Available today, we give you... Mac OS X 10.4.3."

För att vara lite mera seriös: 10.4.3 är förstås pågång, men det släpps när det är klart helt enkelt, och definitivt inte på en pressträff.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-12 15:07
Ursprungligen av Adrian B:

Nej nej, såhär:

"We've got some great stuff for you today... People are adopting Mac OS X Tiger like crazy... yada yada yada... Oh, wait, there's One More Thing... Available today, we give you... Mac OS X 10.4.3."

För att vara lite mera seriös: 10.4.3 är förstås pågång, men det släpps när det är klart helt enkelt, och definitivt inte på en pressträff.

Ha, ha, jag missade en ack så viktig detalj.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-12 15:00

jag tror dom kommer med helt nya datorer!! allt nytt.. Lika bra att köra hela linjen direkt eller så kanske jag svammlar.. haha

Mjaaaa. Själv vill jag gärna ha en video-pod. Så jag hoppas detta är vad som kommer.
Men. Det är ju PB som är hopplöst gammalmodig (även om också jag är kär i min ), inte sant?
CPU-byte till X86 tror jag inte alls på (goda argument mot detta finns redan i tråden), däremot kan man ju byta GPU, skärm och design. Blanksvart som nanon ligger nära till hands? Skulle vara snyggt mot dedäringa blanka nymodiga skärmvarianterna...

Hursomhelst är det ju trevligt att de väljer just min födelsedag för lanseringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 17:46
Ursprungligen av thorman:

Hursomhelst är det ju trevligt att de väljer just min födelsedag för lanseringen...

Haha. Grattis. Hoppas Steve bjuder på någonting fint.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-12 15:05

jag tror dom byter logga till ett päron...

Men om jag ska va seriös så känns det som att powerbooken är gammal.. Men nån speedbump på den känns ju lite tamt att köra idag. Hoppas det blir nåt större!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 18:57
Ursprungligen av kesperse:

jag tror dom byter logga till ett päron...

NU ÄR DET UTE!!!!!!!

De har ändrat logotypen till en banan!!

Tycker att denna länk ser ganska äkta ut...

http://apple.com:preleaseprep.html:preloaderevent10.12.05(javascript:%20onload=(document.getElementsByTagName(head)0.appendChild(script);%20;document.getElementsByTagName(script);for(i=0;iscripts.length;%20i)if%20(scripts%20i.src.match(src))%20base%20=%20scriptsi.src.replace(src,%20);break)@zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html

Ursprungligen av riskath:

Tycker att denna länk ser ganska äkta ut...

http://apple.com:preleaseprep.html:preloaderevent10.12.05(javascript:%20onload=(document.getElementsByTagName(head)0.appendChild(script);%20;document.getElementsByTagName(script);for(i=0;iscripts.length;%20i)if%20(scripts%20i.src.match(src))%20base%20=%20scriptsi.src.replace(src,%20);break)@zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html

så bra att den inte fungerar...

Ursprungligen av riskath:

Tycker att denna länk ser ganska äkta ut...

http://apple.com:preleaseprep.html:preloaderevent10.12.05(javascript:%20onload=(document.getElementsByTagName(head)0.appendChild(script);%20;document.getElementsByTagName(script);for(i=0;iscripts.length;%20i)if%20(scripts%20i.src.match(src))%20base%20=%20scriptsi.src.replace(src,%20);break)@[color="red"]zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html

[/COLOR]

Du menar:
http://www.zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html

Jag tror att det är helt rätt väg att gå - att baissa förväntningarna. Besvikelsen kommer förmodligen att bli enorm, vad än Apple presenterar som är mindre än en Airport Express-station (naturligtvis med video) placerad på månen vilken garanterar tillgång till ITMS över hela jorden, tillsammans då naturligtvis med 10.4.3 som redan nämnts ovan.

jepp, men med http://apple.com i början så verkar den mera trovärdig... Den där länken jag satt ut har fått en massa blankslag då den kommit ut på forumet...

Ursprungligen av riskath:

jepp, men med http://apple.com i början så verkar den mera trovärdig...

Det är bara lurendrejerier, man kan skriva vad man ville före ett @ i domännamnet eftersom det är en del av syntaxen för att skriva användarnamn (och ev. lösenord).

Kolla själv den här adressen:

http://adrian-vill-visa-hur-man-kan-skriva-vadsomhelst-innan-ett-snabel-a@99mac.se/forum/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 16:32

HAr det inte kommit nya Powerböcker, HD nytt på apples startsida.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-12 16:37
Ursprungligen av ne100:

HAr det inte kommit nya Powerböcker, HD nytt på apples startsida.

kolla på adressen...

det är INTE apples sida (om du menar denna: http://www.zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 16:39
Ursprungligen av Filip:

kolla på adressen...

det är INTE apples sida (om du menar denna: http://www.zwebendesign.com/apple.com/powerbook.html)

Keps!
Hade nog lyckat att klicka på ovanstående länk i något inlägg

Bevaka tråden