Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C++ och Objective C

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tillhör den skara hobbyproggare som skippat C och gått raka vägen till C++.
Nu har jag skaffat Apples "Learning Cocoa" med förhoppningen att lära mig skriva program för OS X. Efter tre kapitel är jag fortfarande förvirrad över de exempelkoder jag sett. Nog för man känner igen tankegångarna, men jag kan inte säga att jag känner mig direkt hemma.
Objective-C, bygger det på C-kod, och i sådana fall finns det något Obejctive-C++ eller måste jag lära mig ett språk till!? (förutom Cocoa försöker jag redan lära mig Java...)

/JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-09 03:12

Jag är själv relativt ny obj-c programmerare - tycker inte att det liknar c mer än vad c++ gör. Obejctive-C++ funkar nu i 10.1 och vad det betyder är att man kan blanda obj-c och c++ i samma fil, behöver bara lägga till .mm på filändelsen - mycket smidigt!
Har själv blivit mycket förtjust i obj-c, man tvingas att tänka objektorienterat - allt är objekt, dock så har man många stora klassbibliotek att lära sig så det känns som det kommer att ta ett tag innan man verkligen behärskar det...
Du kan ju bygga mosx appar/anropa klassbiblioteken från Java och det är ju oxå ett alternativ. För mig så blir det obj-c, känns mycket roligare än java!

Om du vill lära dig mer om Objectiv C++ kolla på http://cs.northwestern.edu/~josha/
(fick länken från 99mac )

Jag tuffar vidare ett tag till då! Nya språk brukar ju lossna efter ett tag...

1
Bevaka tråden