Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag en NOCD image?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-04 09:37

Nu vet jag inte om det ens är tillåtet, men här är min situation: Jag vet mycket väl hur jag kan göra en NoCD image från originalskivan, men som skrivbordsgeneral försöker jag spela C&C Generals på en Powerbook, men jag känner inte för att ha både spelet och .dmgn på datorn eftersom jag har rätt begränsat med hårddisk. Att släpa med sig skivan överallt känns heller inge kul... Har hört att det ska finnas sätt att göra sådana här dmg filer "mindre" på nåt sätt, men jag vet inte om det är möjligt (eller lagligt?).

Nåväl

Det kan väl inte vara mindre lagligt än att göra en skivavbild (vilket jag inte ser något som helst fel i när man betalat för spelet). Men hur man gör... Det kan inte rimligtvis ens vara möjligt för många spel. ja, bortsett från komprimerad skivavbild, men det har du väl redan?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 11:00

Prova att göra en liten skivavbild, tror den minsta är på 2.5mb ... döp den till exakt samma namn som CD skivan har när du mountar den. Mounta skivavbilden och prova att sepla... det BÖR gå, men jag är långt från säker...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 19:50

ofta kollar spel efter filer på skivan.. kanske kan du hitta nån sniffer som registrerar just vilken fil som läses och kopiera den till en liten skivavbild. men oftast (iaf vad jag har märkt) så är det exakt samma mapp-struktur med filer o hela kittet på sådana nocd-skivor, men filerna är avsevärt mycket mindre (5-20 k istället för några hundra mb..) så prova o kopiera fil-katalogerna (inklusive eventuella gömda filer) o se om det hjälper. du kan oxå skapa nåt dokument och ändra filtypen till "rätt" filtyper ifall det inte räcker med enbart mappar.
altså kopiera tex en bild/textdoc eller nåt sånt, byta namn till exakt som det heter på skivan o peta det på samma plats.

Senast redigerat 2005-10-04 20:57
1
Bevaka tråden