Video IN

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-04 02:15

Någon som har nått bra kort att rekomendera om man vill ha video IN? I detta fallet helst S-Video eller såndär vanlig gul, vit och röd kabel. Ska ha till PS2'an så bästa vore om kortet ger bra bild kvalité såklart. Ska även passa G5an.

• Oregistrerad
  • 2005-10-04 09:21

Miglias Directors Cut ger lika bra kvalitet som originalmaterial och är fullt kompatiblet med mac (Fungerar som DV-in i alla program). Vi har sålt ett antal till videoproffs och de gillar den. Kostar runt 4.000:- Det finns andra billigare produkter som ger "enklare" bildkvalitet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 10:23

"…ger lika bra kvalitet som originalmaterial…"
Detta är att ta i något då du kör in materialet i DV vilket i säg är komprimerat 5:1. Men det blir tillräckligt bra för de flestas behov.

Canopus har en serie DV-konverterar också som funkar bra men är snäppet billigare än Directors Cut:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=56506&product_id=594662

ADVC55 eller 110 och kostar 2200 resp. 3700 kr.

Kvalitétsmässigt vet jag inte hur dessa står sig mot varandra. Jag gjorde tester för ett par år sen och då ljög faktiskt inte Canopusom att ha de bästa DV-konvertrana på marknaden. Snabba, responsiva och hög kvalité.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-04 10:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 10:42

Miglias TV-kort låter bra så länge du har ett burk med PCI-kort-plats. Jag kan tänka mig det vill ha en lite biffigare CPU för bra transcoding till MPEG4, eller kör den det på hårdvara?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-04 11:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Miglias TV-kort låter bra så länge du har ett burk med PCI-kort-plats. Jag kan tänka mig det vill ha en lite biffigare CPU för bra transcoding till MPEG4, eller kör den det på hårdvara?

Användaren i fråga har en PM G5 och skall i första hand använda kortet för att koppla in sin PS2.

(Alchemy-kortet har inte MPEG4-encoding i hårdvaran)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-05 03:25

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46283&product_id=455946

Verkar rätt shysst faktiskt...får ta o spana in det kortet lite mer.

Erik.dv: Hur står sig Canopusom gentemot kortet som Marcus nämnde i bild kvalité? Ska trotts allt ha det till PS2'an först o främst. Någon som har koll på hur TV spelens bild kvalité blir idag med video kort? Minns ju när man kopplade in sitt NGC till sin gamla Performa som hadde nått inbyggt video kort...bilden blev ju inte lite rutig...^^
...o andra sidan lär ju utvecklingen på den fronten defenetivt ha gått framåt...
(gällde både när man tittade på TV och spelade)
Någon som har screenshot kanske?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 07:42

Jag har ingen aning faktiskt vilken som presterar bättre eller sämre. ADVC-boxarna kör i full PAL-upplösning med DV-komprimering. Alchemy kortet verkar du kunna välja själv vad du vill köra för codec (MJPEG är i regel bättre än DV men kräver mer HD-bandbredd).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-05 08:29

När man använder enbart video-in för att spela Playstation så behöver man inte välja någon codec.
Det är först när man vill spara ner video på disk som det är relevant.

Jag använder MJPEG med mitt Alchemy-kort när jag komprimerar video. Orsaken är att min CPU inte är tillräckligt kraftfull för att klara av att komprimera t ex MPEG4 i 25 bilder/s.

Man kan även välja DV om man hellre vill det.

1
Bevaka tråden