Hur mkt skiljer sig speciellt mycket mellan Pb o iB

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag kollar på priserna mellan iBook och PB kan man lätt konstatera vilken som är mest exclusiv,men är den stora ekonomiska skillnaden befogad. Alltså varför är den så mkt dyrare, dem flesta sakerna är ju snäppet bättre, men får man inte mer för pengarna?

För iBooken alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 18:54

Jo, man får mer för pengar om man köper en iBook. Värderar du DVI, audio-in och ett bra tangentbord högt ska du dock ta en titt på Powerbooken.

jag tycker grafikkortets beskaffenehet är avgörande till powerbookens fördel 32mb/64mb. Dessutom snurrar hårddisken inte fort, men fortare än i ibooken.
En detalj som jag undrar över är om det är kvickare bussar powerbooken och isåfall hur mycket kvickare. Nån som har pejl?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-03 19:17

Det är 167 MHz på alla PB och 133 (12") och 142 (14") på iB.

• Medlem
  • 2005-10-03 21:42

Skärmen är ju bra mycket bättre (fler pixlar) på PB. Det finns fler fördelar. Bara fördelar faktiskt om man bortser från priset...

• Medlem
  • Lund
  • 2005-10-03 23:15

Enligt en äldre tråd i ungefär samma ämne som jag inte kan hitta just nu bara för det, konstaterade en kille som utgav sig för att vara servicetekniker att skärmarna i pb och ibook var identiska, åtminstone om man jämför 12"-modellen. Tangentborden är också lika stora på båda modellerna.
Det du får mer av när du köper PB förutom de uppenbart fysiska aspekterna, sm dvi osv.... är snabbare systembuss, snabbare hårddisk och ett kraftfullare grafikkort med dubbelt så mycket minne, och i mitt tycke bättre kvalitet. (Högst subjektivt, men tycker att Nvidia-s prylar funkar bättre än ATI-s)

Batteritiden är också bättre på iBook.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 23:23
Ursprungligen av Korsriddaren:

Enligt en äldre tråd i ungefär samma ämne som jag inte kan hitta just nu bara för det, konstaterade en kille som utgav sig för att vara servicetekniker att skärmarna i pb och ibook var identiska, åtminstone om man jämför 12"-modellen. Tangentborden är också lika stora på båda modellerna.

Tangentborden är identiska (förutom bakgrundsbelysningen) på Powerbook 12", 15" och 17". Vilket innebär att de är lika stora som iBookarnas.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-03 23:24

Att skärmen på min Powerbook 15" är bättre än flickvännens iBook 12" är helt uppenbart för vem som helst som ser dem bredvid varandra. Ett tungt argument för en Powerbook tycker jag är själva byggkvaliteten. iBooken känns faktiskt lite plastig, medans Powerbooken har en gedigen känsla. Gå in och jämför själv hos en återförsäljare så förstår du vad jag menar.

Men visst, prisskillnaden är mycket stor.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-10-03 23:35

Faktum är att de som råkat ut för "olyckor" hävdar att iBooken är mer stryktålig, även om du tycker den verkar plastig. Att jämföra skärmen på 15" PB med en ibook är som att jämföra äpplen med päron. Jämför istället en 12" PB med en dito iBook, då har de samma skärm. Har sett 15" stå bredvid t ex 14" iBook i affären och tyckte mig inte upptäcka någon revolutionerande skillnad, men säkerligen är en högre upplösning att föredra framför en lägre, och det kan måhända även resultera i att upplevelsen gör att man tycker att 15" modellen är bättre än iBookens.

Hur mkt tror ni studrab. ligger på för en PB 12" combo.?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-04 16:47
Ursprungligen av AxelTesch:

Hur mkt tror ni studrab. ligger på för en PB 12" combo.?

Den är ju 10% så det är ju bara att räkna. På 14 495 kr blir det således 1449,50 kr. Alltså ca. 13 000 kr. Loggade in via Mecenat och priset är 13 045 kr.

Ursprungligen av gurne:

Den är ju 10% så det är ju bara att räkna. På 14 495 kr blir det således 1449,50 kr. Alltså ca. 13 000 kr. Loggade in via Mecenat och priset är 13 045 kr.

tackar då är nog pb med i matchen..

hur mkt kostar det att köpa studentkortet för det gör väl det?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-25 15:49
Ursprungligen av AxelTesch:

hur mkt kostar det att köpa studentkortet för det gör väl det?

Det där är olika. Vår kår (Medicinska föreningen i Göteborg) tar inget extra för Mecenatkortet utan man får det när man betalat kåravgiften.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-10-25 15:54

Mecenatkortet kostar ingenting, det är bara studentkortet som kostar och det är för närvarande 50 kr.

Ok, vad bra!!

jag håller med om att dess utseende är värt en hel del, jag har en pb12" och den gör att man känners sig ungefär lika snygg som efter en 5-6 öl. Om man då skall ha en ib så finns ju alternativet att köpa öl, men då riskerar man ju att få leverskador om man har tänkt använda datorn ofta.

spelar det någon roll vilket kort man använder ?

1
Bevaka tråden