var köpa kamera i Thailand?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-03 12:37

Jag har bekanta som ska till Thailand i vinter. De planerar att köpa en Nikon D70s eller liknande och en kompakt digitalkamera. Vad ska de tänka på? Var ska de handla? var ska de inte handla?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-03 17:01

Priserna är inte jättebra här längre. De bör kolla priser hemma att jämföra med.
Jag skulle gå till ngn butik i MBK eller Panthip Plaza och kolla:
1. Att de får VAT-kvitto så att de kan få VAT-tillbaks på flygplatsen (ta med pass)
2. Att de får garantibevis. Är inte säker på att Nikon har WW så de skall ju ha en som gäller i Europa och inte Asien.

(Man kan köpa över disk i MBK billigare men utan garanti/VAT)

//mattan

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 19:16

Var nere på MBK idag.
D50 med kit lins kostar 36500 THB ca 900 USD
D70S med kit lins kostar 46000 THB ca 1150 USD
dra av 7% VAT som man får tillbaks på flyget
Enbart lokal garanti, dvs Thailand

Nikon 5900 kostade 11900 THB

Man gör inte så jättemånga kronor på att handla kamera i Thailand jämfört med Sverige och
så har man ju det där med om den skulle gå sönder, lång väg och byta om man inte har en
internationell grej som jag tro Canon har bland annat!

Ställ frågan på http://www.soisixten.se så kan du nog få ett och annat tips!

Ursprungligen av Buchwald:

..så har man ju det där med om den skulle gå sönder, lång väg och byta om man inte har en
internationell grej som jag tro Canon har bland annat!

Canon har världsgaranti på objektiven men inte kamerorna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 12:50
Ursprungligen av Kristofer:

Canon har världsgaranti på objektiven men inte kamerorna.

Hmm. Nu var det ju iofs 2000 jag var i Bangkok senast men då när min kamera var lite ledsen var det bara traska upp till Canon, lämna in den och sen få tillbaka någon vecka senare fixad utan att betala en krona. Var det enbart goodwill alltså? (Kameran var alltså inte köpt i Asien).

Ja så kanske det var, fel av mig!

• Medlem
  • 2005-10-07 20:56

Tack alla! Ni bekräftar ungefär vad jag redan trodde.

Jag köpte min Powershot S70 för 3200kr inkl 1GB CF-kort 80x SanDisk i våras på Pantip Plaza i Bangkok. Då kostade kameran 5500 utan CF-kort på Cyperphoto.se.

Hur fungerar egentligen "global refund" och liknande? Jag antar att om jag köper en produkt i USA och får en global refund check så får jag tillbaka momsen på flygplatsen och behöver inte betala någon svensk moms när jag kommer hem? Stämmer detta?

Ursprungligen av smozle:

Hur fungerar egentligen "global refund" och liknande? Jag antar att om jag köper en produkt i USA och får en global refund check så får jag tillbaka momsen på flygplatsen och behöver inte betala någon svensk moms när jag kommer hem? Stämmer detta?

Skulle inte tro det. Men en kamera som hänger runt halsen är nog inte tullarna så vådligt intresserade av.

Ursprungligen av johan_tanying:

Skulle inte tro det. Men en kamera som hänger runt halsen är nog inte tullarna så vådligt intresserade av.

Men om du köper med global refund så plomberar butiken paketet så att du inte kan använda produkten innan du kommit hem.

Ursprungligen av smozle:

Nej. Du får tillbaka den amerikanska momsen av global refund. Ska du vara laglig ska du betala svensk moms + eventuell tullavgift hos tullen i Sverige.

• Medlem
  • 2005-10-18 09:35

Vem ser var man har brutit plomberingen?

edit: glöm vad jag sa. Jag tänkte på garantin.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 10:12

I MBK finns Foto-file på 1:a våningen som säljer de mesta i foto. Jag var där i våras men tyckte inte kamerahusen var billiga. Dock är fortfarande optik billigare än i Sverige. Kolla innan:
http://www.fotofile.net/main.html

1
Bevaka tråden