hur man fixar en äldre powerbook G4

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-03 11:58

vänner!

jag har kommit över en äldre powerbook G4: 10 gig hårddisk, 128 mb ram, kanske inte så sexigt, men jag älskar henne ... hur kan jag på bästa sätt fixa till henne, och var kan jag köpa såna grejer? jag är relativt färsk, för att inte säga nykläckt macare, och behöver tips, råd och hjälp.
/david

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 14:04

Mer RAM skulle nog inte skada Har för mig att det är SO-DIMM SDRAM PC133 som passar till en sån gammal maskin. Hur snabb är processorn? Sen går det ju också att byta ut hårddisken till en lite större, men det är nog lite svårare än att bara sätta dit mer minne.
Här är en länk till minnen: http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=887528&name=SDR

Om det är 400 eller 500Mhz modellen (skulle gissa det med tanke på hårddisken) så är det egentligen SO-DIMM SDRAM PC100 minnen som passar, men eftersom PC133 är bakåtkombitabelt (har jag för mig iaf) så spelar det ingen roll. Har även för mig att det inte är så svårt att byta hårddisk i en sådan så en ny sån skulle nog också vara bra (10Gb är lite i minsta laget för OSX)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Om det är 400 eller 500Mhz modellen (skulle gissa det med tanke på hårddisken) så är det egentligen SO-DIMM SDRAM PC100 minnen som passar, men eftersom PC133 är bakåtkombitabelt (har jag för mig iaf) så spelar det ingen roll. Har även för mig att det inte är så svårt att byta hårddisk i en sådan så en ny sån skulle nog också vara bra (10Gb är lite i minsta laget för OSX)

PB G4, 400/500 har PC100-minnen, ja. Fungerar dock även med PC133-minnen då dom kan köras i lägre klockfrekvens precis som Markus skriver här ovan.

1
Bevaka tråden