Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frustrerande fel i SQL Server

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

42000 - 229 - [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT permission denied on object ´sysjobs´, database ´msdb´, owner ´dbo´.;

Vad betyder det där och vad gör jag åt det?

Lite mer information kanske kan vara på sin plats. Sitter och utvecklar en webbplats med Lasso som middleware och SQL Server som databas och IIS som webbserver. Har fått Lasso att skicka ett SQL-kommando till databasen, vi kan kalla den "Shoppen" som ser ut ungefär så här:

EXECUTE Schedule_Job @UID = ´UNK9uypx995w´

Schedule_Job är förstås en Stored Procedure i "Shoppen". Det den gör är att ta emot siffran UID (12 tkn). Sedan gör den lite sökningar, lite beräkningar och avslutar med att skapa ett jobb i SQL Server Agent. Det jobbet schemaläggs på en viss tid och det har ett visst antal SQL-kommandon det skall ta sig igenom.

Om jag använder "Query Analyzer" (inställd på "Shoppen") och kopierar och klistrar in kommandot ovan och kör kommandot så fungerar det. Jobbet skapas precis som det skall. Jag kan även med en trace se att kommandot från Lasso kommer fram till rätt databas "Shoppen" och att det exekveras där. När jag skickar exakt samma kommando via Lasso så fungerar det alltså inte.

Aktuell användare är internetanvändaren och inte dbo men rättigheter verkar vara rena djungeln i SQL Server. Varför dyker till exempel msdb upp, det är ju inte till den kommandot skickas.

Jag förstår ingenting. All hjälp uppskattas förstås.

/Ola

Det verkar ju som när du kör proceduren i det ena läget har den rättigheter, men inte i det andra läget. Vilken användare är inloggat när du kör Query Analyzer? Din lassoanavändare verkar ha för lite rättigheter.

1
Bevaka tråden