iBook eller iMac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ! Jag har kommit till det stadiet när jag ska köpa en ny dator ...
Självklart en mac i alla fall. Men vilken ?
Räcker en iBook g4 12" till att tanka ner låtar leka med bilder safari + skolarbete osv.? , ska man ev. köpa till 512 extra minne eller ska man införskaffa en iMac som iof inte har mer minne men starkare prossesor och bättre grafik mm. Vad tycker ni , vad skulle ni göra .?

• Medlem
  • Botkyrka
  • 2005-10-01 20:07

ja såklart ibook 12

• Oregistrerad
  • 2005-10-01 20:08

Välj en iBook. Superb dator. Räcker till det mesta. Bärbar, det betyder mycket. Lägg till en större hårddisk från början, liksom 512 MB minne. Om du vill spara lite pengar så köper du ett minne och sätter in det själv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-01 21:38

beror på om du egentligen behöver en bärbar. imac är klart en bättre dator och mer ergonomisk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 23:30

Självklart ska du ha en liten trevlig bärbar iBook (12" förstås). Glöm bara inte att ta *minst* 60 Gb hårddisk och naturligtvis kolla om du har studentrabatt.

• Medlem
  • 2005-10-02 00:00

Flyttar till rätt forum.

Mod

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-02 00:07

Är du någorlunda händig rekomenderar ajg att köpa minne nån annanstans än från Apple. Apples minne är så mycket dyrare att det blir billigare med ett annat minne+frakten för det än vad det blir att ha Apples egna. Såvida dom itne sänkt priserna nyligen men det brukar vara så.

Ursprungligen av xtimmyx:

Är du någorlunda händig rekomenderar ajg att köpa minne nån annanstans än från Apple. Apples minne är så mycket dyrare att det blir billigare med ett annat minne+frakten för det än vad det blir att ha Apples egna. Såvida dom itne sänkt priserna nyligen men det brukar vara så.

är det svårt , jag är kanske inte den mest händige men om det bara är att plocka isär , byta ut plocka ihop är det nog lugnt

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-02 13:36

det är inga problem, här finns en guide på svenska: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_ibkg4/ibg4-mem-cip1.pdf

Ursprungligen av xtimmyx:

det är inga problem, här finns en guide på svenska: http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_ibkg4/ibg4-mem-cip1.pdf

man tackar

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-02 14:01

varsågod

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-02 20:31

Det är en smaksak, men jag tycker att 12"-skärmen är för liten. Jag köpte 14-tummaren och är jättenöjd. Jag använder den mest som stationär och tar med den till universitet kanske en gång i veckan. På det hela taget tycker jag inte att man tappar speciellt mycket i bärbarhet vid valet av 14". Det är några centimeter och 0.5 kg, så det är inte som att det är en jättestor skillnad.
Men gå till en butik och jämför själv!

Dessutom kan du ju inte få inbyggd DVD-brännare på 12", vilket är bra att ha när man gör backuper.

Men jag rekommenderar helt klart iBooken, den klarar av det du beskriver att du vill använda den till.
Det är riktigt praktiskt att kunna flytta på datorn, om det så bara skulle vara hemma, mellan sängen och skrivbordet.

Jag kör för övrigt på 512, och klarar mig utmärkt på det. Gör ungefär det du skriver att du kommer att använda din burk till. Köp en med 512 och testa ett tag, innan du beställer extra minne!

Ok, jag tror att det kommer bli så här ungerfär .. Jag köper iBook 12".
Utan någotning tillagt, om det behövs fixas det senare. Sedan blir det en 17 eller 19" tft skärm att ha när man är hemma.?Vad tycks om det?

iBook 12" à 10.295 - Studentrabatt och en Acer 19" à 3000kr = ca.13000 och då är inte studentrab. avdragen det motsvarar en iBook 14" och det tycker jag är mycket prisvärt.

Senast redigerat 2005-10-03 18:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 18:52
Ursprungligen av AxelTesch:

Ok, jag tror att det kommer bli så här ungerfär .. Jag köper iBook 12".
Utan någotning tillagt, om det behövs fixas det senare. Sedan blir det en 17 eller 19" tft skärm att ha när man är hemma.?Vad tycks om det?

iBook 12" à 10.295 - Studentrabatt och en Acer 19" à 3000kr = ca.13000 och då är inte studentrab. avdragen det motsvarar en iBook 14" och det tycker jag är mycket prisvärt.

Jag tror du kommer ångra att du inte tar en större hårddisk. Den är *mycket* svår att byta själv.

Ursprungligen av Kambei:

Jag tror du kommer ångra att du inte tar en större hårddisk. Den är *mycket* svår att byta själv.

Man kan ju alltid köpa bärbar hårddisk om utrymme inte finns..

Har iBook plats för två minnen dvs 2 so-dimms?

• Oregistrerad
  • 2005-10-04 18:22

Har iBook plats för två minnen dvs 2 so-dimms?

iBooken har bara en ledig kortplats.
http://www.apple.com/se/ibook/specs.html

så då går det alltså inte att lägga till ett nytt minne?
men som sagt , räcker 512 mb och 40 gb .. till musik(har en iPod mini 4 gb så det blir nog inte mer än 5 gb musik), några filmer , lite foton och att arbeta med safari. det kommer inte spelas ngra spel.och jag kommer ladda ned från dc ++.?
för att en pb känns lite dyr med tanke på den lilla prestanda skillnaden.

• Oregistrerad
  • 2005-10-04 19:06

så då går det alltså inte att lägga till ett nytt minne?
men som sagt , räcker 512 mb och 40 gb .. till musik(har en iPod mini 4 gb så det blir nog inte mer än 5 gb musik), några filmer , lite foton och att arbeta med safari. det kommer inte spelas ngra spel.och jag kommer ladda ned från dc ++.?
för att en pb känns lite dyr med tanke på den lilla prestanda skillnaden.

du kan lägga till upp till 1gb i och med att en plats är ledig, dvs maxa den till 1,5gb.
det klarar du dig nog en bit med.

Jag har en iBook 12" 1Gb internminne och 80Gb hårddisk. Är supernöjd... även om jag ångrar att jag inte tog den största hårddisken på en gång! Har man en 4Gb miniPod så ska man nog inte tro att 5Gb räcker till för låtarna... plus allt annat som man vartefter kommer på att man kan använda iBooken till! Skaffade bl.a. en digitalkamera nu, och märker hur stor plats bilderna tar!

Fördelen med bärbar är ju också att du kan sitta precis var du vill och "surfa på webben". Du har ju Airport inbyggt från början. satsa alltså på trådlöst internet hemma. Du kommer att upptäcka många platser ute i samhället där du automatiskt loggas upp på ett lokalt nät när du startar webläsaren Safari eller Mail.

Om du väljer en iBook, satsa alltså på minst 1 Gb internminne, och stoooora hårddisken!

Fördelen med den stationära iMac är ju att allt är större: den större skärmen, större hårddisk, bättre upplösning, mer internminne, snabbare dator. Man får väga specifikationerna mot behov...

Hoppas du får mycket glädje av din kommande Mac nu!

• Medlem
  • 2005-10-03 19:40

Innan jag testade en iBook 14" skulle jag nog ha satsat på en iBook 12" i ditt fall. Men nu skulle jag hellre satsa på en lite begagnad 15" Powerbook i stället. Jag har en TiBook själv och vet nu att jag inte vill släppa de ganska många fler pixlar skärmen har. Även en 14 iBook är ganska begränsad. Det är ganska stor skillnad på 1280x854 och 1024x768. Och en årsgammal Powerbook är det inga större prestandaproblem med.

Typ nåt sånt här:
15": http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86049
12": http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=84326

Ursprungligen av Baron:

Innan jag testade en iBook 14" skulle jag nog ha satsat på en iBook 12" i ditt fall. Men nu skulle jag hellre satsa på en lite begagnad 15" Powerbook i stället. Jag har en TiBook själv och vet nu att jag inte vill släppa de ganska många fler pixlar skärmen har. Även en 14 iBook är ganska begränsad. Det är ganska stor skillnad på 1280x854 och 1024x768. Och en årsgammal Powerbook är det inga större prestandaproblem med.

Typ nåt sånt här:
15": http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86049
12": http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=84326

Jag blir ganska sugen på 12an men jag undrar om det inte känns som att jag inte vet hur bra batteriet är på begagnade så om det ska bli en PB blir det i så fall runt sommaren 06 ..pga eknonomin ..

iBook 12" är en mysig maskin. Se till att köpa med en större HD, gärna 80 gig eller så. Har man mycket musik blir det snabbt fullt annars. Istället för att lägga pengar på 14" med DVD-brännare kan man unna sig en extern HD. Funkar smidigare för backups.

Var beredd på att lägga ner lite pengar på extra RAM om du vill göra något mindre vardagligt med datorn. Återigen, vill du jobba lite med media typ medföljande Garageband för musik och filmredigering är en extern Firewire-HD en bra idé. Den inbygda HDn i iBook är inget fartmonster.

jag tyckte också att powerbooken känndes dyr när jag köpte min ibook, men hade jag kunnat gå tillbaka hade jag tagit pb'n utan tvekan. ibooken är inget prestanda monster,

1
Bevaka tråden