Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-legitimation - steg för steg instruktion efterfrågas

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skulle vilja få igång e-legitimation för deklaration, CSN etc. Har nya Mac-grejjer och senaste av allt i mjukvaruväg, men ändå för jag det inte att fungera.

Jag har förstått att man måste skaffa sig ett BankID via sin internetbank till att börja med. Dettta har jag gjort (Handelsbanken) men sen när jag ska logga in på exempelvis CSN för jag felmmeddelanden om att inlogging misslyckas hela tiden.

Någon som fått detta att fungera och som kan förklara lite steg-för-steg-pedagogiskt?

Jag har handelsbanken ska tilläggas.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:54

Jag har Skandiabanken och försökte skaffa e-leg. Men det gick inte. Testade med både Firefox och Safari. Tröttnade och skulle skaffa ett via en PC och sen flytta över till macen, men det gick inte heller. Då gav jag upp.

Om nån lyckats, berätta!

Jag har E-leg från Sparbanken Finn och det har fungerat både på skatteverket och försäkringskassan

Hans

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-02 21:37
Ursprungligen av Stephan H:

Jag har Skandiabanken och försökte skaffa e-leg. Men det gick inte.

Det går visst, med Safari.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 23:14
Ursprungligen av jahve:

Det går visst, med Safari.

Testade nu och det fungerade faktiskt

När jag senast testade gick det varken på macen med firefox eller safari, eller på en pc med senaste explorer. Antar att de måste haft några temporära störningar just när jag försökte, eller så har de uppdaterat programmet, för nu så såg det lite annorlunda ut.

Jag har en Imac G3 som är nästan 3 år gammal och kör Safari. Jag skaffade e-legitimation genom Länsförsäkringar Bank. Har inte haft några som helst problem. Kanske haft tur.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 23:17

Jag har haft liknande problem och jag tror att det då hade att göra med att jag använder diverse reklamblockeringsfunktioner i Safari och FireFox.

Har du Handelsbanken, Boma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 11:55

Ni som har SkandiaBanken, hur gör ni? Loggar ni in med Firefox och hämtar ett cert? Är det Safari som används efter det?

Skulle uppskatta en guide.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 20:24
Ursprungligen av JohanB:

Ni som har SkandiaBanken, hur gör ni? Loggar ni in med Firefox och hämtar ett cert? Är det Safari som används efter det?

Skulle uppskatta en guide.

När jag skulle skaffa BankId med Firefox fick jag något luddig meddelande Tyvärr kan du inte beställa ett BankID då du saknas i SPARs officiella register."

Jag mailade till kundtjänsten och fick en förklaring som jag inte vet hur ska jag tolka.
"Hej!

Tack för din förfrågan!

Idagsläget fungerar Bank ID endast med Safari för Mac. Tyvärr har Skandiabanken inte något stöd för Safari då Netscape 7 eller Mozilla Firefox är de webbläsare som stöds.

Vår ambition är så klart att alla våra Mackunder ska kunna använda tjänsten BankID men när ett ev. stöd för Safari kan ordnas är idag oklart.

Kan någon hjälpa mig ) Går det eller går det inte med Firefox ?

Följ instruktioner enligt nedanstående länk:

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=7697&part=shownews.inc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 23:20
Ursprungligen av toox:

Går det eller går det inte med Firefox ?

För mig fungerar SkandiaBanken och Bank-ID med Firefox nu, trots att deras kundtjänst påstår att det inte går (när jag skrev tillbaka och berättade att det faktiskt fungerade fick jag inget svar...).

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 23:38
Ursprungligen av JohanB:

För mig fungerar SkandiaBanken och Bank-ID med Firefox nu, trots att deras kundtjänst påstår att det inte går (när jag skrev tillbaka och berättade att det faktiskt fungerade fick jag inget svar...).

Men hur gjorde du? Förresten kul att se dig här Johan

*uppdaterad*
efter att jag läste ditt medd gick jag på Skandiabanken och försökte installera på nytt och det gick utan problem. Hm, det var ju konstigt samt bra att det löste sig

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-08 21:21

iJohannes skrev att han har Handelsbanken, men svaren verkar mest handla om Föreningssparbanken. Det är himmelsvid skillnad.

Jag har Handelsbanken och e-legitimation, alltså sådan som man använder för att deklarera till skillnad mot den man behöver för att logga in på Handelsbanken.

Frågan har diskuterats flera gånger tidigare och Handelsbankens kundtjänst säger, helt riktigt att det fungerar inte (direkt) i macen. Men gör så här kommer du runt det:
Gå till någon som har en pece och logga in och skaffa Bank-ID med den. Flytta ditt Bank-ID (hela mappen cbt) till något bärbart minne och kopiera det till din hårddisk så fungerar det.

Mappen cbt skall ligga i din användarmapp.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-06-08 21:37

I näst senast MacWorld (Nr 5 2006) finns ett repotage om E-leg på Mac och där finns bl.a Handelsbanken med.

Tidningen går säkert att låna på närmaste bibliotek.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-08 21:51
Ursprungligen av Marco:

I näst senast MacWorld (Nr 5 2006) finns ett repotage om E-leg på Mac och där finns bl.a Handelsbanken med.

Tidningen går säkert att låna på närmaste bibliotek.

Tack för tipset, Marco.
Artikeln finns också att köpa direkt från Mac World, jag sökte på denna länk:
http://macworld.idg.se/globalincludes/applikationer/pdf_arkivet/default.asp?sajt=mw&SearchTarget=pdf&soktext=Bank-ID

30 kr kostar den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-09 14:35

Som jag förstått det av diskussionen ovan är alltså Bank-ID och E-legitimation samma sak? Stämmer det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 15:52
Ursprungligen av frazze:

Som jag förstått det av diskussionen ovan är alltså Bank-ID och E-legitimation samma sak? Stämmer det?

Saxat från http://www.bankid.com/BankidCom/Subpages/SubMaster.aspx?link=Sv111&page=BankID.htm:

Citat:

BankID är en bankgemensam tjänst för elektronisk identifiering och underskrift på Internet.

Med andra ord, typ ja.

Nordea och E-leg

Hej,
Hur är läget idag i denna infekterade fråga? Finns det något enkel lösning idag? Kör MacOS 10.4 och har även installerat Firefox. Någon som vet?

1
Bevaka tråden