Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till "dvd shrink" till MAC?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit inne på det tidigare i en annan tråd... men tänkte gå in på det lite djupare nu.

Mad "dvd shrink" till PC så kopierar man film som de flesta vet... Nu undrar jag om det finns något program till MAC som gör det lika smidigt och enkelt.

Söker efter funktioner som:

Ta bort all reklam, varningstexter, menyer m.m. BARA BEHÅLLA FILMEN!
Välja ljudspår och texter själv
Komprimera i olika steg
Och sedan spara det i filer på datorn som man senare kan bränna ut (även titta på direkt från h-disken... .vob filer på PC)

Finns detta till MAC, eller letar jag förgäves?

Hoppas ni kan hjälpa mig som många gånger tidigare... MVH Per

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 22:52

öööh, menar du piratkopiera hyrfilmer?

hrm...

Ha ha ha... Nä... Jag är en dvd-samlare! Och när man har mycket film, så ökar "risken" att ens vänner vill låna film av en... eftersom jag ogillar att låna ut mina orginal, så har jag istället gjort EN kopia av MIN film som jag lånar ut istället... Vill nu kunna fortsätta med det med min MAC (sålde min PC förra veckan)

Hoppas därför att någon kan tipsa mig om ett program som kan typ samma sak...

MactheRipper + brännarprogram som klarar VIDEO_TS-mappar
http://www.releasethedogs.com/mtr

Dessa kostar lite mer:

http://www.dvd2one.com (50 €)
http://www.fastdvdcopy.com (100$)

För hårddisktittning är en enkel mjukvara Handbreak
http://handbrake.m0k.org

Motsvarar alla dessa program mina önskemål på fuktionerna som jag nämnde i mitt första inlägg?

Ursprungligen av Piggelin:

Motsvarar alla dessa program mina önskemål på fuktionerna som jag nämnde i mitt första inlägg?

Det mesta duger åt mig men du har nog högre krav så jag ska inte svara på frågan. Sidorna innehåller demo-program så testa med dom.

  • Medlem
  • 2005-09-29 23:10

Även Roxios Popcorn funkar fint.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-09-30 01:54

Nya Toast 7 fixar det bra tycker jag.

Fortsätter från tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85940 där jag ställde samma
fråga som Piggelin.

Ursprungligen av onnyt:

Nya Toast 7 fixar det bra tycker jag.

Nja, det är ju det de inte gör tyvärr!

Skulle du försöka får du följande meddelande från Toast:

The DVD you ar trying to copy is encrypted. DVD
decryption software is not included in this software.
Roxio does not provide technical support for
decryption software distributed on the Internet or in
any other way.

Anders Täpp: Du får rätta mig om jag har fel, men är MacTheRipper och dvd2one två rätt
likvärdiga program eller? Manuellt borttagande av onödiga ljudspår och subs.

FastDVDcopy verkar göra det DVDShrink gör när den plockar ner storleken.

Det ultimata vore om det fanns ett program som gjorde precis som DVD Shrink, plocka bort
crypteringen, minskade filen, tog bort ljud och subs och brände.

Men det finns tydligen inte till Mac, har jag fattat det rätt då?

Klarar inte Fast DVD Copy hela processen inklusive bränning?

Demoläget gör det möjligt att kopiera 1 st skiva. Sen måste man köpa programmet. Du kan testa kvaliteten på det sättet och se om det är värt priset.

Senast redigerat 2005-10-02 11:02

Eftersom FastDVDCopy är rätt dyr kan man ge följande sammanfattning för övriga program.

Rippa ner skivan till hårddisken med Mactheripper. Detta tar bort krypteringen.
Använd ett krymp-program för att få ner storleken under 4,7 gb. Krympprogram är DVD2One men sen finns även ffmpegx som inte nämnts här tidigare. Den kan i princip allt vad gäller videokodning men kan vara lite knöligare att lära sig. ffmpegx kan skapa en färdig DVD image-fil om man hellre vill ha det.
Sen släpper man in den krympta VIDEO_TS-mappen eller image-filen i brännarprogrammet.

Om jag förstått rätt kan Popcorn eller Toast 7 hjälpa till med krympandet och sen bränna men de klarar inte att ta bort krypteringen. Man får dock ner processen till två steg, inte tre.

Laddat hem Fast DVD Copy nu och kör ett test och vad jag fattat är detta program rent av bättre
än DVD Shrink, mycket smidigt och lätt att förstå, man kan ta bort vilka extra grejer som helst, sub,
ljud och bonus. Du ser hur storlek och kvalite på filmen ändras efter hand som du väljer bort vissa
saker.

Bättre än DVD Shrink vad det verkar, men är det värt pengarna?...Ja, för egen del så står en PC brevid
den här burken så frågan är inte om den ska få sköta detta i fortsättningen också....

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-03-08 13:46

Roxis PopCorn 2 verkar vara ett bra program oss som vill backa upp våra dvd filmer. återkommer med mer info när jag har testat det

Vi länkar inte till sådant material här /Mod

Senast redigerat 2007-03-08 14:20
Ursprungligen av FriG:

Roxis PopCorn 2 verkar vara ett bra program oss som vill backa upp våra dvd filmer. återkommer med mer info när jag har testat det

Vi länkar inte till sådant material här /Mod

Finns det nåt bra program som är universal binary som motsvarar mactheripper?

Senast redigerat 2007-12-01 14:06
Ursprungligen av Stefan Swales:

Finns det nåt bra program som är universal binary som motsvarar mactheripper?

MacTheRipper 3

Ursprungligen av hummel:

MacTheRipper 3

Ja, jag fick det svaret i en annan tråd, och nu har jag lyckats hitta det. Men det var lite svårt. Det fanns inte på versiontracker t.ex. Det senaste där var 2.6.6. Undrar varför.

Trean finns väl bara i beta, eller?

Ursprungligen av Capeman:

Trean finns väl bara i beta, eller?

"Bara beta" tja det stämmer att versionsumret har beta i sig. Har du upplevt något problem med programmet?

Ursprungligen av hummel:

"Bara beta" tja det stämmer att versionsumret har beta i sig. Har du upplevt något problem med programmet?

Nej, jag använder inte programmet överhuvudtaget längre. Jag vet bara att den har varit i "stängd" beta i evigheter och därför har den varit svår att få tag på "legalt".

1
Bevaka tråden