Blåbärsfråga: Vad är RAID?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-28 21:17

Ja, jag undrar helt enkelt vad RAID är, vad man har det till, pros and cons, etc.

*kan inget - vill veta*

• Oregistrerad
  • 2005-09-28 21:21

Det finns en bra och rätt ingående förklaring/beskrivning på susning, men kortfattat kan man säga att RAID är olika sätt att koppla ihop hårddiskar så att de fungerar som en enhet, antingen en jättestor, eller en med redundans där det inte gör något om en av diskarna som är med i RAID-matrisen (?!) slutar fungera.

Förklaringen på Susning.nu är bra och har du läst och förstått den tror jag du lärt dig mycket om RAID. Ett snabbt svar på frågan vad man har det till är att man kan använda det för både ökad prestanda och/eller ökad säkerhet. Det vanligare (tror jag) är att man använder det för något typ av ökad säkerhet för att klara av ett diskhaveri.

En parentes...

Min första kontakt med herr Björnström (som driver det här stället) var på 90-talet när firman jag hade då köpte 2 st beiga G3 maskiner av firman han hade då. De var bestyckade med dubbla hårddiskar och jag slog på RAID för prestanda vilket var spännande. Det innebar i prinicip dubbelt så snabb hårddisk. Spara stora filer var helt sjukt för dialogrutan försvann i samma ögonblick man klickade knappen Spara.

1
Bevaka tråden