Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB adapter för trådlöst nätverk till Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[FONT="Verdana"]Hej!

Jag har en stationär Mac därhemma som jag skulle behöva koppla samman med min Netgear-router. Problemet är två saker:

1. Överföringen mellan router-dator behöver ske trådlöst.
2. Eftersom jag redan har en router, behöver jag enbart en USB-mottagare till datorn för att överföra datatrafiken med. Jag kan inte installera något inbyggt kort i datorn pga av att där inte är mer plats för fler kort i datorn. Datorn har heller inte någon inbyggd trådlös överföring installerad och jag vill helst inte köpa någon ny Apple-Airportvariant om jag nu ändå har en router redan.

Fråga: känner du till någon USB-mottagare för trådlöst nätverk som stödjer Mac OS X? Netgear t.ex. har inget stöd för sådant till Mac.

Anledningen till att jag inte kör en vanlig nätverkskabel är pga att jag behöver borra genom väggar o annat för att dra kabeln, vilket dessvärre inte är tillåtet.

Önskar alla en riktigt fortsatt trevlig vecka!
//David[/FONT]

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-27 14:33

Du har inte redan ett nätverkskort i datorn? Isf finns produkter som denna
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5400457
en brygga mellan trådlöst och 100BaseT.

Här är lite mer information om den produkten som memark tipsar om:D-Link DWL-G810

Vad är det för Mac du har? Du skriver att där inte får plats fler kort - men då menar du kanske PCI-kort, eller? För även om du har slut på PCI-platserna i din dator, så kanske den har en kortplats för Apples Airport- eller AirPortExtreme-kort...

Här är en USB-adapter som funkar med Mac: D-Link DWL-122

Men berätta gärna lite mer om vad det är för Mac du har, vilka prestandakrav du har (om det måste vara 54 Mbps 802.11g, eller om det räcker med 11 Mbps 802.11b), och kanske också vilken budget du har för detta, så är det lättare för oss att hjälpa...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 15:50

Titel ändrad från "Trådlöst..."

OK, eftersom du har PCI-platser men ingen AirPort-plats, så måste det alltså vara en PowerMac G3 eller G4 som är minst 5-6 år gammal. Alla PowerMacar har haft AirPort-plats sedan slutet av 1999.

Jag har inte hittat någon annan USB-adapter med Mac-drivrutiner än D-Link DWL-122 (som tyvärr bara kör 802.11b). Den nyare modellen DWL-G122 har tyvärr inga drivrutiner till Mac.

Men det räcker kanske med 802.11b, om du har en så pass gammal och långsam(?) dator.

Men kanske behövs det inga drivrutiner. Det kanske fungerar ändå... Jag har själv en DWL-G122, som används på min flickväns PC. Jag kanske skulle prova att koppla in den i G5:an och se om det fungerar...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 16:43

Negatory

Jag kom nyss hem efter att ha införskaffat en D-Link DWL-G122 för att ansluta en lika gammal PowerMac G4 till nätverket.

Har precis konstaterat att det inte blir något liv i manicken och att drivisarna, precis som angivet på förpackningen, är Win-only. Så det blir till att försöka få pengarna tillbaka. Det positiva är kanske att jag därmed besparat någon annan från att slösa tid och pengar på samma sak

Kanske bättre att satsa på en Mac mini till barnen istället? Eller kanske låta bli att koppla deras dator på nätet, det finns ju så mycket barnförbjudet...

Alla G4or och G5or har plats för Airportkort så det behöver du ingen extra PCI plats för.

Oj, här trillade en mängd olika frågor in på samma gång. Ska försöka besvara dem på kortaste och snabbaste sätt:

1) Min router stödjer 54 Mbps 802.11g, så det skulle jag gärna vilja att överföringen den trådlösa överföringen också gör.
2) Precis som du antog Jesper, så har jag ingen plats för fler PCI-kort i datorn eftersom de är uppbokade för annat. Dessvärre har jag ingen kortplats för Apples Airport- eller AirPortExtreme-kort heller, vilket gör att det enda jag kan komma på i dagsläget är att köra anslutningen via USB.

Håller fullkomligt med dig Macx Datorn är enbart en "handvevad reserv"-arbetsdator och fastän den är förvånansvärt snabb med allt RAM-minne så är det nog bättre att satsa på något annat.

Med andra ord: I give up!

Varför ge upp? Det finns ju en produkt (DWL-122) som fungerar, och som inte är så hemskt dyr (ca 400 kr). Visserligen bara med 11 Mbps, men det är väl helt OK för en "reserv-dator".

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 18:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ge upp? Det finns ju en produkt (DWL-122) som fungerar, och som inte är så hemskt dyr (ca 400 kr). Visserligen bara med 11 Mbps, men det är väl helt OK för en "reserv-dator".

Helt rätt, Jesper. Jag hade kollat innan att den skulle funka. Sen fick jag med mig ett "G" för mycket... DWL 122 är säkert ett bra alternativ för en "tredje-maskin".

I mitt fall hade jag tänkt hotta upp med trådlöst nätverkskoppling (dra sladd var inget alternativ för mig heller) + Tiger, osv men i eftermiddag insåg jag att det nog är dags att tänka om. Det gamla tröskverket börjar bli för gammalt helt enkelt. Och en mini kostar inte så många lusentappar.

DWL-G122 fungerar med macen - men med 3:e parts drivisar. Finns här:

http://www.ralinktech.com/supp-1.htm

Donglen innehåller samma chipset som 11g-RT2500, ladda ned den senaste drivisen för macosx så är det rock'n'roll.

Har DWL G-122 själv, funkar fint. Det verkar som om jag får dra ur och sätta i donglen när datorn varit avstängd/startats om, men det kan vara min maskin.

iMac G5 1.8 17" 1Gb ram, osx 10.4.2.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 17:39
Ursprungligen av sugplopp:

DWL-G122 fungerar med macen - men med 3:e parts drivisar. Finns här:

http://www.ralinktech.com/supp-1.htm

Donglen innehåller samma chipset som 11g-RT2500, ladda ned den senaste drivisen för macosx så är det rock'n'roll.

Har DWL G-122 själv, funkar fint. Det verkar som om jag får dra ur och sätta i donglen när datorn varit avstängd/startats om, men det kan vara min maskin.

iMac G5 1.8 17" 1Gb ram, osx 10.4.2.

Hur fungerar DWL-G122 på avstånd och genom väggar?

Ursprungligen av palb:

Hur fungerar DWL-G122 på avstånd och genom väggar?

Den går igenom 4 helt vanliga innerväggar (gips/regel/gips) utan några problem. Sträckan till router är typ 8 meter. Skulle gärna springa ut och testa, men jag orkar inte börja krångla med skarvsladdar etc...

dwl g-122

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 10:36

Någon som vet om en DWL-G132 också fungerar?

Och sen finns det en bra lista på http://home.earthlink.net/~metaphyzx/Wireless.htm
där du även får tips på drivrutiner.

Ursprungligen av ghost9999:

Och sen finns det en bra lista på http://home.earthlink.net/~metaphyzx/Wireless.htm
där du även får tips på drivrutiner.

Jupp, men DWL G-122 finns inte med...

Svar nej. Jag har kollat med Netgears Amerikanska e-support samt ringt till den svenska försäljningsavdelningen, men de har inget stöd för Mac OS beträffande USB-trådlösa mottagare. Det är enbart deras routers som stödjer Mac OS X-serien, vilket även de flesta andra tillverkare tycks göra.

Den innehåller det här chipsetet;

http://www.atheros.com/pt/AR5005G.htm

finns inga drivisar hos atheros iaf

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-02-28 16:20

När jag kopplar in en d-link dwl-g810 (Ethernet till wireless) så blir det någon form av konflikt och man tappar kontakten med Airport extrem basstationen.

Någon som varit med om detta?

Var har du anslutit den ?
Jag har en som sitter ansluten till min nätverksskrivare. Skrivaren blir m.a.o. trådlös.
Jag hade en hel del problem innan det fungerade. Efter uppgradering av FW på DWL-g810 samt min AP DWL-2100AP funkerar det som det skall.

Ett tips till alla som letar efter USB-anslutna trådlösa nätverkskort.
Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter, med drivrutiner för 10.3 och 10.4.
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 16:12
Ursprungligen av Wiking:

Ett tips till alla som letar efter USB-anslutna trådlösa nätverkskort.
Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter, med drivrutiner för 10.3 och 10.4.
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

Som jag har letat efter ett trådlöst nätverkskort via usb till mac!! Tack, jag ska genast beställa.

Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 19:56
Ursprungligen av Wiking:

Ett tips till alla som letar efter USB-anslutna trådlösa nätverkskort.
Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter, med drivrutiner för 10.3 och 10.4.
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

Har någon testat denna produkt på Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 10:41

Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter fungerar utmärkt. Jag har testat den på en äldre iBook. Man kontrollerar den via en kontrollpanel i Systeminställningar. Datorn upptäcker automatiskt en ny närverksport (en1). Bra funktion till billig peng (299 kr).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-13 17:43
Ursprungligen av Wire:

Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter fungerar utmärkt. Jag har testat den på en äldre iBook. Man kontrollerar den via en kontrollpanel i Systeminställningar. Datorn upptäcker automatiskt en ny närverksport (en1). Bra funktion till billig peng (299 kr).

Jag kollade sepcarna på den; USB 2 står det. jag tänkte ha en sån på en G4 MDD, den har väl bara USB 1, funkar det ändå? Det kanske var USB 1 på iBooken du testade på?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-13 20:56

Ja, den fungerar på båda. iBooken jag testade på har USB 1.1 (IEEE802.11b).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-25 11:44
Ursprungligen av Wire:

Ja, den fungerar på båda. iBooken jag testade på har USB 1.1 (IEEE802.11b).

Jag har fått min Planex USB-moj nu. Installerat drivrutiner o s v. Det får kontakt med mitt trådlösa nätverk, men den kan inte ta sig ut på webben.
Har ställt in att den ska ansluta med DHCP, men det fungerar inte. Hur gjorde du?
PM G4 OS X 10.4.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 19:17

Jag har försökt på alla jävla sätt att få igång den där nu. Men den får bara ett tilldelat IP-nummer som lyder 169.254.174.24 i Nätverksinställningar. Det hjälper inte om jag ställer in manuellt heller.
Jag tog ner en PDF från tillverkarens hemsida och gjorde som det står där, men det fungerar inte i alla fall.
Den ska ansluta med DHCP och Automatiskt står det.
Min airport bas är inställd så den ska dela ut lokala IP-nummer i serien 10.0.x.x, det gör den också till två andra Macar här. Det fungerar perfekt. Men varför får USB-mojen ett helt annat nummer?
Den hittar mitt nätverk, men den kan inte ansluta till internet, inte heller snacka via nätverket med de andra Macarna.
Jag har provat med olika inställningar i AP admin. verktyget också.
Någon som har ett tips?

Bevaka tråden