Vilken filmskanner skall man köpa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far (föräldrarna har nyligen fått färg-TV men har ännu inte skaffat knapptelefon osv) minst sagt frapperade sin son i somras med en sprillans iMac G5 ståendes på skrivbordet, då jag kom på besök. Farsan har tänkt att arbeta med sin fars stora samling svartvita negativ. För ändamålet har han tänkt införskaffa en filmskanner och har sneglat på Minolta Dimache Scan Multi Pro.http://konicaminolta.com/products/consumer/digital_camera/dimage/dimagescan-multipro/index.html
Det måste vara en skanner som tar ALLA format men kommer samtidigt bara att användas för S/V. Är detta en bra och prisvärd scanner? Finns det något annat ni rekommenderar?
Jag antar även att det numera finns en hel del beg. skannrar på marknaden. Nu när allt fler (alla?) fotografer tagit steget fullt ut till det digitala. Är detta något att rekommendera eller är det som med en projektor, man vet aldrig hur många timmar den lyst och när den lyst klart är den slut.

(Jag har naturligtvis sagt att han(farsan) skall börja surfa runt på 99mac för att lära sig allt nytt. Från analog radio med ratt till Internet på en iMac, det är en riktig switcher!)

/ kalle.

• Oregistrerad
  • 2005-09-26 19:43

Det var till att välja en värstingskanner!

Vill man inte ha något som kostar 25 000:- kan jag tipsa om Epson Perfection 4990 Photo som verkar högst kompetent, men kostar bara en femtedel.

Håller med.
Var själv inte klar över detta. (25k :eek: )
Tack för tips ändå!

Har någon en annan modell de vill framhålla, gör gärna det.

/kalle.

• Oregistrerad
  • 2005-09-27 14:57

Jag använder en Konica Minolta Scan Dual III och den har några år på nacken men tuffar på väldigt bra!
Nu finns det en efterföljare som heter Scan Dual IV: http://kmpi.konicaminolta.us/eprise/main/kmpi/content/cam/cam_Product_Pages/DiMAGE_Scan_Dual_IV

Enda knaset är att det inte finns ngn funktion för automatisk borttagning av damm och repor, så det kan bli en del jobb i photoshop.

Jag funderar på att köpa en Minolta Dimage Scan Dual IV men hur är det med medföljande programvara för scanning. Fungerar den med 10.3.9. och 10.4.2. Varken Minolta eller återförsäljaren kan ge tydligt svar.

"Enda knaset är att det inte finns ngn funktion för automatisk borttagning av damm och repor, så det kan bli en del jobb i photoshop."

IV ska ha funktion för automatisk borttagning av damm och repor så varför säger du att det inte finns? Är det bara på trean eller är det så att programvaran inte fungerar?

/patrik

• Oregistrerad
  • 2005-09-28 13:25

Hej igen!
Programvaran som följde med min Dual III funkar bra i Tiger! Men jag använder mest Vuescan eftersom jag känner att jag har mer kontroll över resultatet då.
Och det finns dammreducering i mjukvaran men den är ganska så basic! I dyrare scannrar finns det inbyggt i hårdvaran och det funkar betydligt bättre!

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 15:41

Damm & repborttagningen är IR-baserad och funkar inte på svartvitt, har jag för mig.

Ursprungligen av Patrik G:

"Enda knaset är att det inte finns ngn funktion för automatisk borttagning av damm och repor, så det kan bli en del jobb i photoshop."
/patrik

Automatiskt borttagning av damm och repor ("ICE" på Minoltaspråk) fungerar inte på svartvita negativ. Detta då man har en infraröd (? - sitter inte med scannern framför mig) teknik att läsa av ytan på negativet/diabilden. Sv-v neg är som bekant nästan som relief i sig själva, så därför funkar inte denna typ av ytavläsning.

Jag har själv en Minolta Dimage 5400 (småbild) och där talas det om klart och tydligt att dammborttagningen inte funkar för svartvitt. Undantaget kanske kan vara de nyaste svartvita filmerna som framkallas i C41? För dia och färgneg är ICE guld värt om än långsamt (nyaste modellen av Minolta - 5500?? - skall vara dubbelt så snabb).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 10:05
Ursprungligen av Kalle Borch:

Min far (föräldrarna har nyligen fått färg-TV men har ännu inte skaffat knapptelefon osv) minst sagt frapperade sin son i somras med en sprillans iMac G5 ståendes på skrivbordet, då jag kom på besök. Farsan har tänkt att arbeta med sin fars stora samling svartvita negativ.

Jag kollade på negativ scanner och hade möjlighet att låna en NIKON för att scanna dia. Spenderade många timmar att sätta mig in i kalibreringar och inställningar för att fånga bilden rätt. Min uppfattning är att tröskeln är hög med dia/neg scanner och att det kräver mycket tid för att få det bra.

I mitt fall var det en stor mängd gamla dia bilder som skulle göras papperskopior av. Det fixade fotolabbet galant. Och dyrt blev det inte. Tekniken är digital och likväl kunde reultatet landat på en CD.

Om det är engångsimport av en mängd bilder kan det vara värt att titta på det alternativet.

Tack för alla råd, de förs vidare.
(Så småningom får farsan göra sina inlägg själv)

/ kalle.

Stabben står nu och tvekar mellan Minolta Dimache Scan Multi Pro och Nikons Super Coolscan 9000.
Priset är vad jag kan se det samma, ca 25k.
Har någon några synpunkt om dessa, för- och nackdelar etc? Och som våra lärare alltid sa; och varför?

Tack igen för alla inlägg så långt.

/ kalle.

1
Bevaka tråden