Apple rabatt vilseledande?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 18:10

Hej,

jag köpte nyligen en powerbook och en ipod mini för att utnyttja studentrabatten på 1400kr. Jag hade inte tillräckligt med pengar för att köpa båda samtidigt så jag väntade en vecka med ipoden. Nu upptäckte jag att det i villkoret står att båda produkterna måste finnas på samma faktura för att man ska kunna få pengar tillbaka.

I vanliga fall hade jag tänkt "det var mitt eget fel eftersom jag inte läste HELA det finstilta", men nu råkar jag vara en juridikstudent så jag godtar inte det. Jag anser att apples kampanj är för krånglig. De har skrivit ut olika steg man ska genomföra för att få tillbaka pengar men det finns ingen varning någonstans om att produktera måste köpas samtidigt.

Dessutom vet jag att teleoperatören Tre har blivit fällt för deras orena marknadsföring tidigare och fallet liknar detta enligt min åsikt.

Är jag ensam om att tycka detta?

Finns det någon på detta forum som är jurist?

Senast redigerat 2005-09-22 22:33
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-22 18:28

utan att ha lusläst någonting skulle jag nog anta att man ska köpa dem samtidigt.
dock är jag inte jurist, men där har du min åsikt

• Medlem
  • 2005-09-22 18:37

Hur skulle du tolka "Köp tre betala för två"? Att man köper tre artiklar men betalar för två, eller att man köper en sak ena dan, en annan den andra och sedan kan kvittera ut den tredje när man känner för det.

I realiteten är det ju ingen större skillnad, men mängdrabatter brukar bygga på samtida köp.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 18:47
Ursprungligen av stfm:

Hur skulle du tolka "Köp tre betala för två"? Att man köper tre artiklar men betalar för två, eller att man köper en sak ena dan, en annan den andra och sedan kan kvittera ut den tredje när man känner för det.

I realiteten är det ju ingen större skillnad, men mängdrabatter brukar bygga på samtida köp.

irrelevant. Det står på kampanjbladet att man ska köpa en berättigande mac och ipod mellan den 2 aug 2005 och 8 okt 2005. Det står också att kupongen ska vara poststämplad inom 45 dagar efter inköpsdatum. Inget av detta går inte att tolka till att man inte skulle kunna köpa en mac den 3 aug och en ipod den 4 aug och ändå få rabatten.

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 18:54
Ursprungligen av Flip:

irrelevant. Det står på kampanjbladet att man ska köpa en berättigande mac och ipod mellan den 2 aug 2005 och 8 okt 2005. Det står också att kupongen ska vara poststämplad inom 45 dagar efter inköpsdatum. Inget av detta går inte att tolka till att man inte skulle kunna köpa en mac den 3 aug och en ipod den 4 aug och ändå få rabatten.

som juridikstuderande borde du blivit informerad om att läsa villkoren, vilka inleds som följer:

Villkor: (1) Det här erbjudandet ger en rabatt till berättigade utbildningskunder (enligt villkoren nedan) som köper de berättigande produkterna (nedan) vid samma tillfälle från Apple Store for Education Individuals under perioden från och med den
2 augusti 2005 till och med den 8 oktober 2005.

är tveksam på att det går att tolka på något annat sätt än att det är samma tillfälle som gäller, eller?

i sin helhet: http://store.apple.com/Catalog/se/Images/BacktoSchool_coupon.pdf

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 19:20
Ursprungligen av svampmoln:

som juridikstuderande borde du blivit informerad om att läsa villkoren, vilka inleds som följer:

Villkor: (1) Det här erbjudandet ger en rabatt till berättigade utbildningskunder (enligt villkoren nedan) som köper de berättigande produkterna (nedan) vid samma tillfälle från Apple Store for Education Individuals under perioden från och med den
2 augusti 2005 till och med den 8 oktober 2005.

är tveksam på att det går att tolka på något annat sätt än att det är samma tillfälle som gäller, eller?

i sin helhet: http://store.apple.com/Catalog/se/Images/BacktoSchool_coupon.pdf

nej det går inte att misstolka det. Men det var inte det jag fråga efter heller. Det var mitt fel att jag inte läste allt ja men apple borde ändå har förtydligat det. Jag hänvisar till ett annat fall. Jag säger inte att det är 100 % att apple har fel men det finns en osäkerhet. År 2004 fick teleoperatören tre betala 200 000kr för att man i reklamen skrivit "fria samtal" men i verklighet så gällde det bara inom tres eget nät. Det stod i villkoren att det endast gällde inom tre nät men konsumentverket ansåg att konsumenternas lurades ändå. Jag tycker att detta är liknande men kanske inte lika tydligt som i tres fall. Köp en mac och en ipod och få 1400kr tillbaka. Hade det stådd köp en mac och en ipod samtidigt så får du 1400kr tillbaka. Tycker inte ni att det blir mycket mer självklart om det hade stått "samtidigt"?

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 19:27
Ursprungligen av Flip:

nej det går inte att misstolka det. Men det var inte det jag fråga efter heller. Det var mitt fel att jag inte läste allt ja men apple borde ändå har förtydligat det. Jag hänvisar till ett annat fall. Jag säger inte att det är 100 % att apple har fel men det finns en osäkerhet. År 2004 fick teleoperatören tre betala 200 000kr för att man i reklamen skrivit "fria samtal" men i verklighet så gällde det bara inom tres eget nät. Det stod i villkoren att det endast gällde inom tre nät men konsumentverket ansåg att konsumenternas lurades ändå. Jag tycker att detta är liknande men kanske inte lika tydligt som i tres fall. Köp en mac och en ipod och få 1400kr tillbaka. Hade det stådd köp en mac och en ipod samtidigt så får du 1400kr tillbaka. Tycker inte ni att det blir mycket mer självklart om det hade stått "samtidigt"?

det hade varit självklart, till och med övertydligt.
som kund hade jag personlingen känt mig dumförklarad av apple med den formuleringen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 19:40
Ursprungligen av svampmoln:

det hade varit självklart, till och med övertydligt.
som kund hade jag personlingen känt mig dumförklarad av apple med den formuleringen.

jag håller inte alls med. Det finns inget i "Köp en mac och en ipod så får du 1400kr tillbaka" som säger att köpen måste göras samtidigt.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-22 19:47

Visst hade det varit en tydligare formulering (om samtidigt stått med) men likväl är jag ledsen att säga att du nog kommer få problem med att få tillbaka pengarna. Alla sådana här erbjudanden som verkar nästan för bra för att vara sanna (när man dessutom fortfarande får den vanliga 10% studentrabatten) ska betraktas med viss skepsis och man måste läsa det finstilta.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 20:04
Ursprungligen av gurne:

Visst hade det varit en tydligare formulering (om samtidigt stått med) men likväl är jag ledsen att säga att du nog kommer få problem med att få tillbaka pengarna. Alla sådana här erbjudanden som verkar nästan för bra för att vara sanna (när man dessutom fortfarande får den vanliga 10% studentrabatten) ska betraktas med viss skepsis och man måste läsa det finstilta.

håller med om att jag får skylla mig själv för att jag inte läsa det finstilta. Men jag blir lite överraskad när alla verkar tycka att det är ok att apple försöker "luras". När de försöker locka folk att köpa produkter från dem måste de var tydligare i sin marknadsföring. Bara för att man har skrivet "villkor" betyder det inte automatiskt att det är ok med vilken typ av reklam som helst. iaf är det inte så i Sverige.

Nä det får bli ett samtal till konsumentverket imorgon.

• Medlem
  • 2005-09-22 19:03
Ursprungligen av Flip:

Irrelevant? Det är ju precis det det handlar om. Köp a+b inom perioden c få tillbaka d. Den enda tolkningsmånen är om man kan likställa "och" med "plus". Som jag ser det är Powerbook och iPod en enhet, som omfattas av tidsperioden. Din tolkning, som motsägs av avtalet, är att de är enskilt omfattade av tidsperioden.

Jag tycker inte att det finns några gråzooner, men testa att ringa Applestore och se vad de kan göra.

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 18:40

köpte min iPod oktober förra året, och ska snart köpa PB. vore jäkligt trevligt om man kunde få tillbaka 1400 på det...men jag är lite skeptisk
tror inte jag är nog optimistiskt lagd, hehe.

Förstår din synvinkel, och du har en poäng. Är inte jurist (bara några få juridikpoäng), men jag tror du får svårt att få rätt, främst därför att du måste läsa de finstilta villkoren för att överhuvudtaget veta vilka modeller som erbjudandet gäller. Detta framgår dessutom klart och tydligt av de inledande stegen i bladet ("Se villkoren" borde vara en hint, om inte annat ).

Tycker det är en klar skillnad i otydligheten i fallet med Tre och detta. Men, om du vill ha ett kvalificerat svar så är nog Konsumentombudsmannen bättre än 99mac.

Om vi tar bladet steg för steg:

Studenter.
Köp en Mac och en iPod så får du 1 400 SEK tillbaka.*
*Särskilda villkor gäller
står i direkt anslutning till rubriken och med stor text
Framgår tydligt att du inte bara kan rusa iväg och köpa valfri mac och iPod, utan att det finns villkor (begränsningar).

Du får 1 400 SEK tillbaka i fyra steg.
Du kan kombinera erbjudandet med studentrabatten som gäller på utvalda Apple-produkter.

Framgår att det endast gäller utvalda produkter.

Köp en Apple-dator och en iPod.
Köp en berättigande iBook-, iMac-, PowerBook- eller Power Mac-dator och en berättigande iPod från Apple Store for Education från den 2 augusti 2005 till och med den 8 oktober 2005. Moms tillkommer på köpesumman. Se villkoren.

De hänvisar klart och tydligt till villkoren och förklarar att Macen och iPoden måste vara berättigade, dvs att det finns eventuella begränsningar för var, när och hur du ska köpa dem.

Det framgår klart och tydligt över hela bladet, även vid en hastig titt, att särskilda villkor gäller. Fallet Tre kan du dessutom inte jämföra med rakt av, då en starkt bidragande faktor till deras vitesföreläggande var att de använde ordet "fria". Som du vet från dina juridikkurser så finns det hårda regler om hur man får använda ord såsom "fria", "gratis" och "utan kostnad".

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-22 20:35

lungt att man känner sig fett blåst på "rabbatten" rabbat får man när man betalar, inte efteråt.
Dessutom tar det cirka en månad innan du får kvittot du ska skicka in en kopia på eller hur det nu är, så var det förra gången dem hade "rabbatt" , innan dess hinner kampanjen gå ut... gissa om du får tbx dina pengar? jo, jag är lite bitter på apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 20:37

Klart att Apple gör villkoren så snäva och svårtolkade som möjligt, så att så få som möjligt utnyttjar erbjudandet. Hade de velat kunde de dragit av rabatten automatiskt när man köper grejerna på Apple Store.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-09-22 20:48

Håller med jurikstudenten. Verkligen en krånglig kampanj som man drar sig för att utnyttja. Nån blankett som man ska fylla i..... efteråt. Tusen mot ett att den är omöjlig och att svara på så att nästan ingen rabatt går igenom. Det luktar om den där "kampanjen". Skulle man inte klippa bort någon paketlapp? Som det visar sig att man i ivern slet bort o kastade, eller så råkade det inte vara någon lapp på ditt paket, omöjligt att bevisa efteråt..... tråååååkigt steve.......!!!

Senast redigerat 2005-09-22 20:59
Ursprungligen av rana:

Håller med juristen. Verkligen en krånglig kampanj som man drar sig för att utnyttja. Nån blankett som man ska fylla i..... efteråt. Tusen mot ett att den är omöjlig och att svara på så att nästan ingen rabatt går igenom. Det luktar om den där "kampanjen". Skulle man inte klippa bort någon paketlapp? Som det visar sig att man i ivern slet bort o kastade, eller så råkade det inte vara någon lapp på ditt paket, omöjligt att bevisa efteråt..... tråååååkigt steve.......!!!

Nej, direkt hjälpsamma att betala ut de där pengarna är de helt klart inte...

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=84593

...och i det inlägget missade jag steget som beskrevs ovan där Apple väntar tills erbjudandet gått ut innan de skickar kvittot i hopp om att man ska ge upp...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-22 20:43

jag skrev bara juridikstuderande för att det ger innehållet ett annat intryck. Och det gjorde det...kolla bara på svaren jag får. Om jag ska klargöra så borde jag nämna att jag började studera denna terminen. Hade jag uttryckt mig tydligare hade ni inte skrivit saker som "Som du vet från dina juridikkurser..." eller hur? point made.

• Oregistrerad
  • 2005-09-22 21:52

Tycker erbjudandet är så nära solklart man kan komma och dessutom nästan oförskämt bra.

Har aldrig hört talats om liknande kampanjer där man kunna sprida köpen. Hela poängen är väl att de vill ha merförsäljning, direkt. Om man trots det faktum bestämmer sig för att köpa men nån vecka emellan känns det dock riktigt angeläget att kolla det finstilta.

Men det är ju vad jag tycker.

Mvh Jocke

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-22 22:17

OT: Kunde för en massa år sedna nyttja ett erbjudande där man vid uppvisande av kvitto för inköpt PowerBook G4 + streck-kod kunde "rekvirera" en extern CD-RW-brännare kostnadsfritt.
Den levererades efter någon månad av DHL till min dörr. Helt kostnadsfritt.
Och det erbjudandet presenterades _efter_ den aktuella datorn var köpt...

Så visst kan Apple vara generösa.
/OT

Och jag tycker iPod-erbjudnadet verkar vara helt ok - om man tar del av villkoren först...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-23 08:16

Tror att en del av 'problemen' med liknande rabatter är att de inte är så vanliga i Sverige. Som jag har förstått det i staterna så är hela rebates-prylen med kvitton hit och dit, skriva ut den hemliga kupongen från nätet och ersättning förr eller senare på check rätt utvecklad och accepterad. Så förmodligen har de inte 'Sverige-anpassat' kampanjen.

Jag är nog van vid att det står 'köp X inom Y dagar' för att jag inte skall tolka det som att det gäller att man köper sakerna vid exakt samma tillfälle.

Det du kan göra, om du orkar, är ju att returnera (om det nu inte har gått 2 veckor dvs) prylarna du köpte en och en och därefter lägga en ny order. Blir lite lurigt att lägga ny beställning på iPod Mini iofs...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 08:40

Den kampanjen borde göras om, detta på grund av att den är väldigt vilseledande och oärlig. Jag kan nog med gott samvete säga att den inte är olaglig, vår ARU har tittat på den och hon sägera att det håller - men den är inte bra, så om någon apple människa läser - gå till marknadsavdelningen och berätta att dom måste omformulera sakerna.

Sen fråga två - på banners står det överallt att Köp en Mac & en iPod och få 1400 tillbaka - inte ok, dock inte fällbart eftersom det är en animerad historia som närmast kan liknas med en reklamfilm.

ARU- Ansvarig Reklam Utgivare (nästan alla Reklambyråer har en eller fler)

/Tangen

Dom borde skrivit

Studenter se hit,

Köp en PB tillsammans med en iPod och få 1400 tillbaka.

/Tangen

Om man undrar över erbjudanden kan man ju alltid ringa först och fråga. Om man fortfarande har fått "vilseledande information" så är det ju en annan sak.

Sunt förnuft säger att man alltid läser igenom samtliga villkor vid kampanjer av olika svar.

Hmmm... kanske är ligger den grundläggande orättvisan i att företag har fräckheten att anta folk har lite förnuft? :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 10:05
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Om man undrar över erbjudanden kan man ju alltid ringa först och fråga. Om man fortfarande har fått "vilseledande information" så är det ju en annan sak.

Sunt förnuft säger att man alltid läser igenom samtliga villkor vid kampanjer av olika svar.

Hmmm... kanske är ligger den grundläggande orättvisan i att företag har fräckheten att anta folk har lite förnuft? :rolleyes:

Självklart ska man innan köpa läsa igenom villkoren, men enligt lag får inte företaget erbjuda produkter/paket som inte finns, tex. Det anses vara vilseledande att skriva på detta sättet, men det är å andra sidan inte "straffbart" på grund av att dom hänvisar till sina villkor - jag tycker bara att dom borde se över formuleringar, och kanske till och med förklara närmare vad dom avser att erbjuda de stackars studenterna (ja jag vet att jag vill me ha paketet, trots att ajg inte studerar)

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Självklart ska man innan köpa läsa igenom villkoren, men enligt lag får inte företaget erbjuda produkter/paket som inte finns, tex. Det anses vara vilseledande att skriva på detta sättet, men det är å andra sidan inte "straffbart" på grund av att dom hänvisar till sina villkor - jag tycker bara att dom borde se över formuleringar, och kanske till och med förklara närmare vad dom avser att erbjuda de stackars studenterna (ja jag vet att jag vill me ha paketet, trots att ajg inte studerar)

/Tangen

Man hänvisar väl alltid till villkor. Problemet är att rätt många medvetet skiter i att läsa villkoren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 10:26
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Man hänvisar väl alltid till villkor. Problemet är att rätt många medvetet skiter i att läsa villkoren.

precis, och det är därför man kan bli fälld för vilseledande reklam i marknadsdomstolen. Jag anser i alla fall att Apple borde se över formuleringarna på grund av att dom är lite för mycket av en genväg.

Jag vet att jag aldrig läser villkoren (i princip)

/Tangen

Varför inte bara utnyttja ångerveckorna och omedelbart skicka tillbaka både macen och podden, för att sedan göra om beställningen? Åtminstone för mig känns det som ett potentiellt mer framgångsrikt sätt att få rabatten på än att skramla med paragrafer och gå emot Apples rottweilers till advokater.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 10:38
Ursprungligen av Samuel K:

Varför inte bara utnyttja ångerveckorna och omedelbart skicka tillbaka både macen och podden, för att sedan göra om beställningen? Åtminstone för mig känns det som ett potentiellt mer framgångsrikt sätt att få rabatten på än att skramla med paragrafer och gå emot Apples rottweilers till advokater.

Bra föslag - kan tom få apple att omformulera förslaget...

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-09-23 10:34

Jag lyckades vid kampanjen för två år sedan få rabatten trots att jag inte köpte min PB och iPod samtidigt... Beställde i o f s iPoden bara ett par dagar efter macen som jag inte hade fått levererad, men kanske lönar det sej att tjata...

Det tar dock låååång tid innan pengarna kommer tillbaka från Apple.

Bevaka tråden