Köpa från utlandet - skatt ?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-22 16:06

Är i fullfart och spanar efter en iBook till mig själv. Och kikar man på ebay så hittar man ju drösvis med ibooks mycket billigare än vad man kan få här i sverige. Jag har handlat ett par saker från utlandet via ebay tidigare. Varav ena gången fick jag betala nån tullavgift eller skatt för att få hämta ut paketet. Men jag tycker det känns osäkert hur mycket skatt man måste betala. Är det alltid en viss procent oberoende på vilket land produkten skickas ifrån? Och isåfall hur mycket? Om inte var kan man få reda på hur mycket skatt/tullavgift man måste betala?

Vad jag förstått så behöver man inte betala någon skatt alls om paketet markeras som "varuprover" eller "gåva". Så om man får personen man köper av att kryssa i någon av dessa rutor istället behöver man inte betala någon skatt/tullavgift alls då? Eller kan man få personen att skriva ner värdet på innehållet kanske, för det är väl det som skatten/tullavgiften beräknas på? Känns som att man inte vill köpa från utlandet för att man inte har koll på hur mycket det är man egentligen måste betala i slutändan, å andra sidan kanske man kan spara tusenlappar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-22 16:27

I Usa har de inte samma moms som vi i Sverige. De har något kallat sales tax, men jag tror inte den uppgår i samma höga summa som våran moms, som ligger på 25%. De tullen lägger på är alltså momsen på 25% samt någon % för att de öppnade paketet typ.

Sedan det där med att de skickas som gåva. Från företag som tullen känner igen kan de skita i "gåvostämpeln" och skatta dig iaf, så detta är absolut inte bulletproof.

Sedan om vi skulle säga att de skriver ner värdet på varan och det blir något fel, typ paket försvinner eller går sönder. Då kommer du få en sämre ersättning. Nåt sånt iaf.

Runt om i EU så läggs landets moms på. VAT som det kallas i england brukar ligga på runt 17,5% tror jag. Här är du då också säker på att det inte tillkommer någon extra skatt.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-22 19:24

Jag trodde inte jag var försäkrad för fem öre om paketet går sönder i frakten, men det är man alltså och bör därför inte få varans värde nerskrivet alltså.

Så tullen lägger alltid på momsen som här i sverige är på 25% men att dom lägger på % för att DOM öppnat paketet låter ju helvrickat tycker jag. Snarare att dom skulle dra ifrån isåfall som ursäkt för att dom har snokat i mitt paket.
Och och jag får en vara skickad från england, lägger företaget i england då på 17,5% VAT och sedan ytterliggare lägger tullverket på 25% för momsen i sverige, blir ju ganska mycker mer pengar isåfall.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-22 20:15

Nja det där med försäkran är jag inte säker på. Det var något som inte var bra med nedskrivning iaf. Detta har ofta tagits upp på sweclockers.com om du orkar läsa deras forum

Sedan läggs bara 25% på om tullen öppnar ditt paket. Öppnar de det inte, så klarar du dig. Tullavgiften vet jag inte riktigt varför man får betala, men den kan tydligen varierar en hel del.. Står på tullverket.se. Läs på sista punkten på denna länk...
http://www.tullverket.se/se/Privat/privatimport_export/privatimport.htm

Sedan om VAT är inräknat i England så behöver du inte betala ytligare moms i sverige, utan den är redan betald. Inom EU så är momsen alltid redan inräknat i det land du köper varan.

Sedan det med gåva:
http://www.tullverket.se/se/Privat/privatimport_export/gava_fran_utlandet.htm
Värde får tex inte överstiga 500kr.

Ursprungligen av trey:

Tullavgiften vet jag inte riktigt varför man får betala

För att våra kära regering är protektionister.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-22 21:54

Ok, tack för svaren, synd att det var så krångligt som jag trodde det skulle vara. För börja med att leta efter en billig iBook i sverige tror jag....

Ursprungligen av Luzer:

Ok, tack för svaren, synd att det var så krångligt som jag trodde det skulle vara. För börja med att leta efter en billig iBook i sverige tror jag....

Eller varför inte inom EU?

Eller så köper du en begagnad iBook från E-bay, och betalar varken moms eller tull.

Men det är riktigt att varje tulldeklaration frågar om det är "gift" eller "merchandise". Ett vanligt sätt att kringå regelverket är att säljande företag väljer att deklarera varan som gåva. Ett annat är att uppge ett lägre värde på kvittot (alltså, du köper för 10.000 kr, på kvittot står det 5.000 kr och det är den summan som du får betala tull och moms på).

Tänk på att moms även läggs på tjänster, dvs själva frakten i detta fall. Tullavgift läggs endast på själva varan.

Om tullen misstänker att fel värde är uppgivet, eller att det inte är en gåva, så är inte merkostnaden detta medför det tråkigaste utan de månader det tar för tullen att utreda detta. Under tiden sitter då din iBook inlåst ett skåp vilket är mindre roligt.

Så förutom den moraliska aspekten är väl frågan: Do you feel lucky, punk? Well, do ya?

Som en kul notis kan nämnas att jag beställde en vara från amazon.com vilket normalt borde göra att jag får "tulla", men paketet skickades via tyskland (och amazon.de) så jag slapp tull, trots att amazon.de inte hade varan till försäljning

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-23 12:23
Ursprungligen av crownswe:

Tänk på att moms även läggs på tjänster, dvs själva frakten i detta fall. Tullavgift läggs endast på själva varan

Tullavgift betalas på varans värde + alla kostnader fram till leveransadress. Procentsatsen beror på vad det är för en vara och i förekommande fall vilket land det tillverkats i. Just datorer och flertalet datortillbehör är tullfria enl tulltaxan (dvs alltid). Moms läggs på sist och räknas alltså även på tullavgiften.

Det enda som läggs på datorer är alltså svensk moms ifall man köper utanför EU. Inom EU är det skillnad på om man handlar som ett företag (som är momsregistrerat) eller som privatperson. Privatpersoner betalar momsen i det land man köper varan ifrån.

Visst kan man lyckas med att kamouflera ett köp som gåva e d, men hur det hela utfaller beror helt på hur avsändaren lagt upp dokumenten och om uppgifterna ser sannolika ut, och sedan vem det är som hanterar ärendet när det anländer Sverige. En seriös speditör/tulldeklarant ser alltid misstänksamt på en proformafaktura/commersial invoice. Står det tex en bärbar dator för 10 USD så VET man att det inte stämmer

/ Terhi - som har detta som sitt vardagsslit

Jag beställde DVD-filmer från USA nån gång och åkte på att tullen öppnade det. Det blev moms + tull + arbetsavgiften = rätt mycket extra. Så jag håller nog med de andra som säger att man ska sikta in sig på ett EU-land istället.

Ursprungligen av Kristofer:

För att våra kära regering är protektionister.

Att ta ut tullavgifter är ganska spritt, det fler än vår kära regering som gör...

Ursprungligen av crownswe:

Så förutom den moraliska aspekten är väl frågan: Do you feel lucky, punk? Well, do ya?

Mr Besserwisser meddellar att Clintan faktiskt sa: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-23 12:39

Terhi -> Så jag kan bortse från tullavgiften då iaf, eftersom det är en iBook jag ska köpa och det måste ju räknas som en dator
Och köper jag utanför EU så lägger jag bara på 25% som är den svenska momsen, jag behöver inte ta reda på nån skum skatt/moms/tullavgift som landet jag köper ifrån har, right?
Och köper jag inom EU som privatperson i detta fall så behöver jag bara betala momsen på varan i det landet jag köper varan ifrån, INTE betala den svenska 25% momsen, eller? Då borde jag alltså spana efter en iBook i ett EU land där dom har så låg moms som möjligt, finns kanske inte något EU land som har lika hög moms som sverige?

Edit: Du kanske är en en sån där tulljobbare, om jag köper från utlandet så kan jag ju skriva på paketet "I tullen till Terhi" så kommer det till dig och du fattar vad det hela rör sig om så går det lite fortare isåfall, och blir inte inlåst i nåt skåp i ett halvår

Edit 2: Tyskland e med i Eu va? Och om jag köper från Usa eller Kanada så är det också bara den svenska momsen jag behöver lägga på, eller?

Senast redigerat 2005-09-23 19:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-24 03:12
Ursprungligen av Luzer:

Terhi -> Så jag kan bortse från tullavgiften då iaf, eftersom det är en iBook jag ska köpa och det måste ju räknas som en dator
Och köper jag utanför EU så lägger jag bara på 25% som är den svenska momsen, jag behöver inte ta reda på nån skum skatt/moms/tullavgift som landet jag köper ifrån har, right?
Och köper jag inom EU som privatperson i detta fall så behöver jag bara betala momsen på varan i det landet jag köper varan ifrån, INTE betala den svenska 25% momsen, eller? Då borde jag alltså spana efter en iBook i ett EU land där dom har så låg moms som möjligt, finns kanske inte något EU land som har lika hög moms som sverige?

Edit: Du kanske är en en sån där tulljobbare, om jag köper från utlandet så kan jag ju skriva på paketet "I tullen till Terhi" så kommer det till dig och du fattar vad det hela rör sig om så går det lite fortare isåfall, och blir inte inlåst i nåt skåp i ett halvår

Edit 2: Tyskland e med i Eu va? Och om jag köper från Usa eller Kanada så är det också bara den svenska momsen jag behöver lägga på, eller?

Ledsen att jag missat att svara på din följdfråga! De é huvvet, du vet

Svaret är: Rätt uppfattat.

Visst är jag en tulljobbare men jag jobbar inte på tullen Så skriv inte några privata meddelanden, då blir bara paketet otroligt intressant

/ Terhi

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 18:57

Tullen!

Så... jag har en vän som bor i New York som kommer hem till jul. Låt oss säga jag ber honom att köpa en PB15" eller PB12" till mig.
Kan han i tullen deklarera den som gåva? Eller gäller detta bara när man köper något från ett företag som skickar det hem till en?
Om han eftersom han bor i USA (med tillfälligt visum) skulle köpa den och bara vill ta med sig den hem i kartong oöppnad skulle det då vara några problem med tullen? Skulle han då till exempel kunna vara tvungen att ta med sig den på vägen tillbaka?

Så här skulle priset se ut i nuläget om jag skulle slippa tullavgifter vill säga:

-------------------------------------------------------------------------
1 USD = 7.33 SEK
PB12"

USA 11.843:- +8% Sales Tax 947,44 SEK
Totalt pris 12.790:-
Swe 15.495:-

PB15"

USA 15.793:- +8% Sales Tax 1263
Totalt pris 17.056:-
Swe 20.295:-

-------------------------------------------------------------------------

Skulle vara intressant att ni som har erfarenhet av denna typ av köp kunde svara på mina frågor. Rent av skulle jag kunna kolla med tullverket såklart men då ser frågeställningen såklart lite annorlunda ut, säkerligen också misstänkssam.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-24 02:38
Ursprungligen av ch0bbits:

Så... jag har en vän som bor i New York som kommer hem till jul. Låt oss säga jag ber honom att köpa en PB15" eller PB12" till mig.
Kan han i tullen deklarera den som gåva? Eller gäller detta bara när man köper något från ett företag som skickar det hem till en?

För att få införa något som gåva får värdet av varan inte överstiga 500 kr. http://tinyurl.com/7eukq Sorry!

En resande får, i sitt personliga bagage, införa varor avgiftsfritt för ett värde upptill 1700 kr och i det värdet inräknas även ev alkohol, cigaretter o d. http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Ovriga_varor.htm

En resande får ju såklart ha med sig privata tillhörigheter och tex en kamera eller en bärbar dator är ju inte ovanligt att man har med sig. Om den däremot kommer i en obruten förpackning så ser det ju onekligen misstänkt ut.

Blir man ertappad så förutom att betala avgifterna blir man pålagd straffavgifter, men eftersom jag INTE jobbar på tullen så vet jag inte hur mycket. Varan kan också beslagtas och inte heller det har jag koll på vad bestämmelsena säger om, men den som förstår sig på lagtext kanske kan tolka det som står här (§ 16 och framåt) http://tinyurl.com/78sbb

Förövrigt gäller det jag skriver om gåvor och straff även när man beställer varor från utlandet (icke EU). Att man lyckas komma undan beror på att godsflödet är så stort och tullens kontroller nästan obefintliga, men säker kan man aldrig vara för det görs stickprover

Så jag skulle nog säga "Better safe than sorry". Är det värt att risken bara för att spara ett par tre tusenlappar? It's up to you!

Inom EU gäller fri cirkulation och det finns inga begränsningar (utom för bilar, alkohol och tobak).

/ Terhi

• Medlem
  • Thailand
  • 2005-10-23 21:37

Jag jobbar inte på tullen men som ekonom har jag importerat en del.

Det är precis som Terhi skriver, så hitta ett land inom EU med låg moms (kolla Baltstaerna) och låga priser, det är säkert bästa köpet.

Kompisen från USA:
Även om han har med sig din dator när han kommer över gränsen så är det ju egentligen du som importerar den (han är ju bara transportören) och du skall alltså deklarera importen och betala 25% införselmoms. Om det är hans dator och han flyttar hem får han ta in den utan avgift som flyttgods (men då måste den vara begagnad).
Sedan kan man ju kalkylera hur stor risken är för upptäckt om en kompis har en liten ibook i resväskan, men då pratar vi inte längre om gällande regler utan om sannolikheter i spel...

Ursprungligen av Stig R:

så hitta ett land inom EU med låg moms (kolla Baltstaerna)..

Vad jag vet har Estland, Lettland och Litauen 18 % moms.

Cypern, Malta och Luxemburg har lägst, 15 %. Spanien och Tyskland har 16 %.

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 23:36
Ursprungligen av Stig R:

Jag jobbar inte på tullen men som ekonom har jag importerat en del.

Det är precis som Terhi skriver, så hitta ett land inom EU med låg moms (kolla Baltstaerna) och låga priser, det är säkert bästa köpet.

Kompisen från USA:
Även om han har med sig din dator när han kommer över gränsen så är det ju egentligen du som importerar den (han är ju bara transportören) och du skall alltså deklarera importen och betala 25% införselmoms. Om det är hans dator och han flyttar hem får han ta in den utan avgift som flyttgods (men då måste den vara begagnad).
Sedan kan man ju kalkylera hur stor risken är för upptäckt om en kompis har en liten ibook i resväskan, men då pratar vi inte längre om gällande regler utan om sannolikheter i spel...

Tack för informationen! Välbehövligt! Jag sätter mina slantar på att det funkar

Observera att det finns ett sverigespecifikt (?) undantag för postorder inom EU (läs: köp från EU-länder till Sverige): om ett postorderföretags försäljning till kunder i Sverige överstiger en viss summa, ska svensk moms erläggas. Med andra ord: om jag köper böcker på Amazon.co.uk betalar jag svensk moms på dem även fast bokmomsen i UK är 0%...

Det enda knepet för att komma undan detta utan att mygla är att handla hos ett företag som har ingen eller blygsam försäljning till Sverige och därför inte behöver håva in moms åt Moder Svea.

Edit: japp, det suger!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-25 01:23
Ursprungligen av Pegges:

Med andra ord: om jag köper böcker på Amazon.co.uk betalar jag svensk moms på dem även fast bokmomsen i UK är 0%...

Det enda knepet för att komma undan detta utan att mygla är att handla hos ett företag som har ingen eller blygsam försäljning till Sverige och därför inte behöver håva in moms åt Moder Svea.

Alltså, som jag tolkar det så är detta ett undantag som gäller för renodlade postorderföretag (och det skriver ju Amazon att de är). Annars gäller det som står i denna brochyr:
http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/BD30BB20-C473-41B8-94A3-A7EBA5330218/0/4_handla_pa_internet.pdf

/ Terhi

• Medlem
  • Thailand
  • 2005-10-24 07:46

Är detta "Sverigespecifika" undantag för postorder prövat i EU-rätten?
Generellt gäller ju att svensk lag får inte strida mot EU-rätten om det är till den enskildes nackdel. I detta fall är det väl ändå till köparens nackdel, alltså är den svenska bestämmelsen ett handelshinder.

Det låter nästan som om Amazon har registrerat en filial i Sverige, det blir åtminstone enklare momsredovisning för dem i så fall. Men om så är fallet köper du ju faktiskt från ett svenskregistrerat företag. Kolla på fakturan vilket momsnummer dom har uppgivit. Börjar det med SE är dom svenskregistrerade.

Jag var nog lite för snabb där... det ser ut som att momsreglerna inte är sverigespecifika, utan ett generellt undantag inom hela EU, i alla fall som det tillämpas av Amazon.co.uk. Gudbevars skulle ju betalning av moms i försäljningslandet kunna leda till lite konkurrens :rolleyes:

Jag har inte hittat något momsregistreringsnummer på amazonfakturorna, tyvärr.

• Medlem
  • 2005-10-24 09:52

OK, men varför ska du ha embalaget? Låt din kompis köpa datorn, kasta kartongen och linda in den i ett par handdukar. Bruten förpackning = beggad. Datorn är hans när han tar den över gränsen, vilket han får göra. I Sverige har vi tagit bort gåvoskatten, han ger dig datorn hemma i Sverige. Även om han säljer den i Sverige säljer han då en beggad dator och så länge han inte är momsdeklarerande gör han inget fel om han säljer den till dig och du får din dator utan moms.

Ett problem med att köpa dator utomlands är tangentbordet, själv skulle jag bli galen av estninska tangenter. Amerikansk tangentbordslayout skulle man kanske kunna leva med om man fick en rabatt på ett par tusen.

Lycka till
/hpe

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 14:23
Ursprungligen av hpe:

OK, men varför ska du ha embalaget? Låt din kompis köpa datorn, kasta kartongen och linda in den i ett par handdukar. Bruten förpackning = beggad. Datorn är hans när han tar den över gränsen, vilket han får göra. I Sverige har vi tagit bort gåvoskatten, han ger dig datorn hemma i Sverige. Även om han säljer den i Sverige säljer han då en beggad dator och så länge han inte är momsdeklarerande gör han inget fel om han säljer den till dig och du får din dator utan moms.

Ett problem med att köpa dator utomlands är tangentbordet, själv skulle jag bli galen av estninska tangenter. Amerikansk tangentbordslayout skulle man kanske kunna leva med om man fick en rabatt på ett par tusen.

Lycka till
/hpe

Ja embalaget behöver jag ju inte såklart.
Ang tangentbordet så ttänkte jag att jag kör på det tills jag går sönder av iriitation och köper då ett nytt svenskt .. skulle kosta 1500kronorsklassen...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 14:32
Ursprungligen av ch0bbits:

Ja embalaget behöver jag ju inte såklart.
Ang tangentbordet så ttänkte jag att jag kör på det tills jag går sönder av iriitation och köper då ett nytt svenskt .. skulle kosta 1500kronorsklassen...

Skriver man mycket så lär man sig var allt finns. Jag skriver inte så mycket men vet nästan var alla tecken finns på min PB 12" inköpt i Chicago för 18 månader sedan... Superskön dator som var ungefär 5000 kr billigare jämfört med SWE, vill jag minnas.

/Per-Anders

P.S. Jag glömde mitt emballage i Chicago... D.S.

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 17:54
Ursprungligen av peanjo:

Skriver man mycket så lär man sig var allt finns. Jag skriver inte så mycket men vet nästan var alla tecken finns på min PB 12" inköpt i Chicago för 18 månader sedan... Superskön dator som var ungefär 5000 kr billigare jämfört med SWE, vill jag minnas.

/Per-Anders

P.S. Jag glömde mitt emballage i Chicago... D.S.

Det är grymt bra.. fasen jag står och väger nu medans jag sparar pengar för fullt till 15".. kommer lyckas enligt beräkningar att kunna genomföra köpet 15/12 så jag har lite tid att vänta och bestämma mig fast det innebär att jag nu nästan maniskt sitter och kollar valmöjligheter etc.
Min vän åker från New york runt den 20e dec så då smäller det oavsett.. mkt långt tid tills dess dock:)

1
Bevaka tråden