Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Utvecklingsverktyget?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är bästa utvecklingsverktyget på mac?

Era favoriter... varför?
Vilket språk.... Varför?

BBedit
html/php

Sen kan man ju ha BBedit till så mycket annat än utveckling. Lyssna på mp3 tex .. .

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-19 00:38

ProjectBuilder/InterfaceBuilder:
En ren och mycket enkel miljö. Jag har alltid ogillat alla fönster i CW.

Obj-C:
Mycket snabb-programmerat språk. Som apple sa på WWDC så är dom enkla sakerna man behöver i varje program enkla att göra och man kan lägga ner tid på det som gör ens program unikt..

Fint sagt

Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Vad är bästa utvecklingsverktyget på mac?

Era favoriter... varför?
Vilket språk.... Varför?

Jag ska vara helt krass och säga att det faktiskt inte är någon bra idé att fokusera på macintoshplattformen; i alla fall inte om man vill arbeta som webbutvecklare.

Det mesta idag görs i ASP, PHP, ColdFusion eller Java på Windows- eller UNIX/Linuxplattformarna. Kommer man och söker jobb som utvecklare och säger att man kör Macintosh så får man i bästa fall omskola sig. Jag vet eftersom jag har gått den vägen (började i Lasso/FileMaker och gick sedan över till ASP/SQL-Server).

Dock tycker jag att MacOS X verkar riktigt spännande och jag hoppas verkligen att dess underliggande arkitektur kommer att göra det till en allt mer populär utvecklingsplattform även för webbtillämpningar. Men det kommer att ta tid och just nu är det Windows och UNIX/Linux som regerar.

Vad gäller programmeringsspråk så tycker jag att du bör börja med något lättare scriptspråk som t.ex. PHP eller ASP. Börja inte med C++ eller Java - i alla fall inte innan du har fått tillfälle att gå en kurs i något av språken.

Har inte programmerat så mycket på mac men jag måste säga att C++ är helt klart skönast. Det må ha ganska kryptisk syntax i vissa fall men det är det enda språket jag känner till där man inte valt att ta bort vissa funktioner för att göra språket lättare. Bara en sådan grej som templates. Jag vet inte hur många rader kod och hur många klasser jag skulle slippa gjort i Java och Visual Basic om det fanns templates.

Jag antar att de inte finns i Objective C heller (snälla säg att jag har fel). Finns det något annat språk som har templates?

1
Bevaka tråden