Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Texteditorn i Project Builder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är texteditorn i projbuilder vettig? går den att "costumizera" är van vid emacs på linux som känns svårslagen när det gäller saker som automatisering, smart indentering och tab-completion etc... nåja...jag får väl se när jag väl får min ibook men jag blir stirrig av att behöva vänta två veckor till... :eek:

Project Builder är helt okej som texteditor, man har mycket kvar att önska. Personligen stör jag mig mest på att det inte (mig veterligen) finns något sätt att köra PageUp och PageDown.

Är du van vid Emacs kommer du nog dock vilja stanna kvar där. Det finns ju inget som hindrar dig från att bygga upp dina dependencies och targets i PB, men sedan använda Emacs som editor och pbxbuild för att kompilera.

Gällande möjligheter att customiza editor tillhandahåller Cocoa en väldig tuff feature som kallas "Input Managers", vilka är Obj-C program som tar hand om inmatningen i textfält som man kan bygga hur avancerade som helst (i teorin), själv började jag på ett "vi mode" - mest för att testa, och hade jag gett det mer tid hade det säker varit användbart... (iaf rent tekniskt )

oki...låter ju vettigt.. nu är det ju så att det inte har hastighten att skriva kod ( alltså rent mekaniskt) som sätter begänsningarna för mig när jag proggar...heh... Har inga prolem med att byta utvecklingsmiljö från emacs egetligen, det är bara det att efter att ha använt det ett tag så märkar man ju att det är välidigt kraftfullt (men oj oj vad jag ogillade det i början...) Den finess som jag mest har saknat i andra editorer som jag testat är tab-completion eftersom jag oftast använder mig av metod och variabelnamn av typen "enBraOchTydligMetodSomGörDittOchDatt" istället för "gDWAttrs" Vet du om man kan fixa det i pb? (så man trycker typ shift-tab (eller liknande) för att få fram resten av "ordet" ?? ) btw, var kan man läsa mer om Input managers?

Det fungerar inte "out of the box i PB" (ännu) men det finns en Tab Kompleterings Input Manager att ladda ner (Listades på VersionTracker för ett tag sedan har jag för mig) som gör just det. Den utgår från vad som redan skrivits i dokumentet / källkodfilen och använder de orden att kompletera med.

Input Managers i övrigt är en av de saker som dokumenterats med orden "Description Forthcoming" men det följer med exempel för HEX inmatning med DevTools

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-19 00:55

Man kan binda en knapp till funktionen "complete:" som finns i project builder som gör komplettering inom filen du har öppen.

Säg till om du vill veta hur så ska jag ta och leta reda på det..

1
Bevaka tråden