Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blanda c++ och obj-c ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket och vad måste man använda obj-c till i os X? jag har fått för mig att det räcker med att man skriver gränssnittet i obj-c men kan låta resten av sitt program vara c/c++ eller vad sjutton som helst. Har proggat lite c++ och har en hel del kod som jag gärna skull vilja köra på os X men är inte så där jättesugen på att översätta till obj-c eller vanlig c. Några erfarenheter?

Du kan använda Objective-C hur mycket du vill. Det beror på om du vill skriva Carbon eller Cocoa applikationer. I Cocoa använder man Obj-C framförallt till GUI, men det finns även massa trevliga hjäpklasser, i stil med de man kan förvänta sig i ett väl genomtänkt klassbibliotek.

Obj-C är ju ett rent superset av C, så du kan använda all c kod du har redan nu. Jag har för mig att apple är på gång att tweaka till gcc så att man kan blanda C++ och Obj-C, men just för tillfället är jag ganska säker på att det inte funkar.

Du kan ju annars använda Carbon som är C/C++ rakt av, men får du väl smak för Objective C kommer du inte se det som ett alternativ

mmm det låter det... Det jag känner lockar med osx är just cocoa och obj-c så det är inte så att jag är rädd för att börja med ngt nytt. Tänkte bara höra mig lite för nu innan jag får möjligheten att testa på riktigt Det ska bli mycket intressant och kul om det är så lätt och smidigt att skapa GUI applikationer som "hypen" säger...

Det ÄR så lätt och smidigt!

lite onödigt inlägg kanske, men jag jobbar på min status

  • Oregistrerad
  • 2001-06-15 20:48

Man kan redan idagens läge använda c++ med obj-c men man får anropa c funktioner nån stop för att få det att fungera, jag har text om det om någon är intresserad.

Det var det jag ville att ni andra skulle pröva på den andra diskutionen jag skrev.
Fast får kanske ta bort new eller något

1
Bevaka tråden