Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digitalt ljud ut från imac G5

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Vet ej om detta är rätt forum men gör ett försök.

Jag har under snart ett års tid nu haft min imac kopplad till Sony surroundförstärkare via optisk utgång. På förstärkaren har jag kunnat välja olika ljudfält ("hall" etc) utan problem när jag har spelat musik från itunes. Detta går ej längre. Endast 2-kanals stereo går att få ut. Enligt manualen till förstärkaren kan man endast välja olika ljudfält om signalen inte är över 48 kHz. Förstärkaren visar PCM 96 när ljud kommer in. Antar att kHz-talet styrs av datorns hårdvara. (är inte så hemma på detta) Lite smått förvirrad hur det har kunnat fungera tidigare.

Tacksam för svar och tips.

Mvh
Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 14:54

Gå till "'Startskiva' => Program => Verktygsprogram => Ljud-/MIDI-inställningar"

Där finns ett gäng inställningar, några kanske passar din ljudutrustning?
Använder bara analogt ljud ut, men du kanske kan få till det?

Ursprungligen av Mac_Martin:

Hej! Vet ej om detta är rätt forum men gör ett försök.

Jag har under snart ett års tid nu haft min imac kopplad till Sony surroundförstärkare via optisk utgång. På förstärkaren har jag kunnat välja olika ljudfält ("hall" etc) utan problem när jag har spelat musik från itunes. Detta går ej längre. Endast 2-kanals stereo går att få ut. Enligt manualen till förstärkaren kan man endast välja olika ljudfält om signalen inte är över 48 kHz. Förstärkaren visar PCM 96 när ljud kommer in. Antar att kHz-talet styrs av datorns hårdvara. (är inte så hemma på detta) Lite smått förvirrad hur det har kunnat fungera tidigare.

Tacksam för svar och tips.

Mvh
Martin

Tusen tack. kHz-talen har förmodligen ändrats vid någon uppdatering. Gick bra at tändra tillbaks dock.

/Martin

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-18 09:37

Jag måste hoppa in och fråga här. Jag ska flytta hemifrån och tänkte ha datorn som TV och kolla filmer på och så. Och om jag då kopplar in ett surround-system så höjer ju det känslan ganska mycket. Nu till min fråga: Om jag kopplar en kabel mellan den optiska digitala utgången på min iMac och en reciever, är det då surround-ljud i den från början?

1
Bevaka tråden