Billigast att registrera .se idag?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte ta och registrera en hel drös .se adresser när de släpps fria och då vill man ju komma undan så billigt som möjligt - var är det billigast idag?

[ 13. februari 2003, 01:11: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Sidonotering: Idag tas det ju ut en avgift för själva registreringen eftersom den sker manuellt [av NIC-SE]. Typ 7-800 kr tror jag. Men när .se släpps fri så borde ju den avgiften försvinna eftersom det då inte behövs någon kontroll.

Läste på NIC´s hemsida att det skulle tillkomma en kostnad på strax över 300 kr per år och domän i registerhållningsavgift - menar du att denna skulle avskaffas eller är jag ute och seglar?

Njae, alltså den avgiften kommer (förstås) att vara kvar. Riktigt så bra som gratis lär det aldrig bli...

Alla TLD:s (som .com, .net, .nu, .info osv) har en årlig avgift som ligger kring 300 kr ungefär, beroende på vilken av dom man använder.

Den avgift som borde försvinna är en engångsavgift som idag krävs av alla som registrerar en .se och den är på ungefär 800 kr idag, tror jag. De flesta TLD:s har ingen sådan fast avgift utan bara en årlig avgift.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-27 16:17

Det är ju snart dags att reg sig om man vill ha .se adress.
Är det någon som har koll på priserna på de olika ombuden.
Hur använder man sedan en egen adress? Hur fungerar det?

stavfel

[ 27. februari 2003, 16:18: Meddelandet ändrat av: Sten_n ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Det är ju snart dags att reg sig om man vill ha .se adress.
Är det någon som har koll på priserna på de olika ombuden.
Hur använder man sedan en egen adress? Hur fungerar det?

Jag hörde av mitt ombud (Space2u/24-7 Webhosting) att NIC-SE skulle ta ut 595 kr i engångsavgift efter att det släpps fritt (istället för dagen 795 kr). Exklusive moms.

För att använda en egen adress så har du två val: Antingen köper du tjänsten av ett webbhotell eller så sätter du upp en egen webbserver (och kanske egen mailserver). En mellanväg kan vara en forwarding-service som pekar ditt domännamn vidare till en annan existerande webbsida.

Webbhotell
Enklas är helt klart att köpa plats på ett webbhotell. Det finns många bra och billiga, jag kan rekommendera Space2u om du är ute efter något riktigt billigt. Är webbhotellet ett ombud för NIC-SE så kan de sköta om registreringen också. Webbhotellet sköter (oftast) också om så att du får en epost kopplad till ditt domännamn.

Egen webbserver
Snålvarianten är att köra en egen webbserver. Då behöver du en dator ständigt kopplad till nätet som kan tjäna som webbserver (en uppkoppling som helst har fast IP-nummer också). Mac OS X kommer med en inbyggd webbserver (Apache) så det går att få igång på ett kick.

Problemet är att fixa så att ditt domännamn kopplas till ditt IP-nummer. Detta måste ske i en DNS och det är inget man sätter upp bara sådär. Om man känner nån som har en DNS igång kan man be att få registrera sitt domännamn där. Ska du sen ha mejl också så måste du sätta upp en egen mejlserver.

Min rekommendation är att köpa tjänsten av ett bra webbhotell. De har service och du slipper en massa bekymmer. Om du inte drivs av viljan att fixa saker själv förstås...

1
Bevaka tråden