Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga nya PowerBook-modeller i år?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Think Secret skriver om nya PowerMac-modeller men avslutar med en tråkig kommentar om PowerBook, om det är sant:

No PowerBook revision?

Sources are also reporting that the pending Power Mac revision will be the last Mac upgrade of the calendar year. Contrary to other reports, Apple's PowerBook line, last revised in February with only incremental upgrades, will likely not see an upgrade before Macworld Expo San Francisco in January 2006, at the earliest.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 11:39

Den som lever får se om det stämmer... Tycker det låter lite besynnerligt att de inte skulle göra någon revidering förrän tidigast jan06. Är väl ändå ett avstånd som måste hållas mellan powerbook och ibook, med tanke på att det är powerbook som ska vara "arbetsdatorn".
Å andra sidan är jag inte så insatt, men spekulera kan man ju

/erik (som fortfarande hoppas på reviderad PB i år)

*Om* det är sant så tror jag det beror på tekniska problem av något slag, eller att de väntar in en ny processor (inte Intel utan nån ny Freescale-G4:a), för jag tror knappast det ligger i Apples intresse att skjuta upp uppdateringar som ger ökad försäljning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 11:50

Personligen så tror jag att 99,9% av Apples tekniker uteslutande jobbar med de nya Intel maskinerna, tror att perioden tills dom sett dagens ljus kommer att var en ganska mörk historia för deras PPC datorer som verkar sälja helt okej trots att det inte händer så mycket nytt.

Jag tycker det är tid att få ut en satans lång tumme!

Jag kunde ha väntat på expot, men vad fasiken, jag slog till på en powerbook 12" idag, Inlife hade en powerbook kvar. Macoteket hade absolut inga, InWarehouse bara 1,67 Ghz, REDA inga, SIBA ett skyltex utan laddare.... Men samtliga väntar tydligen in nya av samma modell så....

Vem behöver nått annat? Vem behöver en G5 i en powerbook? Eller mer än 1,5 Ghz? Jaja, få se om jag gråter på onsdag

Men även om det blir en uppdatering så tode det inte bli många mhz.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 20:48

Redan på tisdag får några återförsäljare in både 12, 15 och 17 tums modeller i ganska stora upplagor.

Ursprungligen av crownswe:

Redan på tisdag får några återförsäljare in både 12, 15 och 17 tums modeller i ganska stora upplagor.

Hmm....en tisdag. Mmmm, baby, yeah baby....

:rolleyes:

Ursprungligen av sjovall:

Hmm....en tisdag. Mmmm, baby, yeah baby....

:rolleyes:

Jag vet, jag räknade fel. Dessutom har Inwarehouse dragit bort alla tidsangivelser nu. Den 23:e listar InLife mfl som leveransdatum.

För övrigt är 30 mhz speedbump upp till 1,7 Ghz på 15", och inga fler 12" är senaste nätryktena jag läst. Verkar hyfsat trovärdigt.

Det svänger fram och tillbaka i ryktesvärlden. MacRumors idag: PowerBook Updates Imminent?

De skriver dock: The imminent prediction of PowerBooks is contrary to recent predictions by ThinkSecret that PowerBooks would not see updates for some time... possibly as late as early 2006. Traditionally, ThinkSecret has been far more accurate than PowerPage with product release predictions.

Jo, jag såg den tråden senare (kollade bara i ryktesforumet eftersom det är rätt plats för rykten). Men jag tycker nog ändå detta rykte var så pass uppseendeveckande att det passade i en egen tråd.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 13:42
Ursprungligen av crownswe:

SIBA ett skyltex utan laddare.... Men samtliga väntar tydligen in nya av samma modell så....

Vem behöver nått annat? Vem behöver en G5 i en powerbook? Eller mer än 1,5 Ghz? Jaja, få se om jag gråter på onsdag

Men även om det blir en uppdatering så tode det inte bli många mhz.

En nyfiken undrar vilket Siba, vilket pris och vilka specs?

Mvh Jocke

Ursprungligen av helljock:

En nyfiken undrar vilket Siba, vilket pris och vilka specs?

Mvh Jocke

Kungsg, Stockholm. Det är en PB 15", tror inte det var superdrive. De har beställd en strömtrafo och priset jag erbjöds var 16.500 kr eftersom det är ett skyltex (ord pris 18.700 kr)

Spring!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 23:25
Ursprungligen av crownswe:

Kungsg, Stockholm. Det är en PB 15", tror inte det var superdrive. De har beställd en strömtrafo och priset jag erbjöds var 16.500 kr eftersom det är ett skyltex (ord pris 18.700 kr)

Spring!

tack för info! Behöver dock den lilla rackarn. Får sålla mig till skaran som väntar tålmodigt på besked om uppdatering eller inte. September eller oktober, eller inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-17 23:16

Inga fler 12" ?? Voffo Voffo doå då.. Voffo ?

Ursprungligen av Fredric:

Inga fler 12" ?? Voffo Voffo doå då.. Voffo ?

Har vi tur fimpar dom 12" till förmån för en 13,3" Widescreen. Det tycker iaf jag skulle vara asball.

Ursprungligen av Converge:

Har vi tur fimpar dom 12" till förmån för en 13,3" Widescreen. Det tycker iaf jag skulle vara asball.

Jag hade tyckt att en 12" widescreen vore bättre. Extremt smidigt format.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 18:07

Hoppas verkligen inte att de kommer ta bort 12":arn ur sortimentet, utan ersätter den isåfall med en widescreen eller nåt. Annars köper jag en innan uppgraderingen. Nån som har nån mer info om detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-30 20:06

Beställ PB nu. Det gjorde jag. Jag slutade älta om kommande modeller. Dom kommer vare sig du vill eller ej. 1,67 eller 2,0 GHz spelar ingen roll.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 15:17

Lang leveranstid pa franska applestore

En kanske interessant iaktagelse:

Franska Applestore indikerar 2-3 veckors leveranstid pa PB 15" (Combo) samt PB 17".
Ovriga modeller star kvar pa 24h.

Vad kan detta bero pa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-04 18:08
Ursprungligen av Wire:

Beställ PB nu. Det gjorde jag. Jag slutade älta om kommande modeller. Dom kommer vare sig du vill eller ej. 1,67 eller 2,0 GHz spelar ingen roll.

Nä, men ett PCIe Radeon X800 istället för AGP Radeon 9700 gör. Och 100Gb hårddisk eller mer gör. Och HD-skärm gör. Och Firewire 800 på 12-tummaren gör.

Ursprungligen av Organ:

Nä, men ett PCIe Radeon X800 istället för AGP Radeon 9700 gör. Och 100Gb hårddisk eller mer gör. Och HD-skärm gör. Och Firewire 800 på 12-tummaren gör.

Oj tusan! var det här vilda spekulationer eller är det här vad man kan vänta sig efter nästa släpp? Och om utifall att det här var kvalificerade spekulationer, hur mycket av de här gosakerna rör 12"pb isåfall tro?

Ursprungligen av David Slättne:

Oj tusan! var det här vilda spekulationer eller är det här vad man kan vänta sig efter nästa släpp? Och om utifall att det här var kvalificerade spekulationer, hur mycket av de här gosakerna rör 12"pb isåfall tro?

Jag tror det inte är så mycket spekulationer som önskemål. Många har länge efterlyst att Apple ska göra något åt resten av PowerBooken, om nu inte processorhastigheten går att göra något åt (eller om den bara ökar marginellt). Det finns många områden där Apple kan ge PowerBooken ett stort lyft som Organ skrev om. Framförallt är väl en bättre, mera högupplöst skärm högst upp på mångas önskelistor.

Till listan kan även läggas vikt, batteritid, värmeutveckling, AirPort-mottagning bland annat.

Ursprungligen av Adrian B:

... AirPort-mottagning bland annat.

Ingår inte det i dagens modeller?

Ursprungligen av David Slättne:

Ingår inte det i dagens modeller?

Jo, jag var lite otydlig, jag menade att räkna upp områden som kunde förbättras. Fortfarande är mottagningsförmågan rätt dålig så vitt jag vet.

Det svänger i ryktesvärlden, det är ett som är säkert. Från att ha sagt inga nya modeller så säger nu Think Secret tvärtom: October 12 Apple event to usher in new Power Macs, PowerBooks

Select members of the industry and media received invitations Tuesday from Apple to a special event taking place one week from today at the California Theater in San Jose. The event, Think Secret has learned, will not usher in the much rumored video iPod but rather new PowerBook and Power Mac systems.

Det finns en speciel tråd om 12 oktober-grejen där detta redan nämnts, men jag tänkte att det kunde passa även här.

Think Secret har lite mera info om PowerBook-modellerna nu, det blir högre upplösning på skärmarna t.ex. (äntligen! som Fylking skulle ha sagt):

Updated PowerBooks expected next week will sport higher resolution displays, sources have said. Although specific resolutions are unknown, sources expect the number of pixels packed into the displays to increase by about 15 percent on the 15- and 17-inch models.

Much how Apple abandoned monochrome screens in its iPods this year, as Think Secret foretold in February, sources reveal the company plans to have widescreen displays in all of its systems in 2006. While it's possible that the 12-inch display currently featured in the PowerBook may be replaced with a widescreen model now, it's more likely to arrive next year.

Both updated Power Mac and PowerBook systems are expected to use DDR2 memory, delivering performance improvements beyond the typical processor speed bumps. At least one Power Mac G5 configuration will feature IBM's PowerPC 970MP dual-core processor, while PowerBooks are expected to see their PowerPC 7447A processor replaced with a slightly faster 7448 model.

While the new Power Macs and PowerBooks are expected to arrive alongside the new iPod at next week's October 12 event, sources stressed that the hardware upgrades could be announced in a different manner, or exclusively by press release, during the week.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 13:58

Jag tycker att de borde sätta in ett sådant snuskigt litet lysande tangentbord på 12"... ni vet säkert varför det är omöjligt, och i så fall vill jag veta varför, då kan jag inte göra annat än att klaga på universum och hur det är skapat. nåväl.. kommer köpa en PB" snart, dock först efter en uppgradering för det känns bara sådär tråkigt att inte ha "det allra nyaste" om man nu kan påstå det om en tämligen gammal dator.

Shit vad dyrt ram-minnnet är på applestore.. vem i fanken köper det? typ 3000 kronor billigare att fixa själv..

Airport Express AirTunes + Airvids vore något.. är detta möjligt utan några större förändringar i dess storlek månne?

Nåväl.

1
Bevaka tråden